54 • Sell • 7/2025 Enikő Raskó: Náš růst stojí na inovacích a zacílení na potřeby zákazníků Enikő Raskó působí již zhruba rok na pozici ředitelky marketingu firmy Groupe SEB pro Česko, Maďarsko a Slovensko. Zmíněné země reprezentují velmi dynamický a rozmanitý region, kde má každý z trhů své vlastní jedinečné rysy. Hovořili jsme s ní nejen o jejím prvním roce v nové funkci, ale také o současném stavu trhu s malými domácími spotřebiči. Mezi hlavní témata patřil rychlý růst e-commerce, výzva v podobě konkurence sílících privátních značek, neopomenutelná konsolidace trhu a strategie Groupe SEB v oblasti inovací a udržitelnosti. Vedete marketingové oddělení Groupe SEB pro Česko, Maďarsko a Slovensko již asi rok. Jak se vám líbí Praha? A jak byste zhodnotila uplynulý rok? Pro mě to není nová zkušenost, protože jsem v Praze už žila před osmi lety. Můj návrat souvisí i s tím, že mám Prahu opravdu ráda. Život i práce v Česku mě baví. Předtím jsem tu pracovala po dobu dvou let a přestěhovala se sem s rodinou, takže se tu cítím jako doma. Z profesionálního hlediska často říkám, že marketing mám v krvi a prodej v hlavě. Tyto dvě stránky byznysu se ve mně mísí. Moje dosavadní kariéra byla totiž poměrně pestrá. Začínala jsem ve financích, pak jsem přešla do logistiky a poté do marketingu a prodeje, takže tato současná role pro mě není vlastně nová. Věřím v to, že je třeba využít každou novou zkušenost, kterou život nabízí. Před příchodem do Prahy jsem jsem působila jako generální ředitelka pobočky v Maďarsku, kde jsem byla zodpovědná za celý obchod, včetně D2C a práce s partnery. Znalost místního trhu považuji za klíčovou – umožňuje vám ovlivňovat trh mnohem efektivněji, což je nezbytné jak pro prodej, tak pro marketing. Mezi třemi zeměmi, které pod vás spadají, bezpochyby vyniká Česká republika s největším podílem e-commerce v rámci malých spotřebičů (SDA). Jak tyto a další rozdíly mezi zeměmi ovlivňují vaše marketingové aktivity? Nejvýznamnějším rozdílem je skutečně e-commerce. Podle nejnovějších údajů NIQ (GfK) ze září tvoří online prodej již 69 % trhu s malými domácími spotřebiči v České republice. Naproti tomu údaje za letošní rok z Maďarska ukazují, že podíl online obchodu je zde kolem 40 %. Slovensko se nachází někde uprostřed. Jedná se o velký rozdíl, ale zároveň je to budoucnost – všechny země se ubírají tímto směrem, protože podíl online prodejů nadále roste. Rozdíly však jdou daleko za hranice e-commerce. Všechny tři země se liší v podstatě ve všech oblastech – jazykem, ekonomikou, politikou i chováním spotřebitelů. Proto je mimořádně důležité spolehnout se na lokální zaměstnance a znalosti místního prostředí. Určitá centralizace je samozřejmě nutná, ale konečné úpravy a strategie musí být řešeny na místní úrovni, aby byly účinné. Český trh je jedinečný i z jiného důvodu – silou a postavením privátních značek. Jejich význam ještě vzrostl po nedávné konsolidaci trhu. Jak jejich síle čelit? Faktem je, že kvalita jejich produktů se v průběhu let výrazně zlepšila a v mnoha kategoriích se staly plnohodnotnými konkurenty takzvaných „áčkových“ značek. Jedná se o velké téma, ale ve výsledku je to spotřebitel, kdo rozhoduje. Využíváme naše zkušenosti a tradici včetně značek s dlouhou historií. Vždy jsme byli schopni přicházet s inovacemi, modernizovat naše produkty a reagovat tím, že neustále přinášíme nová řešení. Strategii stavíme na posilování našich značek, na jejich identitě, která rezonuje u spotřebitele. Musíme také optimalizovat naše strategie a poslouchat
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=