V kategorii praček se ujala na českém trhu pozice lídra prodejů opět značka LG. Trh celkově nevykázal v posledních měsících žádné výstřelky nebo nečekané trendy. Na rozdíl třeba od chladicí techniky, která zažívá poměrně dramatický pokles prodejů. Zjevný je u praček designový trend tmavších barevných provedení, s nímž přichází víc a víc firem. Na trhu praček vládne opět LG V kontextu s pračkami se na trhu hovoří v poslední době nejčastěji o mírném poklesu podílu značek Beko a Whirlpool, což je důsledek integračního procesu a odchodu mnoha lidí z obou původních týmů. Věříme, že se situace postupně stabilizuje. Značce Whirlpool nepochybně pomůže i postupná obměna portfolia a ohlášené marketingové aktivity pro podzimní sezonu. První produktové vlaštovky už na trh vyslala. U dalších firem došlo spíše k menším pohybům. Tmavé barvy na vzestupu Pokud jde o samotné pračky, nejpatrnější novinkou je rozšiřování nabídky modelů v tmavších barvách. Ať už je to černá, šedá, stříbrná, nebo titanová. Pračky v tomto provedení nabízí stále větší množství výrobců. Je evidentní, že je na ně z trhu pozitivní ohlas a zákazníci je stále častěji vyhledávají. Autodosing V redakci patříme mezi velké podporovatele automatického dávkování pracích prostředků – a to především proto, že tento systém zajišťuje mnohem přesnější dávku detergentu pro danou várku prádla, než jaké je schopen člověk. Uživatelé často pracími prostředky zbytečně plýtvají, což má několik negativních efektů. Za prvé je detergent nejdražší položkou v rámci nákladů na prací cyklus. Přílišné množství prášku/gelu také může prodlužovat cyklus, kdy pračka přidá další máchání, takže se zbytečně plýtvá energií a vodou. Autodosing se na trhu sice postupně prosadil, ale stále nejde o funkci, která by byla samozřejmostí. A to ani u dražších modelů. Přesto je vidět, že stále více spotřebitelů benefity chápe – byť jde o bolestivě pomalý proces. Ještě je nutné říct, že u mnoha výrobců byly první generace autodosingu poměrně poruchové. Nedostatky ale postupně řeší novější modely. NIQ/GfK: Lepší parametry stále levnějších praček Po růstu prodejů velké bílé techniky v roce 2024 letos poptávka stagnuje a vnímáme také pokračující cenovou erozi. Ve vývoji kategorií jsou významné rozdíly, u praček zaznamenáváme mírný nárůst prodejů. Zhruba polovina prodaných praček jsou standardní modely s hloubkou nad 48 cm, desetinu představují kombinované pračkosušičky. Právě tyto dva segmenty prodejům pomáhají, zatímco meziročně méně se prodávají úzké a také vrchem plněné pračky. Pokles cen je nejvíce patrný u pračkosušiček – loni se prodávaly za 14 500 Kč, letos je průměrná cenovka 14 000 Kč. Zdroj: Ondřej Černý, NIQ/GfK ondrej.cerny@nielseniq.com Nadále platí, že za méně peněz získává spotřebitel pokročilejší funkce. Zatímco energetická třída A je standardem, stále častěji se setkáváme s označením A – XX % u nejúspornějších modelů. Třetina standardních praček splňuje kritéria A – 10 % či lepší. Posun u technických parametrů dokazuje také rostoucí zájem o vysoké kapacity (10 kg prádla a více) a vyšší dynamika prodejů praček s automatickým dávkováním pracího prostředku nebo parním programem.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=