SELL: 06 / 2025

23 Sell • 6/2025 • 23 REPORTÁŽ • IFA 2025 na IFA další firmy jako Haier, Hisense a Midea coby velká čínská trojice. Jediný, kdo z hlediska novinek a inovací skutečně drží krok, je podle nás Miele. U dalších evropských vystavovatelů jsme sice na různé zajímavé novinky narazili, ale ve srovnání s Číňany jich bylo prezentováno v podstatě o řád méně a nešlo o tak zásadní a přelomové věci. U čínských firem jsme popravdě nevěděli, kam se jít podívat dřív a čemu dát v naší reportáži přednost. Na výběr bylo většinou tolik inovací, nových technologií a připravovaných produktů, že bychom potřebovali na reportáž desítky stran. Trh čekají velké, až fundamentální změny Letošní IFA také potvrdila jednoznačný trend ústupu Korejců ve prospěch Číňanů. Mnohé evropské firmy dlouhé roky držely s Korejci relativně krok, nicméně už od roku 2010 bylo patrné, že je v mnoha kategoriích tito Asijci trápí. Na českém trhu výrazně zasáhli hlavně na trh praní a chlazení, ve spotřební elektronice pak zcela vytlačili v klíčovém segmentu televizorů do té doby dominující Japonce. Aktuální situace působí tak trochu jako „déjà vu“ – rozdíl je pouze v tom, že to, co provedli Korejci Evropanům a Japoncům před nějakými 15 lety, nyní provedou Číňané jim. A zdá se to být nevyhnutelné. Na IFA bylo jasně vidět, že se davy návštěvníků, kteří se ještě před pár lety cpali do hal LG a Samsungu, přesunuly k Hisensu, TCL, Haieru nebo třeba nově k Dreame a celé té plejádě výrobců robotické techniky, jako je Roborock, Ecovacs či Narwal. Ale pozor. Nešlo o žádnou náhlou změnu, nějakou anomálii, která se nebude opakovat. Tento trend byl zjevný už několik let. Letos došlo jen k jeho definitivnímu potvrzení – tedy pokračování tržního cyklu, kdy i firmy, které byly v rámci sinusoidy ještě nedávno na vzestupu, již svůj vrchol zažily a jejich křivka nabírá zcela nevyhnutelně opačný směr. V kontextu ohlášeného vstupu čínského kapitálu do MediaMarktu, pokračující konsolidace výrobců, kdy začínají viset otazníky už i nad budoucím směřováním opravdu velkých evropských hráčů (poté, co Číňané skupovali posledních deset let menší subjekty), byla IFA pro lidi z oboru mimořádně tvrdým střetem s realitou, jak nám během veletrhu při různých setkáních prakticky jednohlasně potvrdili rozliční čelní manažeři českých poboček výrobců. Zcela otevřeně o situaci hovoří také Jan Šach z firmy Haier – exkluzivní a nebývale upřímné interview najdete na straně 46. Jediné, co může západní firmy trochu utěšit, je, že byl na IFA viditelný rozdíl v přístupu k prezentaci novinek. Číňané totiž prezentují cokoliv bez ohledu na to, zda je produkt opravdu funkční a „dotažený“. Evropské a americké firmy by si „rozviklaný“ polotovar neodvážily ukázat – zejména u nastupujících čínských firem, nikoliv tedy u gigantů, bylo vidět, že chtějí upoutat pozornost za každou cenu, což se jim ale nepochybně podařilo. Reportáž z IFA 2025 Přestože se nám úvod článku nepsal úplně lehce, nic to nemění na faktu, že letošní IFA nabídla opravdu velké množství inovací. Na následujících stranách tak naleznete náš obsáhlý foto report. A jak už jste v posledních letech zvyklí, také videa natočená přímo v halách berlínského výstaviště. Všechna videa se nám do tohoto vydání ani nevešla – další reporty začleníme i do příštího čísla. Naprostou většinu z nich už ovšem najdete na našem youtubovém kanále https://youtube.com/@sellcz VIDEO https://video.sellmag.cz/IFA2025

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=