90 90 • Sell • 7/2025 TÉMA • SITUACE NA TRHU Změna strategie – od ceny k prémiovým inovacím To, co začalo jako strategie „atraktivních cen“, se v přímém přenosu mění – a v tom leží jádro fundamentální změny, která trh čeká. V případě čínských výrobků už dávno nejde jen o levné kopie bez inovací. V segmentu malých spotřebičů (SDA) vidíme, že čínské firmy přebírají otěže v inovacích a masivních investicích do výzkumu a vývoje. A nebojí se říct si za své produkty prémiové ceny, zejména v kategoriích, jako jsou robotické vysavače, ale i úprava vzduchu nebo elektrické ventilátory. Ostatně, jejich cenový index u SDA meziročně vyskočil o neuvěřitelných 347 %, zatímco u velkých spotřebičů (MDA) to bylo „jen“ 83 %. V případě velkých spotřebičů (MDA) je tento posun o něco pomalejší, ale také jasně patrný. Čínské značky si nejprve „v tichosti vybudovaly uznání“ a důvěru spotřebitelů atraktivní cenovkou a nyní, s touto důvěrou v zádech, začínají expandovat i do prémiových cenových hladin. A velmi úspěšné jsou s touto strategií zejména ve střední a východní Evropě a v Latinské Americe, kde překonávají růstem zbytek trhu. Evropský střet s realitou – honba za hodnotou Jaký to bude mít dopad na Evropu v roce 2026? Popravdě, čeká nás tvrdý střet s realitou, protože zákazníci zůstávají ekonomicky velmi opatrní. Globálně se 32,8 % domácností cítilo v polovině roku 2025 finančně hůře než o rok dříve. A pohled na data pro jednotlivé evropské země je ještě mrazivější: v Německu je čisté skóre sentimentu −18,6, ve Francii −22,2, v Polsku −14,8, a v Maďarsku dokonce −40,8. Dokonce i v Česku je nálada na bodu −19,8. Tato skepse logicky ústí v masivní honbu za hodnotou. Není divu, že v západní Evropě 43 % spotřebitelů přiznává, že v posledním roce přešlo od zavedených značek k levnějším alternativám. V Severní Americe to bylo 46%, a na Blízkém východě a v Africe dokonce 53%. 8 © 2025 Nielsen Consumer LLC. All rights reserved. brands’ international January–June 2025 Změna cenového indexu čínských značek (NSP), leden–červen 2025 0 50 100 150 200 250 300 350 MDA SDA MDA 347% 83% 23.5% Zdroj: NIQ Market Intelligence: Sledování prodeje, globálně (kromě Severní Ameriky, Číny a Ruska) O velký poprask se na letošním veletrhu IFA postarala čínská firma Dreame, která poprvé vystavovala v samostatné hale, do níž přitáhla obrovské množství lidí. Nikde jinde nebylo tak nabito. O pár týdnů později pak zčeřila i vody v Česku, když obsah celé haly převezla na pražský Žofín, kde uspořádala velkou prezentační akci. (Zdroj: IFA)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=