SELL: 04 / 2025

84 • Sell • 4/2025 ZRCADLO 84 V českých i evropských médiích se už nějakou dobu intenzivně řeší neférová konkurence čínských platforem, přes které k evropským spotřebitelům míří spousta falešného i nebezpečného zboží. Nemalý problém ale představuje také to, že z prakticky ničeho, co podléhá různým recyklačním a jiným příspěvkům, nejsou tyto příspěvky odváděny. Přestože jsou platformy jako Temu či Aliexpress v hledáčku politiků i médií, pravdou je, že problém neodvádění povinných příspěvků se týká také evropských platforem a přeshraničních prodejů v rámci Unie. Pohyb elektroniky mezi jednotlivými státy se diskutuje už dlouho. Otevřeně o něm nikdo nikdy mluvit moc nechce, protože se debata chtě nechtě stočí k cenotvorbě. Všichni v oboru vědí (a i spousta lidí mimo něj), že hlavně v Polsku je s ohledem na velikost trhu a jinou kulturu prodeje elektro většinou levnější. Už koncem devadesátých let se lidé museli při koupi mobilu ptát, zda jde o českou distribuci, nebo „šedý dovoz z Polska“. Rozdíly v cenách dlouhodobě motají hlavu lokálním pobočkám značek, ale to jsem trochu odběhl. Zmiňuji přeshraniční prodej hlavně v kontextu toho, že nejde o žádnou novinku. Do příchodu velkých online platforem, především marketplaců, nebyly objemy dodaného zboží z okolních zemí tak velké. Technologický vývoj a nástup zmíněných platforem to změnil, byť všichni víme, že Allegro ani Kaufland žádný velký otřes na trhu s elektronikou nezpůsobily, jak se branže při jejich startu bála. Množství produktů dodaných českým zákazníkům není ovšem už zcela zanedbatelné a z dlouhodobého hlediska spíš poroste. Neodvádění příspěvků, například recyklačního či autorských poplatků v případě prázdných médií, proto představuje aktuální a bující problém. Takzvaní „freerideři“ buď tak činí z nevědomosti, nebo prostě využívají situace, kdy EU a státní aparáty jednotlivých zemí nedokážou dostatečně rychle reagovat. Navíc se jim mediálně daří zůstávat mimo záři reflektorů, která je dominantně vyhrazena čínským platformám. Pro politiky je jednodušší při diskusi o této problematice útočit na Čínu než kritizovat své sousedy, kteří jsou součástí EU. Problému unijních „freeriderů“ by měla být každopádně věnována nemenší pozornost, protože jedna věc je vnější problém, ale svým způsobem ještě horší je, že si Unie neumí zjednat pořádek ani na domácí půdě. Přitom by stačilo, aby samotná online tržiště působící v EU měla povinnost zaručit, že jsou všechny příspěvky odváděny. Bez poskytnutých potvrzení ze strany každého prodejce by jeho nabídku marketplace „zhasnul“. Popravdě řečeno by k tomu neměla být potřeba ani legislativa. Allegro, Kaufland a další by mohly toto provést i z vlastní inciativy, aniž by jim někdo něco nakazoval. Proč? Zkrátka proto, že je to správné. Místo toho sledujeme z jejich strany především ohňostroj výmluv – zejména používají argument, že za prodej nese zodpovědnost daný prodejce. „Online tržiště přece pouze zprostředkovávají daný obchod.“ Větší alibismus si snad nelze představit. Je to trapné, je to hloupé a je to zralé na pár pomyslných facek. Je vidět, že v tomto případě hraje roli maximalizace zisku a snaha kličkovat tak dlouho, jak to jen půjde. A tak nezbývá než doufat, že přijde nějaké celounijní nařízení, které je pořádně klepne přes prsty a donutí je převzít zodpovědnost za něco, za co ji už dávno morálně mají. Lubor Jarkovský Freerideři nejsou jenom z Číny

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=