SELL: 04 / 2025

ROVATCÍM 13 Sell • 4/2025 • 13 porou už spoustu let, loňská konsolidace z nich učinila u některých prodejců skoro neprostupnou zeď, jak mnozí pod podmínkou anonymity přiznávají. Odmítání zalistování s odůvodněním, že daný výrobek by byl přímým konkurentem pro prakticky stejné zařízení prodávané pod privátní značkou, je velmi časté. Tři firmy, tři různé přístupy Na současném českém trhu s elektrem působí tři dominující firmy, které mají dohromady dle našich odhadů nad 70 % trhu. Jedničkou zůstává Alza následovaná silně rostoucí skupinou HP Tronic a trojici uzavírá také posilující FAST ČR se sítí Planeo. Všechny tři firmy mají samozřejmě privátní značky, i když každá v trochu jiné roli a pozici. • Alza.cz – lídr českého trhu s elektrem má vícero vlastních značek. Některé poměrně očividné, se slovem „Alza“ v názvu, jiné více nenápadné, jako je například Siguro v kategorii spotřebičů. Přestože je tato značka stále relativně na začátku své cesty a není stejně zvučná jako ETA či Sencor, prostou tržní silou ji Alza v nějaké míře na trhu prosadí jako známou entitu. Značku v některých produktových kategoriích už očividně protežuje (např. rychlým dodáním do boxů) či jí ve své nabídce vyklízí určitý prostor – naposledy vylistováním privátních značek konkurentů v kategorii velkých spotřebičů – na Alze už nenajdete MDA od Philco, ETA či ECG. • HP Tronic – zlínská firma má jednoznačně nejsilnější privátní značku na českém trhu. ETA těží ze své historie i toho, že v minulosti byla skutečným výrobcem a mnoho zákazníků ji vnímá jako „domácí zlato“, které koupí výrobku musí podpořit. Běžní spotřebitelé většinou netuší, jak privátní/obchodní značky fungují. Přestože ETA nakupuje v Číně či Turecku, ve vybraných kategoriích malých spotřebičů se nadále věnuje vlastnímu vývoji. Nic to však nemění na tom, že i v rámci fungování HP Tronicu je ETA (byť provozovaná pod jiným firemním subjektem) brána jako domácí značka a ve firmě i v prodejnách Datart je k ní tak přistupováno. Má zcela výsadní pozici a je jednoznačně protežována na úkor nezávislých značek/výrobců. HP Tronic i ETA z toho pochopitelně obratově i ziskově těží. S ohledem na konsolidaci trhu a sílu sítě Datart prožívá ETA velmi silný růst a v mnoha kategoriích patří mezi lídry či minimálně nejvýznamnější subjekty na trhu. • FAST ČR – poslední nejvýznamnější firma v oblasti prodeje elektra se vedle provozování řetězce Planeo nadále soustředí na velkoobchodní činnost. Na rozdíl od firmy HP Tronic, která s tímto podnikáním prakticky skončila. Ve FASTu je situace privátních značek, jako je Sencor, Philco a další, odlišná než ve Zlíně. Nejsou totiž tolik protežovány, což může na jednu stranu částečně omezovat jejich růst, na druhou stranu je FAST otevřenější vůči externím dodavatelům. Máme z trhu i náznaky, že chce firma současné situace využít a mírně se vůči zlínské strategii vymezit. Concept otevřeně o změně strategie. Přidávají se i další Změny na trhu už přinesly první oběti. V první vlně skončili někteří zcela nezávislí dodavatelé, jednotlivci, kteří čas od času zajistili zboží od méně zavedených a v našem regionu okrajově působících značek. Menší distributoři s klasickou firemní strukturou mohou následovat a pod tlakem jsou i větší firmy. Například Concept Jindřicha Valenty, který už zahájil změny ve firmě, aby nové situaci čelil. Concept se bude postupně víc zaměřovat na produkty s větší přidanou hodnotou – tedy dražší a technologicky vyspělejší produkty. Důkazem je chystané uvedení nové vlajkové lodi robotických vysavačů, u níž Valenta slibuje, že půjde o přístroj schopný konkurovat nejvyspělejším čínským značkám. Vyčnívat bude na trhu nepochybně i horkovzdušná fritéza se třemi oddělenými zónami – prozatím víme, že ji uvede Cuisinart, ale o masovou záležitost nepochybně nepůjde. Concept s tímto produktem bude na trhu nějakou dobu vyčnívat a má větší šanci na listing. Kromě toho vytvořil Valenta ve své firmě oddělenou divizi, již vede jeho syn, také Jindřich. V ní se zaměří na uvedení spotřební elektroniky, v první vlně audio zařízení, jako jsou sluchátka. Už během podzimu by se měly objevit první produkty v nabídce. Jindřich Valenta starší potvrdil naší redakci, že výběr zboží od čínských dodavatelů probíhá velmi pečlivě a nepůjde o nejlevnější sortu výrobků. Rozšíření portfolia a větší pozornost věnovaná dražším a vybavenějším produktům jsou základní pilíře nové strategie Conceptu, jak čelit konsolidaci prodejních kanálů. Pokud se podobnou cestou vydají další, je otázkou, jaký prostor pro všechny ve vyšším segmentu bude. Jisté každopádně je, že dovážet do Česka téměř stejné zboží, jaké mají velcí prodejci pod svou vlastní značkou, nemá smysl. DOMO, BVZ a další Zásadní změny na trhu samozřejmě neřeší pouze Concept. Dotýkají se všech, byť nejvíce menších subjektů a distributorů. Josef Tvardík, generální ředitel a majitel lokální pobočky značky DOMO, naší redakci potvrdil, že i na ně má pozměněná mapa trhu vliv. Na druhou stranu uvedl, že DOMO nyní těží z toho, že se spoluprací s dominantními prodejci firma nespěchala a od Nová horkovzdušná fritéza Concept se 3 oddělenými zónami bude již brzy uvedena na trh. A takto budou vypadat připravovaná sluchátka Concept, která dorazí na trh na podzim.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=