SELL: 06 / 2025

Lubor Jarkovský Z NAŠÍ ROZSÁHLÉ REPORTÁŽE Z IFA 2025 NEPOCHYBNĚ VYPLYNULO, KDO PŘEBÍRÁ NA EVROPSKÉM TRHU INICIATIVU. ABY VŠAK BYLO JASNÉ, ŽE KONČÍ VEŠKERÁ LEGRACE, ROZHODL JSEM SE PŘIDAT JEŠTĚ OSOBNÍ KOMENTÁŘ, KDE MOHU POPSAT SITUACI ZCELA BEZ OBALU. JSEM PŘESVĚDČEN, ŽE JE TO TŘEBA, PROTOŽE Z BERLÍNA JSME S KOLEGOU BOLKEM ODJÍŽDĚLI SKUTEČNĚ V ŠOKU Z TOHO, JAK RYCHLE ČÍNSKÉ FIRMY POSTUPUJÍ. ZRCADLO Čínský uragán bere Evropu útokem. Konkurenci nedává čas se ani nadechnout 82 IFA byla už v posledních letech výrazným symbolem toho, že čínští výrobci posilují své pozice. Dlouho šlo vlastně jen o Haier a Hisense. Midea si sice platila x let obří halu, ale moc toho na starém kontinentu nikdy nepředvedla – s letošní akvizicí Teka Group začíná konečně nabírat vývoj rychlejších obrátek. Letos na sebe každopádně strhávaly největší pozornost firmy, o nichž můžeme hovořit jako o takové druhé čínské vlně – Dreame, Roborock, MOVA, Ecovacs a další. Zejména první jmenovaná patřila mezi největší hvězdy veletrhu. Mnohé z těchto společností vystoupily za hranice světa robotických vysavačů a začaly výrazně rozšiřovat portfolio. Současně ukázaly technologie, které nemají na trhu konkurenci a definitivně pasovaly Čínu do role technologického lídra, který převzal tuto štafetu od Korejců. Nemluvě o tom, kolik novinek měly na stáncích Haier, Hisense a Midea. Jedna věc jsou samozřejmě inovace. Druhá pak investice. Jenže i zde Číňané zařazují turbo rychlost, jako by neměli žádné limity. „Helicopter money, here we go“ Dreame koncem září uspořádalo v Praze večerní velkolepou akci na Žofíně jako z éry před dvaceti lety, kdy západní značky nevěděly, co s penězi. Ty doby jsou dávno pryč, což není nutně zcela špatné, protože šlo leckdy o úplně zbytečné mrhání zdroji. O tom ale mluvit nechci. Podstatné je to, že zatímco čínské firmy předvedly na IFA vesměs ohňostroj inovací, u jejich západních konkurentů, jejichž řady na veletrhu rok od roku řídnou, to bylo výrazně slabší. U Dreame či MOVA jsme se byli dívat na příslušenství pro přesun robotického vysavače po schodech. V expozicích Evropanů nás někde upozorňovali na horkovzdušné fritézy. To byly momenty, kdy jsem v duchu křičel zoufalstvím. A to i proto, že přístup Číňanů byl takový, že o cokoliv jsme v rámci naší reportérské práce požádali, nic nebyl problém. Zástupci čínských firem nás velmi aktivně oslovovali, jen jsme se na jejich přecpaných stáncích objevili a zaznamenali na našich jmenovkách slovo „tisk“. Vše nám chtěli ukázat a předvést. U tradičních značek nebylo výjimkou, když nám bylo sděleno, že na místě není nikdo, kdo by nám mohl udělat krátkou prezentaci. Pomohl až kontakt přes českou pobočku. Asi netřeba, abych uváděl další příklady. Číňané ve všech oblastech své účasti na IFA dávali najevo hlad, hlad po růstu a po úspěchu. A jasně ukazovali, že jsou připraveni si to oddřít. Jen tak mimochodem, takovým symbolem toho, co na trhu probíhá, bylo i to, že hala City Cube, která je už přes 10 let během veletrhu IFA exkluzivním výstavním prostorem Samsungu, byla letos celá „oblepená“ reklamou Midea. Podle mě neuvěřitelné ponížení Korejců. A zcela zbytečné. Je úplně jedno, kolik reklama stála. Samsung neměl něco takového zkrátka dopustit. Firma tím dala najevo slabost a Číňané ji cítí – ostatně se ani netajili tím, že si připadají jako dravci a své konkurenty vnímají jako ovce ve výběhu. S širokými, někdy až „grinchovskými“ úsměvy a pokyvováním hlavy reagovali na moje hodnocení situace, v němž jsem mluvil o přílišné pasivitě západních, ale částečně i korejských firem. Když si člověk na IFA užil dosyta šok z toho, jak vyspělé technologie a inovace nejdůležitější čínské firmy mají, stálo za to navštívit speciální čínskou halu s nepřeberným množstvím mini prezentací… toho největšího haraburdí a elektrošrotu, jaký si umíte představit. Trestuhodně nekvalitní a laciné výrobky, s nimiž chtějí menší čínští producenti oslovit západní trhy. Evropa by měla udělat vše pro to, aby tok těchto zmetků zastavila – vůbec by neměla dopustit, aby se kvalitativní dno čínské produkce na její trhy dostávalo. Moje pocity z IFA 2025 jsou smíšené. Klukovské nadšení z technologií, jemuž podléhám už od dětských let a prvních návštěv INVEXu, do značné míry přebíjí zděšení z toho, jak rychle čínské značky a firmy vstupují na evropské trhy. Kontinent se otřásá v základech a u tradičních značek se neustále něčím utěšují a přesvědčují o tom, že to tak žhavé s těmi Číňany nebude. Bude. 82 • Sell • 6/2025 Grafika: Google Gemini vv

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=