SELL: 09 / 2022

43 Sell • 9/2022 • 43 TÉMA • SITUACE NA TRHU Nezdražování spotřebičů Navzdory inflaci oscilující letos až na úrovni 18% nedošlo na trhu domácích spotřebičů k žádnému výraznému zdražení, přestože výrobci i prodejci bojují s velkými nárůsty nákladů. Spotřebiče by potřebovaly zdražit, jenže tomu nepřeje aktuální negativní trend v maloobchodu. Slábnoucí poptávka naopak zvyšuje tlak na cenu a různé cenové akce. Výtlak zlevněného zboží do trhu během Black Friday a jiných akcí tohoto typu slouží hlavně k vyprázdnění skladů, nikoliv ke generování smysluplného zisku. Každopádně nelze očekávat, že by spotřebiče dosavadní inflaci v příštím roce nějak svižně dohnaly. Určité zdražení je ovšem nevyhnutelné. Přechod zákazníků do nižšího segmentu V posledních deseti letech jsme si zvykli, že průměrná cena prodaných spotřebičů pomalu stoupala s tím, jak byli lidé ochotni investovat do kvalitnějšího vybavení. Tento dlouhodobý trend v posledních měsících skončil. Během rozhovorů se zástupci mnoha značek, které s naším magazínem úzce spolupracují, nám potvrdili současné směřování – ze středního cenového segmentu se lidé přesouvají k lowendu, zatímco poptávka po prémiové kategorii produktů zůstala v podstatě nezměněna. Zvučnější značky mohou zůstat zatím celkem klidné. U mainstreamu ovšem nastávají mnohem horší časy, protože na levných produktech je menší marže. Kusové propady prodejů proto nemusí být příští rok nijak dramatické. Horší to bude s hodnotou. Snížený zájem o spotřebiče v příštím roce nebude souviset pouze se slábnoucí kupní sílou. Stále je potřeba mít na paměti, že mezi lety 2020 a 2022 zamířilo do českých domácností obrovské množství nové výbavy. Přirozený výměnný cyklus rozložený v čase byl koncentrován do poměrně krátkého období, což se na trhu bude projevovat sníženou potřebou kupovat nové spotřebiče ještě několik dalších let. Kdo si koupil automatický kávovar, kuchyňský robot nebo myčku, těžko bude za dva nebo tři roky tyto výrobky měnit za nové. Jeden extrém přináší extrém jiný. Nějakou dobu budeme proto muset akceptovat realitu, kterou covid s Putinem vytvořili. Lubor Jarkovský Data GfK za měsíc říjen ukazují pokračování negativních trendů z léta a jejich další prohloubení. Špatně jsou na tom v meziročním srovnání hlavně e-shopy kombinací dvou faktorů – pokles poptávky a návrat nemalé části zákazníků do kamenných prodejen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=