SELL: 04 / 2025

14 14 • Sell • 4/2025 TÉMA ČÍSLA • KONSOLIDACE TRHU A JEJÍ DOPADY počátku se intenzivně soustředila na nezávislý trh. Postupně sice do velkých kanálů pronikla, není na nich ovšem tak závislá. Navíc je dobře etablovaná v některých specifických či okrajovějších kategoriích, jako jsou zavařovací hrnce. Výzvou je současný trh i pro BVZ Commerce, BaSys a množství dalších firem. Všechny se snaží s překotnými změnami vypořádat. A všechny se shodují, že zásadní je nabídnout trhu produkt, který něčím zaujme nebo se cenově nebije s obdobným řešením privátní značky. Podobně hovoří také zástupci větších SDA značek. Už nějakou dobu totiž dochází u velkých prodejců, hlavně v Alze a Datartu, k nejen k odmítání nového produktu, ale také k vylistování již nějakou dobu prodávaného zboží. Leckdy bez toho, aniž by byl dodavatel o tomto kroku informován. Značky tyto praktiky vnímají jako silně nekorektní postup. Konsolidace dopadla i na velké výrobce a značky. Nejhorší propad zažil Samsung Obchodní značky a distributoři nejsou jedinými, na koho směřování trhu dolehlo. Jednoznačně největší pokles se v meziročním srovnání týká korejského Samsungu – v kategorii MDA je to dvouciferné číslo. Pro Samsung byl jednak silným partnerem Electro World a jednak se korejský producent rozhodl výrazněji soustředit na budování vlastního e-shopu. Je možné, že se mu z dlouhodobého hlediska tento krok vyplatí, ale to nic nemění na faktu, že na trhu zkrátka oslabil. Roli v tom pochopitelně hraje také horší kondice sektoru velkých spotřebičů a menší poptávka po dražších produktech. Samsung se už dlouhé roky soustředí na střední a vyšší střední cenový segment. V době současné nejistoty vyvolané válečnými konflikty, volatilitou cen energií i destabilizačními kroky současné americké administrativy (nejen) v oblasti světového obchodu lidé zkrátka sahají po levnějších spotřebičích. U Samsungu tak jde o souběh vícero okolností jak na světové scéně, tak lokální. A zapomínat nesmíme ani na to, že firmu jako celek ovlivňuje horší kondice její čipové divize, která je pro ni naprosto klíčová. Když si výrobek vybírá zákazníka Faktem je, že konsolidace trhu přináší benefity hlavně pro největší prodejce a jejich privátní značky. Negativní dopad má na rozmanitost nabídky v obchodech a v dlouhodobějším horizontu také na vývoj nových technologií a produktů, za nimiž nadále stojí hlavně zavedené firmy. Pokud se jim nebude na trhu dařit, těžko budou investovat miliony eur nebo dolarů do technologického rozvoje. Větší či menší důraz na privátní značky u jednotlivých prodejců pak znamená, že je zákazník veden k tomu, aby si vybral právě ji. A nikoliv jen při osobním prodeji. I na webu se dají dělat kouzla s cílem popostrčit nakupujícího k privátní značce. Ne že by snad prodej předtím nebyl ovlivněn bonusy a incentivami ze strany dodavatelů. Situace se ale posunula ještě dál a leckdy lze hovořit o tom, že si produkt vybírá zákazníka, nikoliv naopak. Paradox? I privátní značky pociťují důsledky změn Přestože růstu a rozvoji privátních obchodních značek jde současný trh jednoznačně vstříc, i pro ně se herní pole pochopitelně zmenšilo. Pohled na ně je u prodejců bez vlastní značky jiný než u těch, kteří „privátku“ mají. S koncem Okay, Mallu a Electro Worldu jsou privátní značky ještě více odkázány na domácí prodejní kanál. Není proto překvapivé, že se začínají ve větší míře soustředit (stejně jako distributoři a mnohé velké značky/výrobci) na nezávislý trh. Petr Donát z firmy FAST ČR v interview pro SELL 8/2024 uvedl, že Philco realizuje cca 30 % obratu přes tento kanál. A více se chce na nezávislý trh zaměřit v roce 2026 i ETA, jak nám potvrdil její ředitel importu velkých spotřebičů Luboš Filip. Posilování již silných prodejců má i světlé stránky Velkou část textu věnujeme negativním dopadům konsolidace, protože z pohledu nezávislého pozorovatele, jemuž jde o dynamický technologický pokrok, co nejširší konkurenci a maximálně pestrou nabídku produktů pro spotřebitele, zkrátka negativa převládají. Neznamená to však, že by pozitiva zcela chyběla. Ačkoliv se tedy spotřebiteli zužuje výběr a je při nákupu ještě intenzivněji manipulován, růst dominantních prodejců s sebou nese nebývalé zvyšování kvality a úrovně služeb. Zákazník je dnes hýčkán superrychlým doručením zboží do boxů nebo možností vyzvednutí v prodejně. Jednotlivé firmy se dál předhánějí v tom, která přijde s jakou novinkou. Síla platforem má i přes pevnější pozici privátních značek vliv na dodavatele. Mnozí už několik let přiznávají, že jsou na Alze či Datartu zalistováni pouze s cílem být více vidět, přičemž při prodeji přes ně realizují pouze minimální zisk. Spolupráci s nejsilnějšími prodejci vnímají v podstatě jako marketingový nástroj – zisk jim přináší prodej jinde nebo na vlastním webu. Nemluvě o tom, že jednání týkající se většinu obratu firem se dnes omezují na schůzky v Holešovicích, Zlíně a Říčanech, což dodavatelům usnadňuje práci. I pro ně má tedy v některých oblastech konsolidace pozitivní rozměr.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=