SELL: 09 / 2022

Sell • 9/2022 • 33 33 INTERVIEW • MARTIN SVOBODA & PETER WEISS • EXPERT ČR situace na trhu stala extrémně konkurenční. A zdaleka největším problémem není ani tak propad prodejů, jako spíš dopad celé současné situace na marže. Abych byl konkrétnější, chci tím říct, že je velmi složité v nynějších podmínkách pro většinu subjektů dosáhnout profitability. Naše výsledky nejsou ale vzhledem k okolnostem špatné. Teprve v poslední době jsme pocítili vyloženě pokles v řádu jednotek procent, přičemž listopad se zatím nevyvíjel vůbec špatně. Myslím, že nám pomohla i říjnová kontraktace a uvedení nových produktů naší značky ECG. PW: Já bych ještě doplnil, že za kalendářní rok 2022 jsme stále v růstu, k němuž nám v meziročních srovnáních pomohlo samozřejmě to, že loni ještě byly v prvních měsících roku zavřené prodejny. Lidé se letos do kamenných obchodů vrátili a my z toho profitujeme. Nebudu však zastírat, že náš plán pro letošní rok byl úplně jiný. Asi jako u většiny firem na trhu… Zmiňovali jste marže a ceny. Proč domácí spotřebiče, ale ani další elektronika výrazněji nezdražily, když tu máme skoro 20% inflaci? MS: Myslím, že v retailu je dlouhodobě maximální snaha prodávat produkty, na kterých marže je. Průběžně se tam tak mění struktura prodeje jak z pohledu produktů, tak značek. V retailu je zaměření na marži zjevné. Na internetu je to komplikovanější, protože snaha být cenově srovnatelný s konkurenci je obrovská. K tomu přidejte, že jsou na trhu ještě zásoby zboží dovezeného a koupeného za staré ceny, a máte důvod, proč ceny nešly výrazněji nahoru navzdory aktualizacím ceníků od dodavatelů. Nemyslím si, že do Vánoc dojde k nějakému výraznějšímu navýšení koncových cen. Převáží maximální snaha prodávat. Loňský prodej nemalé části prodejen Expert mnoho lidí na trhu vnímá jako citelné oslabení vaší značky. Jsou jejich obavy oprávněné? Podařilo se prodejny alespoň částečně vykompenzovat vaším e-shopem a budováním takzvaných E-Pointů? PW: Když vám ze dne na den zmizí půlka obratu, je to samozřejmě znát. Mnoho dodavatelů čekalo, že skončíme, a už poněkolikáté nás odepisovali. Přesto jsme stále tady, rozvíjíme se dál a jsme stabilní. Expert pointy byly naší nejrychlejší reakcí na prodej části prodejen Expert. Celkem už máme 77 výdejních míst a jedná se o menší nezávislé partnery rozeseté po republice, kteří provozují svůj obchod zpravidla dlouhé roky. E-Pointy jsou z většiny v jiných místech, než byly naše prodejny Expert, které jsme prodali. Vnímejte je proto jako takový začátek – jak jsem řekl, okamžitou reakci. Nyní zaměřujeme svou pozornost na další projekt, který jsme pojmenovali „Expert Partner“. Jde o takový mezistupeň mezi E-Pointem a společníkem provozujícím obchod pod značkou Expert. Jak budou prodejny „Expert Partner“ vypadat a fungovat? PW: Obchod bude mít vizuální identitu značky Expert, ale jeho majitel bude naším nezávislým partnerem. Zákazník si tedy bude připadat, jako kdyby vstoupil do prodejny Expert. Na druhou stranu její provoz bude na jejím majiteli. To nás odlišuje od konkurentů, kteří už toto trhu nenabízejí. Zůstali jsme jedinou volbou, pokud chce prodejce zůstat nezávislý a současně mít výhody vyplývající jak ze značky Expert, tak našeho velkoobchodu a e-shopu. V průběhu listopadu byl otevřen první obchod „Expert Partner“ a další budou následovat v roce 2023. A ještě bych doplnil jednu důležitou věc. Menší nezávislé prodejny, sjednocené po mnoho let v rámci naší sítě EC Group, budou nově fungovat pod hlavičkou Expert. Ostatně z mnoha z nich už jsou dnes E-Pointy a nedává strategický smysl udržovat dvě značky. Mluvil jste o tom, že vám prodejem vaší vlastní sítě Expert klesl výrazně obrat. Je reálné, že se vrátíte díky webu, Expert pointům a obchodůmExpert Partner na původní čísla? PW: Myslím, že ano, a dovolím si odhadnout, že během roku až dvou tohoto cíle dosáhneme. Hodně se toho u nás

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=