SELL: 07 / 2025

24 24 • Sell • 7/2025 INTERVIEW • KRZYSZTOF SOBULA • DE’LONGHI Krzysztof Sobula: Kávová tradice je naší silnou stránkou. Asijskou konkurenci respektujeme, ale strach nemáme De’Longhi je lídrem na českém trhu s kávovary již více než 15 let. Během té doby se automatické kávovary změnily z luxusního vybavení domácnosti na běžný spotřebič, který si může dovolit většina lidí. Prodeje proto postupně raketově vzrostly. S Krzysztofem Sobulou, marketingovým ředitelem CEE ve společnosti De’Longhi, jsme hovořili o potenciálu dalšího růstu, výzvě v podobě nových konkurentů z Dálného východu a budoucnosti domácího kávového zážitku. De’Longhi je již více než 15 let lídrem na českém trhu a během této doby dosáhly celkově prodeje kávovarů rekordních hodnot. Jaký je potenciál pro další růst na českém trhu? Potenciál je stále velmi vysoký. Na základě různých výzkumů je penetrace plně automatických kávovarů maximálně 40 % a u pákových modelů s mlýnkem nepřesahuje hodnota 5 %. Oba segmenty společně vnímáme jako komplexní řešení pro milovníky kávy. Většina spotřebitelů preferuje plně automatický proces, kdy jedním stisknutím tlačítka můžeme získat širokou škálu káv – od espressa po cold brew. Někteří spotřebitelé však vyžadují kávový rituál s „baristickým“ rozměrem a dávají přednost pákovým kávovarům s integrovaným mlýnkem. Přestože růst penetrace trhu obou typů kávovarů nebude tak dynamický jako dříve, pozitivní vývoj bude pokračovat. Důvodem je, že stále více spotřebitelů bude chtít lepší „kávový zážitek“ nebo vyměnit nefunkční stroj. Stále proto očekáváme vysoký jednociferný růst trhu. Dlouhou dobu jste drželi rekordní podíl na českém trhu, dokonce až 70 %, což je celosvětově bezkonkurenční. I když stále máte asi polovinu trhu, konkurence výrazně vylepšila své stroje. Trh se zdá být kvalitativně vyrovnanější. Co je pro vás největší výzvou pro udržení vaší pozice? Dobrá konkurence v oblasti výroby vysoce kvalitních kávovarů je prospěšná pro spotřebitele, pro růst trhu, a tudíž i pro společnost De’Longhi. Je mnohem lepší mít 50% podíl na trhu se 150 000 kusy než 70% podíl na trhu s 80 000 kusy. Více spotřebitelů si tak může vychutnat kvalitní kávu. A máte pravdu, že některé produkty nejsou dobré kvality, nicméně dobrá zpráva je, že v takových případech jsou spotřebitelé při příštím nákupu spíše nakloněni koupit zavedenější a prémiovou značku. Podle mého názoru je důležité vybírat produkty od výrobců, kteří se specializují na kávovary a mají dlouhou historii. To zaručuje dlouhodobou spokojenost a lepší zkušenosti při případném servisu. Káva je kombinací moderní technologie a tradice. Když kupujete kávovar, jde vám primárně o kávu, nikoliv přístroj samotný. Jsem si každopádně jistý, že De’Longhi najde způsob, jak nabídnout více. Věřím, že to De’Longhi dokáže. Po mnoho let zcela dominovala na trhu pákových kávovarů s integrovaným mlýnkem společnost Breville (Sage). V roce 2019 jste do tohoto segmentu vstoupili vy, následováni čínskými výrobci. Jaká je situace v této kategorii na českém trhu? Zmínil jste, že na ně připadá cca 5 % prodejů… Kávovary s mlýnkem jsou velmi atraktivní pro spotřebitele, kteří si užívají proces přípravy kávy a chtějí se doma cítit jako baristé. Česká republika je nejvyspělejším trhem v regionu střední a východní Evropy, pokud jde o rozvoj tohoto segmentu, a věříme, že bude i nadále růst. Někteří spotřebitelé k tomuto typu kávovaru přecházejí od plně automatických modelů jako další krok ve svém povědomí o kávě, ale někteří jsou nováčky v oblasti domácích strojů a inspirují se zážitky z kaváren. Není to určitě kávovar pro každého. Abyste mohli používat „páku s mlýnkem“, musíte být nadšenci do kávy a procesu její přípravy. Jakým dalším způsobem se podle vás liší zákazník, který si koupí automatický kávovar, od zákazníka, který si koupí pákový model s integrovaným mlýnkem? Spotřebitelé, kteří preferují plně automatické přístroje, chtějí stisknout tlačítko a věnovat se jiným činnostem. Když se ke kávovaru vrátí, čeká tam na ně skvělá káva. Chtějí také rozmanitost s jednoduchým výběrem. Pokud jsou to vaše potřeby a koupíte si pákový model s mlýnkem, budete zklamáni. Musíte milovat proces přípravy kávy, abyste měli z tohoto stroje radost. Já sám jsem si letos koupil náš vlajkový model La Specialista Maestro. Rád ho používám o víkendech nebo když mám čas, ale když opravdu spěchám, stačí mi stisknout tlačítko na plně automatickém přístroji. Moje žena La Specialista nikdy nepoužívá. Miluje kávu z našeho plně automatického přístroje a nevidí důvod, proč by se měla zapojovat do procesu přípravy. Trh s kávovary prošel v posledních třech letech významnými změnami. Společnost JURA jako první představila kávovar s funkcí studené extrakce a studené mléčné pěny a trh ji následoval. Co považujete za další velkou novinku? Z našeho pohledu přinesl model Eletta Explore v roce 2022 bezprecedentní rozmanitost nápojů, včetně druhé karafy LatteCrema, která umožňuje přípravu studené mléčné pěny a skvělé napěnění rostlinných náhražek mléka. V roce 2023 jsme přidali funkci Cold Brew a v roce 2024 jsme uvedli model Rivelia, který umožňuje výměnu nádob na kávová zrna. Je zajímavé, že nezmiňujete konektivitu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=