55 Sell • 7/2025 • 55 INTERVIEW • ENIKŐ RASKÓ • GROUPE SEB zpětnou vazbu ze strany spotřebitelů. Konkurenční značky vnímám jako výzvu, ale v pozitivním smyslu. Můj manžel je cyklista a vždy říká, že vítr je jeho nejlepší trenér. Pro nás je konkurence naším trenérem. Neustále nás udržuje bdělé, a tak se trh vyvíjí. Není to snadné, ale tyto výzvy zkrátka bereme jako příležitost ke zlepšení a rozvoji. Situace na českém trhu je v současné době poměrně komplikovaná – kolaps řetězce Okay, uzavření původního Mall. cz a převzetí Electro Worldu řetězcem Datart. To vše se odehrálo v průběhu zhruba jednoho roku. Přesto trh SDA celkově roste. Jak hodnotíte uplynulých devět měsíců z pohledu vaší společnosti? Tento trend není specifický pro český trh – je to směr, kterým se trh ubírá globálně. V Maďarsku například zmizel eMAG. Jsme svědky centralizace, kdy v oboru působí menší množství větších hráčů. Chápu, že menší distribuční společnosti se nacházejí v režimu přežití, ale spotřebitelé nikam neodešli a my musíme najít způsob, jak v tomto novém prostředí postupovat vpřed. Z pohledu Groupe SEB náš tržní podíl roste. Je to díky novým produktům, které jsme uvedli na trh, jako je podlahová myčka X-Clean 10, odstraňovač skvrn Clean It nebo nové horkovzdušné fritézy. Dokud budeme přinášet na trh inovace, budeme vždy nejlepším partnerem pro největší distribuční řetězce. Tato koncentrace trhu má i svá pozitiva – umožňuje nám pracovat intenzivněji a více se soustředit na klíčové partnery, kterým jsme tím pádem schopni poskytnou úroveň spolupráce šitou na míru. Už dlouhé roky provozujete síť vlastních prodejen Home & Cook. Kolik jich aktuálně máte? Změnil se nějak koncept? V současné době máme v České republice šest obchodů, které jsme přejmenovali na Tefal. Značka Home & Cook nyní existuje pouze jako e-shop. Nejedná se o strategickou změnu, která by měla v důsledku vést k uzavření prodejen. Když ale končí někde smlouva s nákupním centrem a nové podmínky nejsou příznivé, dává nám smysl prodejnu uzavřít. Prodejny obecně provozujeme jen tehdy, když jsou ziskové. Samozřejmě, pokud najdeme nějaké místo, které nám to dává smysl, otevřeme prodejnu novou. Podobnou strukturu máme v Maďarsku se šesti prodejnami Tefal a jednou na Slovensku. Ve všech zmíněných obchodech najdou zákazníci výrobky všech našich značek, tedy kromě Tefalu i Krups, Rowentu a WMF. Není žádným tajemstvím, že drtivá většina spotřebičů SDA se dnes vyrábí v Číně. To platí pro všechny značky na trhu. Groupe SEB není výjimkou, ale je jednou z mála společností, které některé spotřebiče nadále vyrábějí v Evropě. Kde? A o jaké spotřebiče se jedná? Ano, na to jsme velmi hrdí. V Evropě stále vyrábíme některé spotřebiče, jako jsou produkty pro péči o prádlo, vysavače a také kuchyňské nádobí. Máme továrny ve Francii a ve Španělsku. Pro značku WMF pak v Německu. Komoditní výrobky, kde je klíčovým faktorem cena, samozřejmě vyrábíme v Asii, stejně jako naši konkurenti. A i když jsme rozšířili továrnu v Asii, v současné době nemáme v plánu uzavřít žádný z evropských závodů. V marketingu pochopitelně aktivně využíváme značku „Made in France“. Na většinu svého portfolia poskytujete záruku „15 let opravitelnosti“. To platí i pro produkty pocházející z továren třetích stran v Asii. Jak přesně funguje zajištění náhradních dílů pro všechny spotřebiče po tak dlouhou dobu? Naší prioritou je vždy opravit produkt, a to i v rámci záruční doby. Spolupracujeme s několika nezávislými servisními středisky v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Výměna je pouze krajním řešením. Abychom mohli opravu zajistit, udržujeme velké skladové zásoby náhradních dílů. Pro některé malé plastové díly, které se již nevyrábějí, jsou naši servisní partneři vybaveni dokonce 3D tiskárnami, aby je mohli vyrobit na základě existujících plánů. Samozřejmě to závisí na produktu a mohou existovat výjimky, kdy tuto záruku nemůžeme nabídnout, ale garance 15 let opravitelnosti se týká naprosté většiny našeho portfolia. Velké jazykové modely mění způsob, jakým pracujeme. Přirozeně mají obrovský dopad na marketing. Používáte některý z těchto nástrojů? A jak? Ano, s umělou inteligencí pracujeme jak centrálně, tak v rámci našich lokálních týmů. Pomáhá nám být efektivnější. Skvělým příkladem jsou překlady. Vzhledem k tomu, že v našem regionu se mluví třemi jazyky, může být uvedení nového produktu na trh náročné. Umělá inteligence je nyní propojena s našimi systémy, takže automaticky dostáváme překlady pro nové produkty, návody k použití a recepty. Samozřejmě je stále potřeba lidská kontrola těchto výstupů, ale celý proces je díky umělé inteligenci jednodušší a rychlejší. Používáme ji také pro naši aplikaci s recepty MyTefal. Každá země může zadat své vlastní místní recepty a díky překladu pomocí AI můžeme znásobit počet receptů dostupných pro všechny uživatele. Před několika týdny jste představili svůj první pákový kávovar s integrovaným mlýnkem pod značkou WMF. Jedná se o segment, ve kterém měla dlouho téměř monopol značka Sage. Poté přišla s těmito kávovary i značka De’Longhi a nyní se přidávají další. Co váš kávovar nabízí? A budete pokračovat v rozvoji této kategorie? Kdy bude k dispozici na českém trhu? S tímto přístrojem přinášíme všechno know-how, které jsme získali v oblasti profesionálních kávovarů WMF, do spotřebitelského produktu. Je navržen tak, aby kombinoval profesionální výkon s pohodlným ovládáním. Klíčovým prvkem je duální termoblok, který umožňuje velmi rychlou přípravu mléčných káv, jako jsou cappuccino a latte, bez nutnosti nastavování teploty. Stroj má také integrovaný mlýnek s nastavitelnou hrubostí mletí. V případě značky WMF na českém trhu se v současné době v komunikaci zaměřujeme na naše výrobky z nerezové oceli, jako jsou příbory a kuchyňské nádobí, které jsou se značkou spjaté a reprezentují její mimořádnou kvalitu. Zda tento konkrétní kávovar uvedeme na český trh, se rozhodneme v příštím roce. Poslední čtvrtletí roku je ve znamení nejintenzivnějších marketingových aktivit. Na které produkty se ve své komunikaci zaměříte nejvíce? A jaké kampaně spouštíte? Budeme pokračovat v nastoleném tempu z první poloviny roku. Zaměříme se na podlahové myčky, kde jsme rozšířili portfolio. Uvádíme také nový vlajkový model univerzálního tyčového vysavače. U značky Tefal se zaměříme především na naši novou horkovzdušnou fritézu s technologií Infra Heat. A v oblasti kuchyňského nádobí budeme samozřejmě i nadále podporovat naši ikonickou řadu Ingenio s odnímatelnou rukojetí. Pro tyto produkty máme připravené televizní kampaně, které podporují influenceři, a digitální marketing. V příštím roce můžete očekávat, že budeme velmi aktivní také v kategorii beverage.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=