Interview

27.12.2022

Martin Pitoňák: Trh je po covidových letech nasycený. Produkty Cuisinart si na trhu přesto místo najdou

Martin Pitoňák: Trh je po covidových letech nasycený. Produkty Cuisinart si na trhu přesto místo najdou

Distribuci značky Cuisinart bude mít v Česku a na Slovensku na starost exkluzivně firma BaSys CS. O chystaném portfoliu, strategii a dalších tématech spojených s příchodem nového hráče na trh malých domácích spotřebičů s námi hovořil produktový manažer firmy Martin Pitoňák.

Začínáte s distribucí produktů Cuisinart. S jednou prémiovou značkou malých domácích spotřebičů už přitom máte bohaté zkušenosti, protože několik let dodáváte na trh systémové žehličky a napařovače švýcarské firmy Laurastar. Jaké prodejní kanály chcete s Cuisinartem primárně oslovit?

Nerad bych konkretizoval, komu a co chceme nabídnout a komu nikoli, ale tuzemský trh se za poslední roky definoval sám. Mám tím na mysli spolupráci právě se značkou Laurastar. Mnoho partnerů ji chtělo mít v sortimentu, ale přišli na to, jak specifické produkty nabízí a že je vlastně neumí prodávat. Proto se časem uchýlili ke slevovým akcím, což není úplně filozofie ani značky Laurastar, ani naše. Vyprofilovala se proto přirozeným způsobem, řekněme, selektivní distribuce partnerů, kteří pro značku doslova dýchají. Právě je chceme oslovit s Cuisinart primárně. Na druhou stranu jde o značku stavící na emocích a spontánnosti, takže plánujeme rozšíření prodejních kanálů nejen v retailu, ale i třeba v rámci kuchyňských studií. Rádi bychom proto nastartovali i nějakou zajímavou spolupráci s výjimečnou osobností, jak tomu bylo po dlouhé roky ve Francii. Na konkrétní informace je ale brzy. Jsme na úplném začátku.

S jakým začnete portfoliem? A budete mít tyto výrobky dostupné na vlastním skladu?

Portfolio pro evropský trh je jasně definováno. Čítá přibližně 50 produktů a bylo pečlivě vybráno. My proto plánujeme nabízet vše, co značka v Evropě nabízí. Veškeré produkty budeme mít na skladě a neočekáváme žádné problémy s dostupností. Sortiment je rozdělen do pěti kategorií, v nichž jsou výjimečné a specifické produkty, kterým budeme věnovat v marketingu pozornost. Konkrétně jde o produktové řady: snídaně, příprava jídla, vaření, bezdrátové výrobky a ostatní speciální spotřebiče, kam patří například výrobníky zmrzliny, jogurtů a sorbetů. Stejně jako je český trh výjimečný podílem bazénů, je výjimečný také produkcí a spotřebou zmrzliny. Věříme, že budou tyto výrobky jednou ze stěžejních komodit, protože nabízejí mimořádnou kvalitu. Přitom jde o trh s velmi omezenou nabídkou značek a modelů.

Pascal Henry s námi hovořil o tom, že Cuisinart spouští postupně na různých trzích v Evropě vlastní e-shop. Vy sami jste v případě Laurastar spustili na českém webu i přímý prodej. Plánujete něco takového i s Cuisinartem?

Ano, to považuji za samozřejmé a v současné situaci doslova bezpodmínečné. To nám ukázalo období covidu. Na jedné straně je nutné, aby značka byla schopna nejen držet, ale hlavně obsluhovat a aktualizovat svůj web, protože na platformách partnerů pro to nemusí být do jisté míry prostor. Na straně druhé tu máme konzervativní skupinu zákazníků, která upřednostňuje nákup přímo u značky nebo distributora z mnoha různých důvodů. Nám přímý kontakt se zákazníky pomáhá pochopit jejich potřeby, získat ohlas na samotné výrobky a zkušenosti z jejich používání. To nás posouvá vpřed a umožňuje nám to dál zlepšovat naši distribuci.

Jak zapadá Cuisinart do vašeho aktuálního portfolia značek?

Přiznejme si, že žehlení není příliš populární činnost, přesto se nám s Laurastar vše, o čem jsem před chvílí mluvil, povedlo. Vzhledem k ceně produktů je o to důležitější být zákazníkům opravdu nablízku a být s nimi v přímém kontaktu. Cuisinart se pohybuje v nižších cenových relacích vzhledem k tomu, jaké kategorie produktů nabízí. Přesto jde o značku řadící se do prémiového segmentu. Na rozdíl od žehlicí techniky jsou jeho produkty určitě vhodnějším vánočním dárkem, takže nám zapadá do portfolia skvěle. Samozřejmě vstupujeme s Cuisinart do velmi konkurenčního prostředí a musíme si vydobýt pozici na trhu.

Vstupujete na trh v turbulentní době se značkou, jejíž produkty rozhodně nejsou laciné. Jak současnou situaci vnímáte v kontextu zahájení distribuce nové značky?

Běžný spotřebitel, kterému měsíční mzdu znehodnocuje inflace a mnohem větší díl z ní ukrajují náklady na energie, se musí rozhodnout, zda se uchýlí k sortimentu základnímu, zakoupení spotřebiče odloží, nebo dá přednost investici do kvalitního spotřebiče, po kterém skutečně touží a má v něm jistotu spolehlivosti a kvality. Nemusí pak za rok stát znovu před stejným problémem – něco přestalo fungovat, oprava u levné věci není výhodná, tak musí znovu vybírat a nakupovat. BaSys coby distributor prémiových značek má zákazníky hlavně z řad těch, kteří chtějí do své domácnosti investovat, a tyto zákazníky si hýčká. Budeme ale cílit i na ty, co váhají, zda nejít cestou laciného výrobku. Naším cílem bude je přesvědčit, že má smysl vsadit na Cuisinart. Trh je sice po dvou pandemických letech saturovaný, navíc stojíme před branou hospodářské recese, ale Cuisinart není něco, co člověk jen potřebuje, je to něco, co musí mít. Nebojím se, že by si značka nenašla místo na zdejším trhu.