SELL: 06 / 2025

začínáte listovat největším vydáním SELLu v jeho více než 17leté historii. Rozsah aktuálního vydání je jednak výsledek až neuvěřitelné podpory ze strany značek, které na našich stránkách chtějí prezentovat své nejnovější či teprve chystané výrobky, a jednak množství témat, jimž jsme se museli věnovat, abychom pokryli vše, co se na trhu děje. A že toho není za poslední měsíc málo. Když pominu produktové přehledy, není asi překvapivé, že se většina obsahu točí okolo letošního veletrhu IFA, který považuji za skutečně přelomový. Důvod je prostý a jasně ho dáváme najevo i na titulce. Čína. Ačkoliv už několik let a i v Berlíně bylo evidentní, jak postupně získávají větší a větší prostor v halách, letošní ročník už nebyl pouze o Haieru či Hisensu. Díky akvizici Teka Group o sobě začíná pořádně dávat vědět Midea a v nové vlně také další čínské firmy, historicky spjaté s robotickými vysavači. Jednoznačně nejaktivnější z nich je Dreame, jehož výrazně aktivnější roli na evropském trhu potvrdila účast na IFA, vůbec poprvé v celé vlastní hale, ale také těsně před uzávěrkou pořádaná prezentační akce na pražském Žofíně. Dreame si přivezlo většinu své berlínské prezentace a ukázalo vedle nejvyspělejších robotických vysavačů také velké spotřebiče, kávovary, robotické sekačky a další techniku. Vše již nyní nabízí českým resellerům. Postup Dreame je mimořádně rychlý. Tradiční hráči, zejména zbývající evropské firmy, by měli skutečně zpozornět. Zatím to vypadá, že Číňané chtějí převzít roli asertivních investujících „nováčků“ od Korejců, a popravdě už převzali. Pro západní firmy, ale i pro Samsung nebo LG to pochopitelně není dobrá zpráva. Prvnímu jmenovanému se v poslední době přitom mimo sektor telefonů zas tak nedaří. Ve spotřebičích zažila firma od loňska výrazný pokles. LG celkově také v MDA kleslo, ale postupně nastartovalo růst a aktuálně se chlubí třeba tím, že je jedničkou na trhu praček. Navíc vstupuje konečně do kategorie vestaveb. Určitě nelze očekávat, že by na tomto velmi složitém trhu způsobilo nějaké zemětřesení. Ostatně ani Samsung tímto trhem od svého seriózního startu nijak neotřásl. Nic to ovšem nemění na tom, že určitý tržní podíl si oba Korejci vzali, respektive vezmou. A nastupující Číňané typu Dreame, ochotní nadstandardně investovat, žádná ořezávátka také nebudou… Podrobně se těmto tématům věnujeme v několika článcích. Ať už je to samotná reportáž z IFA (str. 22), nebo třeba reportáž z akce Dreame (str. 86). A o čínské invazi do Evropy jsem se rozepsal i v oblíbené rubrice „Zrcadlo“ na straně 82. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=