SELL: 06 / 2025

22 • Sell • 6/2025 Ať už západní firmy na IFA přestaly jezdit v rámci úspor, nebo jen zmenšily své výstavní plochy, „nekonečné“ metry čtvereční obsadily v maximální míře čínské subjekty. Nejprve to byli velikáni jako Haier, Hisense či Midea. Letos pak byl patrný nástup další vlny čínských hráčů v čele s Dreame – expozice této společnosti patří asi k největším překvapením celého veletrhu, protože firma, o které ještě před pár lety skoro nikdo neslyšel, přivezla do Berlína dokonce velké spotřebiče, osobní péči, robotické sekačky a další techniku. Před pouhými pár lety vtrhla poměrně razantně do segmentu robotických vysavačů, v němž obecně Číňané zcela dominují a jejich produkty nemají z technologického hlediska na trhu de facto konkurenci. Ostatně všechny evropské značky odebírají roboty od čínských dodavatelů (a ti už mimochodem přešli do režimu, že jim neposkytují nejnovější technologické platformy, ty si nechávají pro sebe, čímž se nůžky mezi nabídkou čínských firem a „našich“ značek dál rozevírají). Společnost Dreame se každopádně velmi rychle etablovala jako jeden z lídrů v oblasti inovací robotické techniky, aby meziročně udělala až neuvěřitelný skok vpřed v rozšiřování svého portfolia. Nejde jen o samotné produkty, nýbrž i o investice do dalšího vývoje a marketingu. V době uzávěrky tohoto vydání pořádá Dreame v Praze obrovskou akci na úrovni toho, na co jsme byli zvyklí od západních značek před 20 lety (více v reportáži na str. 86) – firma si pronajala celý palác Žofín a přivezla do něj svou obří prezentaci z IFA. Číňané tak vysílají jasný signál nejen celoevropsky v rámci IFA, ale také lokálně v Česku: „Jsme tady, máme technologie, máme produkt, máme spoustu peněz a jdeme si pro vaše tržní podíly.“ A samozřejmě nejde pouze o Dreame. Stačí se podívat na to, co prezentovaly Evropané a Korejci jsou na ústupu. Čínské firmy na IFA ukázaly, kdo vládne inovacím i investicím Přestože jsme už v posledních letech odjížděli z Berlína s pocitem, že jsou čínské firmy výrazně aktivnější a vytlačují tradiční značky z hal nejvýznamnější prezentační akce nejen pro obor domácích spotřebičů, letošní ročník nám v tomto ohledu vyrazil dech. Číňané celou akci doslova opanovali a i donedávna velmi aktivní korejské firmy přešly do pasivnějšího módu. Můžete namítnout, že účast a angažovanost na veletrhu není určující. My jsme přesvědčeni, že ano, protože jde o symbol toho, co se odehrává na evropském trhu celkově. IFA je vlastně takový model toho, co začíná být napříč kontinentem vidět. A z pozice Evropana to není pohled moc hezký… Autor: Lubor Jarkovský, foto a video: Boleslav Svoboda REPORTÁŽ • IFA 2025 22

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=