SELL: 09 / 2022

ROVATCÍM 42 42 • Sell • 9/2022 Pandemické roky přinesly zcela nepřirozený stimul pro prodej elektroniky včetně domácích spotřebičů. Velké a zejména pak malé domácí spotřebiče se hřály na výsluní zájmu, čemuž odpovídaly vysoké dvouciferné růsty hodnoty prodejů. Ještě loni touto dobou panoval u mnoha značek a prodejců velmi optimistický výhled do roku 2022. Přitom už v závěru loňského roku byly na trhu náznaky, že lze očekávat určité ochlazení, jak už jsme ostatně loni v listopadu psali. I bez vpádu ruských vojsk na Ukrajinu by pravděpodobně letošek obří růsty nepřinesl. Válka na evropském kontinentě a následný plný náraz energetické krize do ekonomiky ovšem proces nastávající přirozené korekce, která měla po dvouciferných růstech logicky nastat, pozměnily na vyloženě negativní vývoj trhu. Přesto je potřeba se stále vracet k posledním předpandemickým číslům z roku 2019, a nikoliv hledět jen na meziroční srovnání, protože velká část z oněch dvouciferných propadů připadá zkrátka tomu, že srovnáváme s rokem, kdy byly nákupy uměle podpořeny. Ať už státními covidovými podporami, či prostou potřebou lidí pořídit do domácností lepší výbavu. Úsporami k zisku Zejména korporace hledící vždy jen do velmi blízké budoucnosti ohraničené prezentací výsledků akcionářům mají tendenci plánovat kontinuální růst bez ohledu na okolnosti. Menší firmy zpravidla akceptují realitu, smíří se s propady a červenými čísly a soustředí se na to, aby byly připraveny na zahájení nového růstového cyklu. Panika proto postihla hlavně větší nadnárodní hráče, kde se hledají intenzivně způsoby, jak úsporami a bezbřehým škrtáním dosáhnout ve výsledcích těch správných „nečervených“ čísel. Že je to spíš kontraproduktivní a tyto škrty uvádí firmu do spirály útlumu, víme všichni, stejně jako poučky typu, že vítězem každé krize je ten, kdo v investicích neustane. Na druhou stranu stojí firmy tentokrát před mnohem většími výzvami než při poslední krizi mezi lety 2008 a 2010, která přišla zcela přirozeně. Největší problém současnosti je nejistota a nemožnost dobře plánovat. K tomu přidejme pokračující problémy s nedostatkem některých komponent, s tím spojené výpadky ve výrobě, logistické výzvy a v neposlední řadě obrovský růst nákladů, hlavně na energie. Ve spojení s klesající poptávkou a nízkou spotřebitelkou náladou nevstupujeme do roku 2023 rozhodně na pozitivní vlně. Propad trhu spotřebičů je citelný. Skutečná zkouška přijde ale až v roce 2023 Dvouciferný pokles hodnoty prodejů malých i velkých spotřebičů a propady v dalších kategoriích za měsíc říjen dokládají složitější období, do něhož trh s technickým spotřebním zbožím vstoupil. Očekávané nižší prodeje po dvou letech maloobchodního ohňostroje ale nejsou tím nejhorším, s čím se firmy, výrobci i prodejci potýkají, protože ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 nejsou výsledky zlé. Větší vrásky na čele jim dělá růst cen vstupů i nákladů na chod firmy jako takové.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=