59 Sell • 4/2025 • 59 s integrovaným odsáváním zažívá obrovský boom. Jak silnou pozici má Faber v této klíčové kategorii na českém trhu a jaké modely se ukazují jako nejúspěšnější? Jsou v těchto kategoriích plánované nějaké novinky? Přiznávám, že tato poměrně mladá kategorie odsavačů je celkem oříškem. Důvod je prostý. Zákazník vnímá produkt jako varnou desku, kde je přidán odsavač. Nikoliv primárně jako odsavač doplněný o varnou desku. Odsavač je vnímán jen jako doplněk. Logicky tak v tomto segmentu profitují značky, které jsou známé jako dodavatelé varné techniky. Přesto segment rozhodně neopomíjíme – máme velmi širokou nabídku povedených desek s odsavači. Faber aktuálně připravuje novinky, u nichž se zaměřil na výkon odsávání, který nemusí být u těchto produktů vždy dostatečný. Nové modely nabídnou o 15% vyšší výkon sání při zachování, či dokonce snížení hlučnosti. Věříme, že na ně bude trh reagovat pozitivně, protože faktem je, že komponenty pro varné desky dodává jen pár specializovaných výrobců a spousta produktů napříč značkami se od sebe liší právě jen digestoří. Ve vašem portfoliu máte vedle značky Faber také italskou značku Airforce. Jaká je její strategická role? Cílíte s ní na jiný segment zákazníků než s Faberem, nebo se jedná o doplnění portfolia v specifických designových či technologických oblastech? Jak předcházíte kanibalizaci mezi těmito dvěma značkami? Značku Airforce distribuujeme od loňského června a jsem přesvědčená, že je na českém trhu nedoceněná. Jedná se totiž o poměrně malého výrobce, shodou okolností se sídlem ve stejném italském městě jako Faber. Právě menší velikost firmy je v mnoha ohledech výhodou, protože dokáže pružněji reagovat na vývoj trhu a nové trendy. Airforce se hodně zaměřuje na technicky neobvyklá, inovativní a designová řešení. Nabízí i hodně široký sortiment varných desek s odsáváním. Mimochodem, již brzy přijde na trh nová řada s odolnějším matným černým povrchem. Stále více se mluví o chytré domácnosti. Jaká je reálná poptávka po konektivitě u odsavačů v ČR? Dospěl už český zákazník do fáze, kdy vnímá konektivitu jako běžnou součást funkční výbavy? Faber může nabídnout kompletní automatiku, kdy digestoř zahájí odtah vzduchu hned po aktivaci varné zóny. Výkon odsavače je určen nastaveným výkonem vaření na varné desce. Oproti tomu varné desky Airforce umožňují uživateli ovládání digestoře manuálně z ovládacího panelu varné desky. Může tak odsávání aktivovat až ve chvíli, kdy vidí, že je to nutné. Vyšší modely Faber lze ovládat pomocí tabletu nebo smartphonu. Některé pak dokonce monitorují kvalitu vzduchu. Nemůžeme vynechat ani téma energetické účinnosti. Jak se změny v energetických štítcích a tlak na nízkou spotřebu projevují v prodejích? Je vysoká energetická třída (např. A++) pro českého zákazníka důležitým faktorem při výběru, nebo stále převládá design, výkon sání nebo hlučnost? Z hlediska reálných úspor není energetická třída určitě nejdůležitějším parametrem, ale zákazníci na ni hledí. A nejen na ni. Na energetickém štítku jsou i další parametry, například účinnost tukových filtrů. Štítek jim nepochybně pomáhá s výběrem a vnímají ho jako důležitý nástroj. Faber v této oblasti patří mezi lídry trhu. Zákazníci se při výběru zaměřují také na osvětlení, kterým je digestoř vybavena, a samozřejmě také na design či výkon. Nejdůležitějším parametrem je ovšem hlučnost. V éře, kdy jsou stále častěji spojené prostory kuchyně a obývacího pokoje, je nízká hlučnost odsavače pro spoustu zákazníků klíčová. Nízkoenergetické a pasivní domy s rekuperací kladou specifické nároky na systém odvětrávání. Vy nabízíte spoustu individuálních řešení. Stoupá po nich poptávka? Které varianty customizace převládají? Pokud jde o individuální řešení, dlouhá léta převládal požadavek na externí motor, aby bylo odsávání v místnosti prakticky bezhlučné. V poslední době se stále častěji setkáváme s otázkou, jakou digestoř použít v energeticky úsporných domech. Z principu by neměla být použita digestoř s odtahem mimo dům, a to kvůli tepelným ztrátám. Použití recirkulační digestoře ale také není ideální řešení. Nám se podařilo najít způsob, jak eliminovat špatné a spojit dobré vlastnosti obou systémů. Výsledkem je bezmotorová digestoř s dvojitou filtrací odsávaného vzduchu, která se může stát součástí řízené ventilační soustavy s rekuperací vzduchu. Lze tak dosáhnout zcela bezhlučného provozu, odvedení veškerého zachyceného vzduchu mimo dům a přivedení čerstvého vzduchu zvenčí. V zimě je tak přiváděný vzduch prostřednictvím tepelného výměníku předehříván, v létě ochlazován. Nejsme v této věci žádnými nováčky, protože řešení pro tento typ domů úspěšně nabízíme již 15 let. Spotřebitelé výběr digestoře často podceňují a v rámci nové kuchyňské sestavy jí věnují nejmenší pozornost, případně do ní investují jen tolik, kolik jim v rámci rozpočtu zbude. Často se pak diví hlučnosti či horší účinnosti sání. Jak by měla kuchyňská studia argumentovat, aby zákazník vybral skutečně vhodné řešení pro svou kuchyň? Jak už jsem řekla, pokud zákazník kupuje digestoř přes internet, je velmi těžké ho edukovat o tom, jak důležitou roli tento spotřebič v kuchyni má a že by na něm neměl šetřit. V kuchyňských studiích personál problematice rozumí a ví, co nabídnout, aby nebyla digestoř v reálném provozu neúčinná nebo příliš hlučná. Nedávno jste se stali distributorem značky Faber na Slovensku. Jedná se zjevně o přímý důsledek finančních problémů firmy DOMOSS. Jaké máte s tímto trhem dosavadní zkušenosti? V jakém formátu/struktuře budete na Slovensku působit? Ano, na Slovensku jsme zcela nově. Vnímáme to ovšem jako takový přirozený krok v našem vývoji. Oba trhy jsou si podobné, byť na Slovensku očekáváme vyšší poptávku po levnějších řešeních. Chceme na tamním trhu poskytnout stejný model distribuce s vysokou úrovní služeb včetně customizace a 5leté záruky, kterou předchozí distributor nenabízel. V Česku už nějakou dobu působí nákupní sdružení KBBA. Spolupracujete s ním? Ano, poměrně čerstvě. Vidíme v tomto kanálu potenciál, jak oslovit další prodejce, kteří s námi doposud nespolupracovali a nabídnout jim naše široké portfolio produktů, služeb a customizace. Na spolupráci se opravdu těšíme a věříme, že přinese oboustranně přínosné výsledky. INTERVIEW • MIROSLAVA BALCAROVÁ • PROMTINVEST
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=