SELL: 04 / 2025

fundamentální změny trhu, které přinesl loňský souběh událostí v podobě pozvolného konce Mall.cz, pohlcení Electro Worldu ze strany Datartu a balancování nad propastí v případě Okay, který do ní následně definitivně spadl, mají a ještě budou mít obrovský dopad na český trh, jak píšu ve svém rozboru situace a jejích pokračujících důsledků na straně 12. Jako první pocítili výrazné zúžení možností, kam dodat zboží, ti menší dodavatelé a značky. Ti se mnou o změnách živě a intenzivně diskutovali jako první už během loňského roku, protože se na trhu, kde zůstaly pouze tři opravdu významné prodejní kanály s vlastními privátními značkami, cítí mimořádně zranitelní. O čem se tolik nemluví, je dopad na velké firmy a výrobce. I oni pochopitelně konsolidaci vnímají, někteří silněji, než by se jim líbilo. V případě těchto firem se ale ukazuje, že velmi záleží na tom, kdo jak trh četl, jak se připravoval a jakou zvolil strategii pro tyto změny. V Samsungu nepochybně nebudou nadšení, že o nich i v mém článku píšu právě v kontextu s masivními propady, jenže realita je taková, že Samsung skutečně dle dat z trhu, která jsem měl možnost vidět, zažil v kategorii MDA největší propad ze všech – v hodnotě prodejů v meziročním srovnání. Gratulovat si nemůže ani druhá korejská firma a negativní dopad měla situace také na další firmy. U Beka/Whirlpoolu v tom sehrál roli nepochybně i stále pokračující proces slučování struktur obou dříve samostatných firem. Kdo naopak jednoznačně obstál, je německé BSH s velmi solidním růstem a celkem nepřekvapivě čínské firmy. Nikoho s ohledem na situaci nemůže ovšem překvapit, že vítězem je (nejen) v kategorii velkých spotřebičů ETA, která zažila největší růst ze všech a výrazně poskočila. Je vidět, že strategie HP Tronicu nese své ovoce. V případě všech privátních značek je na druhou stranu evidentní, že je samotná konsolidace také svým způsobem limituje – i jim ubyly na trhu ony významné kanály. Jak z Říčan, tak ze Zlína mám potvrzeno, že se zaměřují nebo chtějí zaměřovat ve větší míře na nezávislý trh. Ostatně, stejnou strategii kvůli krachu Okaye zvolilo už loni zejména Beko. Nezávislý trh tak zažívá jakousi „malou renesanci“, protože je mu po letech zase věnována větší pozornost. Některým prodejcům to nepochybně dodá elán pokračovat. Otázka samozřejmě je, zda tato „renesance“ přinese nějaké skutečně dlouhodobější oživění tohoto tradičního kanálu. Osobně si myslím, že nikoliv. Konsolidace trhu není loňskými událostmi u konce a posilování silných vede jen k většímu a většímu tlaku na malé hráče. S ohledem na ceny a marže v elektru je napříč Evropou jasně vidět, že klíčem k úspěchu a dlouhodobé udržitelnosti podnikání je zkrátka objem. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=