SELL: 09 / 2022

34 • Sell • 9/2022 34 v posledních dvou letech změnilo. Online je pro nás mnohem větší téma než před covidem, ale nemyslím to jen z hlediska obratu. Spousta lidí dnes zkoumá výrobek online a pak ho jdou koupit do prodejny, přičemž přicházejí informovanější. Stejně tak leckdo vyrazí do prodejny, následně doma nákup promýšlí a nakonec objedná produkt online. S tím je potřeba pracovat, a proto už nechceme prodej rozdělovat na „offline“ a „online“. V době covidu mnozí kamenné prodejny skoro odepsali. E-shopy pod vlivem obrovského nadšení investovaly do rozšiřování skladů, pro které nemají nyní využití. Jak si stojí prodejny Expert, co se týče zájmu ze strany zákazníků? PW: V rámci Expert International vidíme výsledky a trendy v jednotlivých zemích, kde působíme. Z nich vyplývá, že menší elektra se vezou na pozitivní vlně. Vděčí za to osobnímu přístupu k zákazníkovi, který není v podstatě jinde než u individuálních obchodníků možný. Do řetězců pronikla nastolená firemní politika diktovaná centrálou. Že by se někdo v prodejně nějak extra snažil, na to zkrátka není v takovém světě moc prostoru. Síla značky Expert je v oné individuální péči o zákazníka. Naším cílem není proto kopírovat největší hráče. Chceme jen nabízet lepší službu než oni. Znatelné to je hodně v Rakousku a Belgii, kde jsou prodejny Expert menší než ty u nás. Podobným směrem jdeme i my tady. MS: Návrat zákazníků do kamenných prodejen je zjevný. A i když přichází méně lidí než před covidem, mnohem větší procento z těch, co do obchodu vstoupí, něco koupí. Jak řekl Peter, zákazníci jsou informovanější díky internetu, a když už do prodejny vyrazí, mají častěji jasný cíl – nakoupit. Nikoliv se jen podívat a vybírat mezi regály. Jsem si jistý, že na trhu uspějí hlavně ti, kdo umí pracovat s e-commerce i retailem. Čistokrevní hráči na jedné či druhé straně jsou v horší pozici. PW: Já bych ještě doplnil, že dosáhnout určitého obratu není problém. Dnes si ho můžete koupit. Stačí zainvestovat do Performance marketingu a výsledky se dostaví velmi rychle. Jenže vše, co bychom vydělali, by zamířilo obratem do Googlu nebo třeba do Seznamu či Heureky. Leckterý velký prodejce to takhle dělá. My se ale nechceme účastnit oné „přihazovací spirály“ a dál si snižovat marže. Takovou hru ve výsledku nikdo z prodejců nevyhraje. Ve vaší trade komunikaci je znatelný mnohem větší důraz na značku ECG, která se navíc začíná posouvat směrem k vyšším cenovým segmentům. Dokladem toho jsou nové kuchyňské roboty Forza. Jaké máte s ECG další plány? Co můžeme očekávat v roce 2023? MS: Už poslední tři roky razí ECG strategii mířit v cenových segmentech výše. Nedávno představené roboty Forza jsou takovou třešničkou na dortu. Vyzkoušeli jsme si na nich, že může ECG fungovat ve vyšším středním segmentu, protože působit jen v kategorii nejlevnějších produktů není udržitelné. ECG již výrazně vystupuje ze své historické role privátní značky naší skupiny či jejích nejbližších obchodních partnerů a míří za plnohodnotnou distribucí i větším rozsahem sortimentu. Hned v první polovině příštího roku se intenzivněji zaměříme na velké domácí spotřebiče, protože to jsou výrobky, které jsou dražší a zajímavé i z pohledu absolutní marže. Není tajemstvím, že mnoho produktů ECG pochází z Číny. Přestože ceny kontejnerů klesly, situace v Číně je kvůli covidovým lockdownům nadále nevyzpytatelná. Problémy přetrvávají také v evropských přístavech. Jak na dodávky produktů ECG tyto problémy doléhají? MS: Aktuálně už nezažíváme nějaké extra komplikované období v oblasti dodávek zboží. Kontejnery se zpožďují maximálně o týdny, nikoliv měsíce nebo kvartály. Navíc máme dostatečnou skladovou zásobu. Problémy s dodávkami z Asie jsou každopádně zjevné. Každý hledá zdroje zboží i mimo Čínu a my nejsme výjimkou. Letošní ročník vaší kontraktace se výrazně lišil od těch předchozích. Jak obchodní partneři na změnu reagovali? Jak byla akce úspěšná? MS: Byl to pro nás trochu krok do neznáma. Mísila se v nás pozitivní očekávání s určitými obavami. Nyní už mohu říct, že jsme vykročili správným směrem, protože reakce z trhu byly pozitivní a i ekonomický výsledek akce můžeme hodnotit více než kladně. Představili jsme široké portfolio ECG a zúčastnili se i někteří partneři. Plánujeme v podobném duchu pokračovat do budoucna. INTERVIEW • MARTIN SVOBODA & PETER WEISS • EXPERT ČR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=