ROVATCÍM 12 O konsolidaci trhu jsme toho napsali za poslední rok hodně. Celá branže elektra si tíhu současné situace uvědomuje, protože z ní těží téměř výhradně zbývající velcí prodejci a jejich privátní značky. Už nyní je v podstatě jisté, že po loňské konsolidaci prodejních kanálů nastane pozvolna její další fáze, a to na straně značek. Nepůjde už jen o velké akvizice a joint venture, jakými byly v nedávné minulosti „Beko & Whirlpool“ nebo „Midea & Teka“. To jsou obchody vyplývající z celkové situace v Evropě, do níž se v tomto článku pouštět nebudeme. Na lokální úrovni to budou v první řadě menší a střední distributoři či značky bez větší přidané hodnoty. Proč? Problém začarovaného kruhu distributorů U distributorů je odvěkým problémem začarovaný kruh investic do marketingu, kdy značka poskytuje finance pouze na základě obratu, ale větších čísel je těžké dosáhnout, pakliže distributor nemá dostatek prostředků pro výraznější marketingové aktivity. Řada značek se kvůli tomu nemůže dlouhodobě odlepit od země a na trhu dosahuje pouze omezených prodejních úspěchů. Leckdy jsou zvýšené prodeje generovány jen cenovými akcemi, které značku degradují. Začarovaný kruh. A je relativně jedno, zda jde o distribuci levnější, či dražší značky, byť v případě levnější je s ohledem na zacílení privátních značek na nižší až střední segment v mnohem horší pozici. Nulový rozdíl mezi „čínou a čínou“ Nezávislé obchodní značky čelí velmi podobné situaci jako distributoři, protože prakticky všechny působí v nižším cenovém segmentu. Jak u malých, tak i velkých spotřebičů z „entry segmentu“ budete v současnosti marně hledat rozdíly mezi produkty jednotlivých značek. Pro SDA to platí skoro dvojnásob. S tím, jak začal trh postupně od 80. let přecházet ve větší a větší míře na čínskou a případně i jinou OEM produkci, mizela z trhu technologická a inovační diverzita. V sektoru malých spotřebičů je dnes naprosto minimální, leckdy skoro nulová – a to jak u obchodních značek bez vlastní produkce, tak u zavedených „tradičních“ hráčů, kteří postupně vlastní produkci malých spotřebičů utlumili či zcela zrušili. V mnoha kategoriích jen nakupují zboží v Číně – úplně stejně jako obchodní a samozřejmě také privátní značky. Různorodost nabídky je v důsledku tohoto vývoje menší a menší. V kategoriích, jako jsou varné konvice, topinkovače, kontaktní grily a mnohé další, je dnes v podstatě jedno, jaký produkt od jaké značky koupíte. V rámci nízkého až nižšího středního segmentu nejsou mezi nimi velké rozdíly. Někdy skutečně vůbec žádné. Ostatně, vše vzniká v čínských továrnách chrlících designově mírně odlišné produkty pro vícero značek napříč trhem. U některých kategorií produktů dokonce dominuje produkci jen několik málo továren. Spotřebiče se proto ani lišit nemohou. Tvrdá zeď privátních značek V předchozích letech, kdy fungovaly Okay, Mall.cz a Electro World, i přes určitou konsolidaci trhu (výrazné zmenšení sítě Expert, pozvolný úpadek nezávislých malých prodejců či e-shopů), měli distributoři a značky k dispozici dostatek tržních kapacit pro výtlak zboží. Loňský rok ovšem situaci rychle změnil. A přestože byly privátní značky používány k vytvoření určitého tlaku na dodavatele v kontextu s kompenzacemi a marketingovou podDistributoři a obchodní značky tvrdě pocítili konsolidaci trhu. Concept a další kvůli situaci mění strategii. Změny ale bolí i některé větší výrobce Souběh okolností způsobil, že v loňském roce v podstatě skončily tři významné prodejní kanály, které neměly vlastní privátní značku. Řeč je samozřejmě o krachu Okay, plíživém a delší dobu trvajícím vyšumění Mall.cz a pohlcení Electro Worldu ze strany Datartu. Už od konce loňského roku se při našich pravidelných setkáních s lidmi z oboru začalo intenzivněji řešit téma konsolidace trhu coby ohrožení budoucnosti mnohých firem. Zejména menší distributoři bez silného marketingu a prostředků, aby si koupili stále dražší pozice u zbývajících silných prodejců, považují to, kam trh dospěl, za krizi. Alespoň v rámci své pozice a toho, kdy čelí odmítnutí listingu ze strany tří zbývajících velkých prodejců. Všichni ve větší či menší míře reagují a snaží se nové realitě přizpůsobit. Autor: Lubor Jarkovský 12 • Sell • 4/2025
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=