SELL: 06 / 2025

90 • Sell • 6/2025 90EKONOMICKÉ NOVINKY Česká firma Borgy CZ získala jako jediná na světě licenci na výrobu a prodej baterií Bosch. Prezentovala se i na IFA Česká společnost Borgy CZ dosáhla historického úspěchu, když jako jediná na světě získala exkluzivní licenci od společnosti Robert Bosch na výrobu, prodej a propagaci spotřebních baterií značky Bosch. Smlouva, která české společnosti přiděluje výsadu, o niž usilovaly desítky globálních hráčů, byla podepsána 1. října 2024 a představuje pro Borgy zásadní růstovou příležitost a transformaci z distributora na výrobce. Nové baterie Bosch, které jsou výsledkem tohoto partnerství, již vstoupily na trh. S oficiálním představením ucelené řady jsme se setkali na nedávném veletrhu IFA 2025 v Berlíně, kde jsme během přípravy reportáže potkali i zástupce společnosti Borgy. Prodej byl zahájen na přelomu ledna 2025 v České republice, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Expanze však míří dál. Startovním cílem pro další fázi je náročný DACH region (Německo, Rakousko a Švýcarsko), přičemž celkovým cílem je distribuce ve 43 evropských zemích. Počáteční obchodní potenciál se odhaduje na desítky milionů eur s ambicí růstu do řádu stovek milionů. „Spolupráce se společností Bosch představuje významný milník nejen pro naši společnost, ale i pro český průmysl. Tato licence nám umožňuje přinést na evropský trh baterie, které spojují německou kvalitu se zkušenostmi Borgy v segmentu spotřebních baterií,“ uvedl Luboš Otta, člen představenstva Borgy CZ. Haier otevírá v Thajsku nový závod na klimatizace za 310 milionů dolarů Společnost Haier oznámila otevření nového závodu na výrobu klimatizací v thajském Chonburi. Investice v hodnotě přesahující 10 miliard bahtů (cca 310 milionů dolarů) je klíčovým krokem k posílení role Thajska jako výrobního a exportního centra pro domácí spotřebiče v regionu ASEAN. Závod, rozkládající se na ploše 324 000 m², využívá moderní technologie Smart Manufacturing a je v souladu s thajskou ekonomickou strategií S-Curve a politikou Thailand 4.0. Výrobní plán je rozdělen do tří fází. První linka zahájila provoz v září 2025 s cílem vyrobit 3 miliony jednotek. Do roku 2027 by měla roční kapacita dosáhnout více než 6 milionů kusů, což z továrny učiní jednu z největších výrobních základen klimatizací v regionu, která bude zásobovat domácí i globální trhy, včetně ASEAN a Blízkého východu. Podle předsedy představenstva skupiny Haier, pana Zhou Yunjie, tato investice nejen odráží důvěru v thajskou ekonomiku, ale také posiluje vizi Thajska jako strategické výrobní základny. Projekt, navržený v souladu s konceptem zelené a udržitelné výroby, vytvoří více než 3 000 pracovních míst a přispěje k rozvoji místní ekonomiky. Haier plánuje v budoucnu také zřízení inovačního a vývojového centra pro další zvýšení efektivity výroby a kvality produktů. Vestel chce do roku 2028 ztrojnásobit export do USA Turecká společnost Vestel na veletrhu spotřební elektroniky IFA 2025 v Berlíně oznámila své ambiciózní plány na expanzi ve Spojených státech. Cílem je ztrojnásobit export na americký trh na 150 milionů dolarů do roku 2028. Tento krok navazuje na systematickou přípravu, která probíhá již od roku 2019 a zahrnuje přizpůsobení produktů, od myček nádobí po chladničky, specifickým požadavkům amerického trhu, jako je napětí, design a spotřebitelské potřeby. Podle Seçkina Gençoğlua, generálního ředitele pro zahraniční obchod, společnost loni do USA vyvezla zboží v hodnotě 24 milionů dolarů a pro rok 2025 očekává nárůst na 50 milionů dolarů. „V současné době spolupracujeme v USA s 23 zákazníky a 33 značkami,“ uvedl Gençoğlu a dodal: „Naším cílem je dosáhnout do roku 2028 obratu 150 milionů dolarů.“ Růst na americkém trhu podporují strategická partnerství. Klíčovým milníkem je spolupráce s firmou Roku, přední televizní platformou v USA, která nejen podpoří americkou expanzi Vestelu, ale zároveň přivede Roku na evropský trh. Duygu Badem Uylukçuoğlu, marketingová ředitelka, zdůraznila, že Vestel spolupracuje se všemi hráči v ekosystému, včetně Vidaa, Amazonu a Googlu, a získává data z více než 29 milionů aktivních zařízení. Expanze do USA je součástí globální strategie Vestelu, který již nyní exportuje do více než 160 zemí a jehož roční export dosahuje hodnoty 2,3 miliardy dolarů.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=