SELL: Září 2015 - page 67

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Vysavače na českém trhu podle GfK
Z celkové hodnoty sektoru drobných domácích elektrospotřebičů
(12 skupin zboží) pokryly vysavače v první třetině letoška meziroč-
ně stabilních 28 %. Ve srovnání s ostatními skupinami zaujímaly
obratově největší díl, následovány kuchyňskými roboty a mixéry
a dále přístroji na přípravu kávy. Průměrná cena se meziročně
zvýšila u všech sledovaných skupin sektoru – především vlivem
změn ve struktuře prodávaného sortimentu. U vysavačů poklesl
zájem o nejlevnější sortiment v ceně do 1500 korun, dařilo se
dražším modelům.
Vývoj trhu
Meziročně dosáhla poptávka po vysavačích v každém z prv-
ních čtyř letošních měsíců dvouciferného přírůstku. Podrobněj-
ší pohled na jednotlivé typy vysavačů ukázal na mírný pokles
objemového prodeje pouze u robotických přístrojů, nicméně i ty
v hodnotě rostly. Největším tempem se meziročně zvýšil prodej
v kusech i korunách u víceúčelových, ručních (akumulátorové
a bateriové) a také u tyčových vysavačů. Zhruba dvě třetiny prode-
je tvořily klasické podlahové vysavače, u nichž se poptávka zvýši-
la jen nepatrně – o 1 %, v hodnotě však vykázaly 8% přírůstek.
Podlahové vysavače na suché vysávání
Vysokopříkonové vysavače (od 1 600 wattů) postupně opouští trh
v reakci na nařízení EU, i když letos v dubnu se na objemu malo-
obchodního prodeje podlahových vysavačů podílely ještě 46 %
(z toho 14 % s příkonem rovným 1 600 wattů) díky výprodejům
zásob.
Z necelých 80 % se prodávaly modely vybavené sáčkem, přes
polovinu objemu tvořily vysavače s HEPA filtrem ve výbavě. Mezi-
ročně se však zvýšil podíl prodejů sortimentu bez HEPA filtru.
Z pohledu ceny rostly největším tempem prodeje kategorie
4 000 až 7 000 korun. V kombinaci s mírným přírůstkem ceno-
vého středu a poklesem zájmu o nejlevnější sortiment tak prů-
měrná cena meziročně vzrostla v průměru o 150 korun na částku
2 300 korun
5
.
Robotické vysavače
Robotické vysavače zaujímaly zhruba desetinu celkového obra-
tu skupiny, jejich objemový podíl dosáhl 3 %. Průměrná inves-
tice do „robotů“ představovala v dubnu letošního roku částku
8 800 korun a díky jejímu růstu zůstaly tržby u tohoto sortimentu
meziročně 8 % v kladných číslech, zatímco poptávka o 8 % klesla.
Ta však neklesla u všech cenových segmentů, dařilo se mode-
lům v ceně od 8 000 do 12 000 korun a také top segmentu od
15 000 korun výš.
Tyčové a víceúčelové vysavače
Do celkových tržeb se tyčové vysavače promítly už 13 %. Mezi-
ročně vzrostl objem prodeje o necelou pětinu, obrat se zvedl
o 30 %. Poptávka po levnějších modelech v ceně do 2 000 korun
meziročně klesla v řádu jednotek procent, naopak rostoucí tempo
zaznamenal sortiment v ceně od 2 000 do 2 500 korun, případně
i od 3 500 korun výš. V dubnu kupující zaplatili za tyčový vysavač
průměrně 2 700 korun.
Průměrná investice do víceúčelového vysavače představovala
v dubnu částku 3 700 korun, dařilo se výrobkům napříč ceno-
vým spektrem. Na celkovém obratu se podílely v první třetině
2015 necelou desetinou.
1
Dle typu rozlišuje GfK v nejobecnější rovině přístroje ruční (akumulátorové a bateriové), podlahové a elektrické smetáky. Podlahové vysavače ještě dále
člení na klasické podlahové vysavače na suché vysávání, tyčové vysavače, vysavače s klepáčem a kartáčem, a dále na víceúčelové, tj. přístroje,
které v sobě sdružují více funkcí, např. také vysávání za mokra.
2
Meziroční srovnání odpovídá období I–IV 2015 vs. I–IV 2014.
3
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny).
4
Vážena počtem prodaných kusů.
5
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
Prodej vysavačů
1
roste. Za první třetinu
letošního roku
2
se
jich ve sledovaných
odbytových cestách
3
prodalo o 6 % více,
tržby se zvedly
o 14 %. Průměrná cena
4
se zvýšila v meziročním
srovnání u všech
hlavních segmentů trhu.
1...,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66 68,69,70
Powered by FlippingBook