20 • Sell • 9/2022 20 ačkoliv to nyní s rostoucí cenou komponentů a vstupních materiálů nebude vůbec jednoduché. Věřím, že se Miele do nižších cenových segmentů vydávat nebude. Pravdou je, že chrlení kvanta levných produktů je jak neekologické, tak celkově nezodpovědné. Výrobci se ale pokouší mnohdy prodat cokoliv. Vedle přímého prodeje se stále silněji na trhu projevuje trend online tržišť. Jak jej vnímáte vy? Nemůže z dlouhodobého hlediska ohrozit pozici lokálních zastoupení značek a následně třeba i úroveň služeb dané firmy na jednotlivých trzích? Uvidíme, kam se tento trend přesune. Online tržiště bude nabízet produkty v té nejnižší dostupné ceně. Pokud jde o značku Miele, vidím problém spíše v nastavení cen v objemově zajímavém Polsku. Nastavení cen je tam již výrazně nižší než u nás. V kombinaci se slevami, které nabízejí místní prodejní sítě, se dostáváme na rozdíl 20–30 %, nebo dokonce více. Něco takového již zákazník a prodejce v tuzemsku nehodlá akceptovat, takže prodejci budou stále více tlačit na stejné nákupní ceny. Vezměte si například zdejší Mall, který patří do skupiny Allegro. Ta nemá daleko polským cenám, které se už v minulosti řešily také u jiných značek. Je proto možné, že tato nelehká výzva stojí právě před Miele – pro konečného zákazníka to bude ale výhodné. Pandemie i geopolitický vývoj posledních deseti let spíše nahrávají návratu produkce nejen domácích spotřebičů blíže Evropě nebo do ní. Továrny ovšem nyní trápí vysoké ceny energií a zvyšující se náklady na pracovní síly. Jak vidíte situaci ohledně produkce na starém kontinentu vy? Jak je vidno v případě Miele, v Evropě vyrábět lze. A to velmi úspěšně. Miele má pouze jednu továrnu v Číně. Většina výrobních závodů je v Německu, jeden je v Rumunsku, v Polsku a největší výroba je již zmiňovaná uničovská továrna v Česku. Evropská unie chce vedle energetických štítků zavést ještě štítky indikující uhlíkovou stopu. Několik let jste působil jako prezident sdružení APPLiA CZ. Jak se na tyto připravované regulace díváte? Co mohou přinést pozitivního? A jaké jsou jejich stinné stránky? Evropská unie se nám snaží naservírovat různá překvapení a sami vidíme, kam nás pravděpodobně přivede tolik diskutovaný Green Deal. Štítky indikující uhlíkovou stopu nepovažuji pro koncového zákazníka za tolik důležité, všichni výrobci se dnes maximálně snaží v rámci svých programů udržitelnosti maximálně minimalizovat produkci CO2. Váš odchod zMiele byl pro trh domácích spotřebičů poměrně překvapivý. Zdroje naší redakce hovoří o tom, že jste odešel především kvůli změně struktury firmy. Je na tom něco pravdy? K interním záležitostem ve firmě se nemohu vyjadřovat. Mohu pouze potvrdit, že Miele Česká republika byla zařazena do tzv. východoevropského clusteru s centrálou ve Varšavě, který převzal veškeré kompetence. Pravomoci a rozhodovací možnosti ředitele v České republice jsou nyní minimální. Celý profesní život jsem byl lídrem ve svém týmu a měl jsem tuto pozici i v očích našich obchodních partnerů. Neumím prostě jenom poslušně vykonávat příkazy. S centrálou Miele mám ale nadstandardní vztah. Oba majitelé, pan Dr. Markus Miele a Dr. Reinhard Zinkann, se se mnou osobně rozloučili a poděkovali mi velmi upřímně. Velmi si toho vážím. Jaké jsou vaše aktuální plány pro nejbližší budoucnost? Chcete zůstat v profesní sféře věrný světu domácích spotřebičů? Aktuální plán je trochu si odpočinout, věnovat se rodině a sportu se svými dětmi. Postupně vyhodnocuji možnosti, které se objevují na trhu, a nevylučuji, že se nějakým jiným způsobem do této branže vrátím. Pracuji nyní ale na trochu jiných projektech a spíše vidím svoji budoucnost mimo korporát v samostatné činnosti. Každopádně jsem velmi překvapen, jaké jsou zajímavé možnosti dalšího rozvoje všeobecně na trhu, a velmi se těším na další etapu svého profesního života. Před odchodem z firmy se s Tomášem Abrahamem rozloučil i Dr. Markus Miele, jeden z majitelů společnosti, a poděkoval mu za dlouhé roky úspěšné spolupráce. Fotka z rozlučky Tomáše Abrahama se spolupracovníky v Brně pořízená koncem září 2022. INTERVIEW • TOMÁŠ ABRAHAM
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=