SELL: 06 / 2025

47 Sell • 6/2025 • 47 INTERVIEW • JAN ŠACH • HAIER svou domácí půdu. Ta covidová renesance evropské produkce v kontextu narušených dodavatelských řetězců a drahých kontejnerů je u konce. Jako Evropan bych si pochopitelně přál, aby zůstala evropská výroba v co největší míře zachována, abychom neztratili schopnost vyvíjet a vyrábět spotřebiče. Když už hovoříte takto otevřeně, na evropské úrovni způsobilo nemalý poprask i to, že čínská firma JD.com kupuje MediaMarkt. Co to podle vás přinese? Jde o geniální tah Číňanů, jak posílit své značky na evropském trhu. Nepochybně začne mít tato změna dopad na distributory. A vůbec bych se nedivil, kdyby Číňané pokračovali v nákupech prodejních kanálů v dalších zemích. Zkuste se na tento vývoj podívat v kontextu vývoje posledních let. Čínské firmy postupují tak, že začnou pro ty západní něco vyrábět, díky tomu vyrostou a následně své někdejší odběratele, značky, skupují. V Číně funguje trh navíc úplně jinak – prodej je mnohem přímočařejší prostřednictvím vlastních showroomů, sociálních médií a podobně. Nejsou tam žádné mezičlánky jako u nás – pobočky a reselleři. Přestože je nástup Číny opravdu razantní a může vyvolávat spoustu obav, faktem je, že pro mnohé evropské značky byl vstup čínského kapitálu doslova živou vodou. Co konkrétně znamenal pro značky Candy a Hoover? Ano, máte pravdu. Pro nás šlo jednoznačně o pozitivní impuls. A to i díky tomu, že Haier postupoval a postupuje velmi citlivě. Zachoval lokální struktury, přičemž nejen v lokálních pobočkách pokračují místní manažeři. I evropskou centrálu vedou Evropané. V našem případě šlo jednoznačně o symbiózu. A to jak po strukturální stránce, tak z pohledu značek, protože na sobě značky v našem portfoliu nekanibalizují. Haier coby prémiová značka skvěle doplnil Candy i Hoover, případně další lokální značky v rámci dalších zemí. Na IFA byla prezentována Candy jako hlavní evropská značka skupiny Haier – ještě loni byla ale MDA Hoover na IFA věnována spousta prostoru. V Česku jsme fokus na Candy na úkor značky Hoover zaznamenali už několik posledních let. Vrací se Hoover celoevropsky spíš ke kořenům? Tedy úklidové technice. Nadále platí, že máme v Česku všechny tři hlavní značky – tedy Haier, Candy a Hoover. Patříme spíše k minoritní skupině zemí. Chceme v tomto režimu pokračovat. Co se však změnilo, je, že firma celkem logicky vybrala Candy jako první ze svých evropských značek, aby prošla obměnou portfolia a nabídla produkty z platformy Haier. Hoover bude následovat, nicméně zatím má v MDA stále původní produkty. Pro nás je Hoover každopádně důležitý, protože má výrazně vyšší cenový index než Candy, ale nižší než Haier. Perfektně tak zapadá do naší nabídky. Když už jsme se dostali k lokálnímu trhu, nelze se vyhnout tématu konsolidace prodejních kanálů a s ní spojené velké posílení pozic privátních značek. V rámci Evropy doslova nevídané. Jak tuto situaci vnímáte a jak ji řešíte? To, co jinde probíhalo třeba deset let, se u nás odehrálo za dva roky. Pro trh jde o dramatickou změnu, řekl bych, až šok. Když najednou něco skončí, je to obrovský zásah do byznysu. Na nás to mělo také dopad, ale nejvíce to odnášejí nepochybně menší značky. Někteří z dominantních prodejců téměř ze dne na den vylistovali velké množství značek. V této nové situaci jsme rádi, že se ukázalo, že po našich značkách je stabilní poptávka a svého zákazníka si vždy najdou. V tomto kontextu je obzvlášť důležité, že budeme mít výrazné marketingové investice do našich značek, které zvýší jejich povědomí a posílí sell out. Důležitá je i stabilita zázemí silné globální firmy – světové jedničky Haier. Trh s velkými domácími spotřebiči je dlouhodobě v poklesu či minimálně stagnaci. Asi nejhůř na tom je kategorie chlazení. Jak se daří vám? Rosteme navzdory celkovému směřování trhu. Vděčíme za to tomu, že jsme měli například v chlazení menší podíl a s tím, jak jsme vstoupili do segmentu multidoor, 3D i klasických kombinací, přirozeně stoupáme. Před dvěma roky nebyla naše nabídka tak široká. Teď je situace úplně jiná. Meziročně jde o nárůst o 30 % až 40 %. Celkově budeme za rok 2026 v růstu nějakých 15 % až 20 %. A co trh vestavných spotřebičů? Candy na něm historicky příliš silná nebyla. Haier je z pohledu českých kuchyňských specialistů nováček. Je všeobecně známo, že jsou „kuchyňáři“ konzervativní a protežují tradiční značky… Značka Candy je už v některých kuchyňských řetězcích zavedená dlouhé roky. Někde jsme dokonce číslem jedna. Teprve letos jsme do tohoto segmentu pořádně vstoupili se značkou Haier a jsme celkem přirozeně zaměřeni na to, abychom ji etablovali v prémiových kuchyňských studiích. Nyní začíná ona mravenčí práce a dlouhá cesta. Máme kvalitní produkt i investice. Postupně budeme tedy i v tomto kanálu posilovat. Už od covidu se dějí velké geopolitické změny, které mění světový obchod. Plánování je výrazně složitější. Přesto se musím zeptat. Co očekáváte od letošního závěru roku a s jakými ambicemi chcete vstoupit do roku 2026? Český trh MDA bude stagnovat nebo spadne do mírného poklesu. Na Slovensku očekáváme pokles na úrovni 6 %. Jak jsem ale zmiňoval, jako Haier očekáváme lokálně růst až 20 %. A z dlouhodobého hlediska nemáme jiné ambice než být jedničkou v Česku a na Slovensku. Nebude to určitě zítra. Jako globální hráč číslo jedna ale ani jiný cíl mít nemůžeme. Navíc cítíme silnou podporu z centrály. V létě dokonce navštívil Česko globální CEO firmy Haier Yunjie Zhou. Na své evropské cestě zavítal už jen do Itálie a Velké Británie. Myslím, že to je jasný signál toho, že se Evropa u Haieru dostává do popředí zájmu a Česko je v rámci východního clusteru jednou z nejdůležitějších zemí. Vy sám jste po odchodu Romana Kantora z Beka aktuálně nejdéle sloužícím country manažerem v oboru. Co to pro vás znamená? V oboru jsem od roku 2002. A pokud se nepletu, tak s vámi spolupracujeme někdy od roku 2008 nebo 2009. To už je pěkná řádka let. Mám tyto symboly stability na jinak turbulentním trhu rád, což mě přivádí i k tomu, že mám za sebou mimořádně stabilní tým, který se mnou prošel vícero firem. Jsou to lidé, na které se mohu opravdu spolehnout, takže v kontextu toho vnímám tu předanou štafetu pozitivně. Stále mě svět spotřebičů baví.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=