SELL: 04 / 2025

SELL 4/2025 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 17 LET NA TRHU Nová vestavba PHILCO Design, který ladí s výkonem KONSOLIDACE MĚNÍ PRAVIDLA HRY ZPRACOVÁNÍ ODPADŮ NADÁLE PŘINÁŠÍ VELKÉ VÝZVY Panelová diskuze Elektrowinu svedla dohromady špičky z Česka i Evropy „SOUČASNÁ PODPORA EVROPSKÉ VÝROBY NESTAČÍ“ Generální ředitel APPLiA EU v exkluzivním rozhovoru PIZZA PECE OONI MÍŘÍ OFICIÁLNĚ NA ČESKÝ TRH Exkluzivní interview s generálním ředitelem APPLiA EU „SPECIALIZACE A CUSTOMIZACE JSOU NAŠÍ NEJVĚTŠÍ DEVÍZOU“ Distributor značek Faber a Airforce ví, jak čelit náporu mainstreamových hráčů SKUPINY VÝROBKŮ Vestavné myčky Odsavače par Vestavné kombinované lednice OTEVŘENÝ DOPIS TRHU Nový generální ředitel Beko o budoucnosti firmy NEZÁVISLÉ ZNAČKY A DISTRIBUTOŘI JI TVRDĚ POCÍTILI A PŘIZPŮSOBUJÍ SVOU STRATEGII Paolo Falcioni Miroslava Balcarová

RECYKLUJEME PRO BUDOUCNOST Zveme Vás na výstavu u příležitosti 20 let činnosti kolektivního systému Elektrowin. Bližší informace o výstavě najdete ZDE. TUN ZRECYKLOVANÉHO ELEKTROZAŘÍZENÍ 730 000 USKUTEČNĚNÝCH SVOZŮ ELEKTROZAŘÍZENÍ 300 000 AKTUÁLNÍ POČET SPOLUPRACUJÍCÍCH SBĚRNÝCH DVORŮ 1 543 MILIONŮ KČ VYPLACENO V RÁMCI MOTIVAČNÍHO PROGRAMU 50 NÁVŠTĚVNÍKŮ AKCE „S VYSLOUŽILCI DO ZOO“ 423 000 MILIONŮ ZRECYKLOVANÝCH ELEKTROSPOTŘEBIČŮ 42 REGISTROVANÝCH SBORŮ DOBROVOLNÝCH HASIČŮ 1 780 PROCENT DOSAŽENÉ MÍRY SBĚRU ZA ROK 2024 77 HISTORICKY SPOLUPRACUJÍCÍCH VÝROBCŮ A DOVOZCŮ 1 370 PROCENT DOSAŽENÉ MÍRY RECYKLACE ZA ROK 2024 92 OBCÍ A MĚST JE DRŽITELEM 291 ELEKTROOSKARŮ 188 MILIONŮ KČ VYPLACENÝCH ODMĚN HASIČŮM 66,4 MILIONŮ KČ VYPLACENÝCH ODMĚN OBCÍM A MĚSTŮM VÍCE NEŽ 536 KONTEJNERŮ NA SBĚRNÝCH DVORECH 3 257 Akce se koná pod záštitou ministra životního prostředí Petra Hladíka.

fundamentální změny trhu, které přinesl loňský souběh událostí v podobě pozvolného konce Mall.cz, pohlcení Electro Worldu ze strany Datartu a balancování nad propastí v případě Okay, který do ní následně definitivně spadl, mají a ještě budou mít obrovský dopad na český trh, jak píšu ve svém rozboru situace a jejích pokračujících důsledků na straně 12. Jako první pocítili výrazné zúžení možností, kam dodat zboží, ti menší dodavatelé a značky. Ti se mnou o změnách živě a intenzivně diskutovali jako první už během loňského roku, protože se na trhu, kde zůstaly pouze tři opravdu významné prodejní kanály s vlastními privátními značkami, cítí mimořádně zranitelní. O čem se tolik nemluví, je dopad na velké firmy a výrobce. I oni pochopitelně konsolidaci vnímají, někteří silněji, než by se jim líbilo. V případě těchto firem se ale ukazuje, že velmi záleží na tom, kdo jak trh četl, jak se připravoval a jakou zvolil strategii pro tyto změny. V Samsungu nepochybně nebudou nadšení, že o nich i v mém článku píšu právě v kontextu s masivními propady, jenže realita je taková, že Samsung skutečně dle dat z trhu, která jsem měl možnost vidět, zažil v kategorii MDA největší propad ze všech – v hodnotě prodejů v meziročním srovnání. Gratulovat si nemůže ani druhá korejská firma a negativní dopad měla situace také na další firmy. U Beka/Whirlpoolu v tom sehrál roli nepochybně i stále pokračující proces slučování struktur obou dříve samostatných firem. Kdo naopak jednoznačně obstál, je německé BSH s velmi solidním růstem a celkem nepřekvapivě čínské firmy. Nikoho s ohledem na situaci nemůže ovšem překvapit, že vítězem je (nejen) v kategorii velkých spotřebičů ETA, která zažila největší růst ze všech a výrazně poskočila. Je vidět, že strategie HP Tronicu nese své ovoce. V případě všech privátních značek je na druhou stranu evidentní, že je samotná konsolidace také svým způsobem limituje – i jim ubyly na trhu ony významné kanály. Jak z Říčan, tak ze Zlína mám potvrzeno, že se zaměřují nebo chtějí zaměřovat ve větší míře na nezávislý trh. Ostatně, stejnou strategii kvůli krachu Okaye zvolilo už loni zejména Beko. Nezávislý trh tak zažívá jakousi „malou renesanci“, protože je mu po letech zase věnována větší pozornost. Některým prodejcům to nepochybně dodá elán pokračovat. Otázka samozřejmě je, zda tato „renesance“ přinese nějaké skutečně dlouhodobější oživění tohoto tradičního kanálu. Osobně si myslím, že nikoliv. Konsolidace trhu není loňskými událostmi u konce a posilování silných vede jen k většímu a většímu tlaku na malé hráče. S ohledem na ceny a marže v elektru je napříč Evropou jasně vidět, že klíčem k úspěchu a dlouhodobé udržitelnosti podnikání je zkrátka objem. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

Obsah 4/2025 3 Editorial 6 Spojení inovace a elegance: Laurastar a BOSS představují exkluzivní kolekci parních systémů 8 Novinky a video Test první robotické sekačky Philips 9 Úvodní slovo generálního ředitele Beko Europe CZ&SK Buraka Kiroglua 12 Distributoři a obchodní značky tvrdě pocítili konsolidaci trhu. Concept a další kvůli situaci mění strategii. Změny ale bolí i některé větší výrobce 15 Pizza trouby Ooni oficiálně na českém trhu. Traminal podepsal smlouvu o zastoupení 16 Novinky z vestavby Philco: Design, který ladí s výkonem 18 Novinky a video Prezentace nových indukčních desek De Dietrich Philharmonie 19 Recykluji, tedy jsem aneb 20 let kolektivního systému Elektrowin 20 Paolo Falcioni z APPLiA EU: Současná podpora evropské výroby nestačí. Pokud nechceme, aby firmy odešly, žádá si to zásadní změny 22 Indukční varné desky Electrolux Pestrá nabídka i plejáda praktických inovací 24 Výročí 20 let od založení Elektrowinu Panelová diskuse odhalila největší výzvy v oblasti zpracování elektroodpadu 27 Nové horkovzdušné fritézy Severin: 3 novinky pro křupavé a zdravé potěšení 28 Vestavné spotřebiče Miele v perleťově béžové nově také v provedení s madlem 30 Skupina výrobků Vestavné myčky – 60 cm 35 Nová generace indukčních desek MORA s patentovanými technologiemi 44 Nová řada myček Beko PowerIntense Kombinace výkonu, úspor, flexibility a technologií 46 Novinky a video Prezentace nové horkovzdušné fritézy Braun MultiFry 5 47 Úsporné mobilní klimatizace DOMO míří na český trh. S energetickou třídou A+ a vysokým výkonem 15 20 9 12

48 Haier XYNERGY mění pravidla hry: myčka s tepelným čerpadlem snižuje náklady na minimum 50 Novinky APPLiA varuje před diskutovaným 2eurovým poplatkem za zboží z neunijních e-shopů a další zprávy 51 Testuj.to: Šťastné a veselé? Pouze pro elektroniku s recenzemi 52 Braun MultiGrill 5 Výkonné rešení pro každodenní grilování 54 Jako den a noc. Sektory malých a velkých spotřebičů procházejí zcela odlišným vývojem 55 Osvěžení pro letní dny. Vychutnejte si ledové espresso freddo nebo freddo cappuccino díky novým kávovarům Rohnson 56 Teka Integra Nové digestoře, které v kuchyni neuvidíte 58 Miroslava Balcarová z Promtinvest: Stavíme na specializaci, kvalitě služeb a nabídce individuálních řešení 60 Skupina výrobků Odsavače par 63 Faber Inovace v kuchyni s důrazem na design a tichý provoz 65 Airforce představuje chytré a elegantní novinky pro moderní kuchyni 66 De Dietrich představuje Autolink: varné desky a odsavače, které si rozumí 68 Unibon Retail Solutions Solutions that work 70 Skrytá síla americké lednice: side-by-side řešení Haier pro vestavbu na míru 72 Skupina výrobků Vestavné kombinované chladničky – 54 cm 75 Liebherr představuje novou generaci vestavných lednic s výškou 194 cm 77 Nová řada lednic Concept spojuje styl, prostor a technologii 82 Vestavné novinky Amica Inteligentní řešení pro každou domácnost 84 Zrcadlo aneb chvilka k zamyšlení Freerideři nejsou jenom z Číny 85 Návrat legend Inovované ventilátory a čističky Dyson opět na scéně VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08 24 50 54 58

SPOJENÍ INOVACE A ELEGANCE: LAURASTAR A BOSS PŘEDSTAVUJÍ EXKLUZIVNÍ KOLEKCI PARNÍCH SYSTÉMŮ Světoznámá ikona světa módy, značka BOSS, spojila síly s prémiovým výrobcem a specialistou na péči o oděvy, švýcarskou firmou Laurastar. Společně představují jedinečnou kolekci napařovačů, které jsou navrženy tak, aby jednak pozvedly váš styl a jednak zajistily tu nejlepší a v oblasti hygieny nekompromisní péči o vaše oděvy. Nová řada „Laurastar by BOSS“ je díky tomu jedinečnou fúzí módy, designu a špičkových technologií.

Švýcarská značka Laurastar, proslulá svými žehlicími systémy a výkonnými napařovači, se stala nepostradatelným partnerem designérů a zákulisních týmů po celém světě. V popředí zájmu se často ocitá hlavně během různých týdnů módy, kde zajišťuje bezchybný vzhled oděvů. Právě tato společná snaha o dokonalost přirozeně vedla ke spolupráci se značkou BOSS, která je ztělesněním nadčasové elegance a celosvětově uznávaná pro svůj jedinečný styl. „Spolupráce se společností BOSS přirozeně odpovídá naší DNA. Naše týmy úzce spolupracovaly na vzniku této exkluzivní kolekce napařovačů IZZI a IGGI. S více než 45 lety zkušeností ve vývoji špičkových produktů pro péči o oděvy a domácnost Laurastar pokračuje ve vytváření produktů, které splňují nejnáročnější očekávání světa konfekce a haute couture. Tato kolekce ukazuje naše technologické know-how a ztělesňuje naše společné hodnoty: dokonalost, preciznost a nadčasový design,“ uvedla u příležitosti představení novinek Julie Monney, co-CEO společnosti Laurastar. Nová kolekce přináší ikonické napařovače IZZI a IGGI v sofistikovaném matně černém provedení. Tyto elegantní parní systémy, které kombinují špičkovou technologii s minimalistickým designem, jsou dostupné na vybraných trzích. „Laurastar by BOSS“ IZZI Jeden z nejvýkonnějších high-end napařovačů na trhu zaručuje bezchybné výsledky s minimálním úsilím ze strany uživatele. Hlavní část přístroje je stejná jako pro parní generátory Laurastar, takže napařovač IZZI poskytuje stejně intenzivní parní výkon. Vyhlazování oděvů i dezinfekce látek, předmětů či ploch je otázkou několika málo vteřin. Díky skládacímu, snadno ovladatelnému a výškově nastavitelnému vozíku IZZI Cart je přemisťování napařovače snadné. Nechybí ani háček pro možnost napařovat oblečení rovnou na ramínku. „Laurastar by BOSS“ IGGI Kompaktní high-end napařovač, který vyniká svými malými rozměry, díky nimž je ideální na cesty. Je navržen pro rychlé a pohodlné úpravy a napařuje oblečení, ať jste kdekoli. Jelikož používá bojler, výstup páry je mimořádně intenzivní a práce přístroje účinná. A to jak ve vyhlazení látek, tak při dezinfekci. www.laurastar.cz Přírodní síla, kterou jen tak něco nezastaví Srdcem napařovačů, stejně jako všech produktů Laurastar, je exkluzivní technologie suché jemné páry (Dry Microfine Steam – DMS). Tato vysokotlaká pára dosahuje dokonalých výsledků bez použití chemikálií, přičemž napařuje, osvěžuje a revitalizuje tkaniny a prodlužuje jejich životnost. Hygiena bez agresivní chemie V posledních desetiletích jsme si zvykli odstraňovat špínu a mikroby z našich domácností pomocí různých čisticích přípravků, jejichž sloučeniny se však postupně hromadí v našich domácnostech. Mnohé z těchto chemických prostředků mohou způsobovat alergické reakce, podráždění kůže či respirační problémy. Suchá jemná pára Laurastar představuje přirozenou a spolehlivou alternativu. S teplotou dosahující až 150 °C likviduje až 99,999 % bakterií, virů a plísní a se 100% účinností zabíjí roztoče, štěnice a vši. Odvrácená strana praní na nízké teploty Trendem poslední doby je praní při nízkých teplotách, například na 30 °C. To sice šetří energii, ale při těchto teplotách v prádle i v samotné pračce přežívají a množí se mikroorganismy. Výzkum prokázal, že až 60 % praček obsahuje koliformní bakterie a přibližně 10 % z nich E. coli. Bakterie, které nejsou při nízké teplotě zničeny, mohou kontaminovat i další várky prádla. Suchá jemná pára Laurastar zde opět nabízí řešení, jelikož s 99,9% účinností likviduje veškeré mikroorganismy. Jak funguje technologie suché jemné páry (DMS)? Technologie DMS je výsledkem dlouhodobého vývoje společnosti Laurastar. Voda je v bojleru zahřívána na teplotu vysoko nad 100 °C, čímž vzniká takzvaná přehřátá pára. Tato pára je následně vypuzena neuvěřitelnou rychlostí až 104 km/h. Molekuly vody přeměněné na plyn tak pronikají hluboko do textilních vláken, obnovují jejich původní tvar a dezinfikují je. Účinnost této technologie při likvidaci virů, bakterií a dalších škůdců byla ověřena vědeckými testy v nezávislých laboratořích. Nová kolekce „Laurastar by BOSS“ tak není jen ukázkou dokonalého designu, ale také nositelem prověřené švýcarské technologie, která přináší do péče o oděvy a domácnost nejen styl, ale i bezkonkurenční hygienickou čistotu.

8 8 • Sell • 4/2025 NOVINKY A VIDEO VIDEO https://video.sellmag.cz/sekacka Nové podstavné vinotéky Miele V portfoliu značky Miele můžete nově najít trojici vinoték v obsidiánově černé barvě, které se pyšní řadou inovativních technologií. Neopomeňte především jednozónový model KWTUS 7055 F, který nabízí jedinečný SommelierSet umožňující povýšit rituál servírování vína na vyšší úroveň i v běžných domácích podmínkách. Tento model má kapacitu 12 lahví o objemu 0,75 l. Na výběr je i model KWTUS 7054 F bez SommelierSet, ovšem s kapacitou na 44 lahví. Kromě toho míří na trh i dvouzónová vinotéka KWTUS 7074 F s kapacitou 32 lahví. Všechny novinky vinoték disponují technologií ActiveHumidity pro optimální regulaci vlhkosti vzduchu, což je klíčové pro správné zrání vína. Dále jsou vybaveny UV odolným izolačním sklem, které chrání cenné víno před škodlivým UV zářením. Speciálně vyvinutá technologie tlumení vibrací zajišťuje, že víno je uloženo bez rušivých vlivů, což přispívá k jeho optimálnímu zrání a uchování kvality. Vinotéky nabízejí také NoteBoard, popisovatelné lišty na dřevěných policích pro individuální označení lahví. Energetická třída těchto modelů je F.

O Burakovi Kirogluovi Burak Kiroglu pochází z Turecka a má více než 15 let zkušeností v oblasti spotřebního zboží. Působil ve vedoucích rolích v různých regionech v rámci skupiny Arçelik – od Balkánu až po jihovýchodní Asii. V posledních letech zastával pozici generálního ředitele společnosti Hitachi v Thajsku, kde se věnoval rozvoji značek v dynamicky se měnícím tržním prostředí. Svůj volný čas nejraději tráví s rodinou a na společných cestách. Zajímá se o historii, rád čte a aktivně sportuje. Fascinuje ho poznávání nových kultur a jazyků – kromě angličtiny hovoří plynně také francouzsky a mandarínsky. Úvodní slovo generálního ředitele Beko Europe CZ&SK Buraka Kiroglua Vážení obchodní partneři, dovolte mi využít této příležitosti a jako nový generální ředitel Beko Europe pro Českou a Slovenskou republiku se Vám krátce představit a zároveň nastínit své priority a směr, kterým bych rád společnost vedl. Do Prahy přicházím se svou rodinou po několika letech působení v Thajsku a předtím na Balkáně. S vděčností a respektem vnímám tuto novou životní i pracovní kapitolu a těším se na to, že zde nalezneme nový domov. Zároveň věřím, že své mezinárodní zkušenosti přetavím v přínos pro náš společný růst na obou klíčových trzích a pomohu podpořit a rozvíjet dlouhodobou spolupráci. Na začátku dubna jsem oficiálně převzal vedení týmů a velmi rychle jsem si uvědomil zásadní věc: vstupuji do společnosti a na trh, kde její značky mají silné jméno, tradici a historii, ale zároveň čelí obrovským očekáváním, změnám a s tím spojeným výzvám. Po dvaceti letech budování mi Roman Kantor předává otěže a já mohu na jeho práci navázat a propojit ji se svými zkušenostmi z vedení týmů a řízení značek napříč různými trhy a kulturními prostředími. Děkuji jemu i společnosti za velkorysé předání a prostor pro detail, tak aby kontinuita společného businessu nebyla nijak ovlivněna. A děkuji Vám za otevřenost, se kterou ke změnám přistupujete. Rád bych v tuto chvíli zdůraznil, že nepřicházím řídit fúzi – mým cílem je stabilizovat, naslouchat, budovat a přinášet výsledky. A řeknu to zcela otevřeně: vím, že poslední rok nebyl jednoduchý. Integrace dvou firemních kultur, systémů, týmů, značek a mnoha dalších prvků přináší nevyhnutelné změny na mnoha úrovních. Ale zároveň se právě v takových chvílích otevírá prostor pro nové příležitosti – a na ty se chci spolu s Vámi soustředit. Dnes již pracujeme ve společných kancelářích, kde bok po boku působí kolegové z původních struktur Whirlpool i Beko. Tvoříme jeden nový tým – dynamický, různorodý a zkušený, zároveň obohacený o nové perspektivy. Tým, který dokáže rychle a profesionálně reagovat na potřeby trhu a který stojí na pevném základu v podobě silného produktového portfolia. A především na sdíleném cíli. Značky Beko i Whirlpool zůstávají plnohodnotné – každá se svým vlastním hlasem a strategií. Neexistuje priorita číslo jedna a dvě. Máme dvě jedničky. Také trh jako takový dnes čelí mnoha nejistotám – mění se spotřebitelské návyky, roste citlivost na cenu, která ale jde ruku v ruce s poptávkou po chytrých, úsporných a kvalitních řešeních. Právě proto jsme letos spustili zásadní inovaci produktového portfolia, která je prvním krokem dlouhodobé strategie – chceme nabídnout jasně definované značky v odpovídajících cenových segmentech, a přitom neztrácet nic z hodnoty, kterou pro zákazníky přinášíme: Beko jako chytrá volba pro každou domácnost, Whirlpool jako prémiová kvalita s moderním designem a pokročilými technologiemi. Naším cílem není pouze projít obdobím změn – a je mi jasné, že mnohé z nich byly a stále jsou i pro Vás zásadní – ale především maximálně využít příležitosti, které toto období přináší. Klíčovou roli v tomto procesu hrajete právě Vy, naši obchodní partneři. Osobní spolupráce je pro mě prioritou a velmi si jí i Vaší podpory vážím. Vaše zpětná vazba je pro nás klíčová a je také důležitým stavebním kamenem dalších kroků. Jsem otevřený jakékoli diskusi a budu rád, když se na mě kdykoli obrátíte. Na závěr mi dovolte poděkovat. Vám – za důvěru, trpělivost a spolupráci v časech, které nejsou vždy jednoduché a kdy měníme zaběhlé pořádky. A také našemu českému a slovenskému týmu – za jejich profesionalitu, flexibilitu a obrovské nasazení. Těším se na setkání, Burak

N°1 v kávovarech na espresso* *Nezávislý výzkumný institut, lídr v prodejích pro rok 2023 Perfetto.

Cold brew Ledové cappuccino Cold brew cappuccino Ledová káva Ledové latte macchiato Vstupte do světa ledových nápojů jedním dotykem. Jedinečná technologie Cold Extraction od De‘Longhi přináší osvěžující cold brew v pohodlí domova. Díky studené extrakci kávy je zachované květinové aroma a přirozená sladkost vašich oblíbených kávových zrn v každém doušku. Systém LatteCrema Cool otevírá novou dimenzi přípravy kávy se studenou mléčnou pěnou. Prozkoumejte svět ledových nápojů připojením karafy LatteCrema Cool ke kávovaru a vychutnejte si jedinečné ledové cappuccino, flat white či cold brew latte jedním stisknutím.

ROVATCÍM 12 O konsolidaci trhu jsme toho napsali za poslední rok hodně. Celá branže elektra si tíhu současné situace uvědomuje, protože z ní těží téměř výhradně zbývající velcí prodejci a jejich privátní značky. Už nyní je v podstatě jisté, že po loňské konsolidaci prodejních kanálů nastane pozvolna její další fáze, a to na straně značek. Nepůjde už jen o velké akvizice a joint venture, jakými byly v nedávné minulosti „Beko & Whirlpool“ nebo „Midea & Teka“. To jsou obchody vyplývající z celkové situace v Evropě, do níž se v tomto článku pouštět nebudeme. Na lokální úrovni to budou v první řadě menší a střední distributoři či značky bez větší přidané hodnoty. Proč? Problém začarovaného kruhu distributorů U distributorů je odvěkým problémem začarovaný kruh investic do marketingu, kdy značka poskytuje finance pouze na základě obratu, ale větších čísel je těžké dosáhnout, pakliže distributor nemá dostatek prostředků pro výraznější marketingové aktivity. Řada značek se kvůli tomu nemůže dlouhodobě odlepit od země a na trhu dosahuje pouze omezených prodejních úspěchů. Leckdy jsou zvýšené prodeje generovány jen cenovými akcemi, které značku degradují. Začarovaný kruh. A je relativně jedno, zda jde o distribuci levnější, či dražší značky, byť v případě levnější je s ohledem na zacílení privátních značek na nižší až střední segment v mnohem horší pozici. Nulový rozdíl mezi „čínou a čínou“ Nezávislé obchodní značky čelí velmi podobné situaci jako distributoři, protože prakticky všechny působí v nižším cenovém segmentu. Jak u malých, tak i velkých spotřebičů z „entry segmentu“ budete v současnosti marně hledat rozdíly mezi produkty jednotlivých značek. Pro SDA to platí skoro dvojnásob. S tím, jak začal trh postupně od 80. let přecházet ve větší a větší míře na čínskou a případně i jinou OEM produkci, mizela z trhu technologická a inovační diverzita. V sektoru malých spotřebičů je dnes naprosto minimální, leckdy skoro nulová – a to jak u obchodních značek bez vlastní produkce, tak u zavedených „tradičních“ hráčů, kteří postupně vlastní produkci malých spotřebičů utlumili či zcela zrušili. V mnoha kategoriích jen nakupují zboží v Číně – úplně stejně jako obchodní a samozřejmě také privátní značky. Různorodost nabídky je v důsledku tohoto vývoje menší a menší. V kategoriích, jako jsou varné konvice, topinkovače, kontaktní grily a mnohé další, je dnes v podstatě jedno, jaký produkt od jaké značky koupíte. V rámci nízkého až nižšího středního segmentu nejsou mezi nimi velké rozdíly. Někdy skutečně vůbec žádné. Ostatně, vše vzniká v čínských továrnách chrlících designově mírně odlišné produkty pro vícero značek napříč trhem. U některých kategorií produktů dokonce dominuje produkci jen několik málo továren. Spotřebiče se proto ani lišit nemohou. Tvrdá zeď privátních značek V předchozích letech, kdy fungovaly Okay, Mall.cz a Electro World, i přes určitou konsolidaci trhu (výrazné zmenšení sítě Expert, pozvolný úpadek nezávislých malých prodejců či e-shopů), měli distributoři a značky k dispozici dostatek tržních kapacit pro výtlak zboží. Loňský rok ovšem situaci rychle změnil. A přestože byly privátní značky používány k vytvoření určitého tlaku na dodavatele v kontextu s kompenzacemi a marketingovou podDistributoři a obchodní značky tvrdě pocítili konsolidaci trhu. Concept a další kvůli situaci mění strategii. Změny ale bolí i některé větší výrobce Souběh okolností způsobil, že v loňském roce v podstatě skončily tři významné prodejní kanály, které neměly vlastní privátní značku. Řeč je samozřejmě o krachu Okay, plíživém a delší dobu trvajícím vyšumění Mall.cz a pohlcení Electro Worldu ze strany Datartu. Už od konce loňského roku se při našich pravidelných setkáních s lidmi z oboru začalo intenzivněji řešit téma konsolidace trhu coby ohrožení budoucnosti mnohých firem. Zejména menší distributoři bez silného marketingu a prostředků, aby si koupili stále dražší pozice u zbývajících silných prodejců, považují to, kam trh dospěl, za krizi. Alespoň v rámci své pozice a toho, kdy čelí odmítnutí listingu ze strany tří zbývajících velkých prodejců. Všichni ve větší či menší míře reagují a snaží se nové realitě přizpůsobit. Autor: Lubor Jarkovský 12 • Sell • 4/2025

ROVATCÍM 13 Sell • 4/2025 • 13 porou už spoustu let, loňská konsolidace z nich učinila u některých prodejců skoro neprostupnou zeď, jak mnozí pod podmínkou anonymity přiznávají. Odmítání zalistování s odůvodněním, že daný výrobek by byl přímým konkurentem pro prakticky stejné zařízení prodávané pod privátní značkou, je velmi časté. Tři firmy, tři různé přístupy Na současném českém trhu s elektrem působí tři dominující firmy, které mají dohromady dle našich odhadů nad 70 % trhu. Jedničkou zůstává Alza následovaná silně rostoucí skupinou HP Tronic a trojici uzavírá také posilující FAST ČR se sítí Planeo. Všechny tři firmy mají samozřejmě privátní značky, i když každá v trochu jiné roli a pozici. • Alza.cz – lídr českého trhu s elektrem má vícero vlastních značek. Některé poměrně očividné, se slovem „Alza“ v názvu, jiné více nenápadné, jako je například Siguro v kategorii spotřebičů. Přestože je tato značka stále relativně na začátku své cesty a není stejně zvučná jako ETA či Sencor, prostou tržní silou ji Alza v nějaké míře na trhu prosadí jako známou entitu. Značku v některých produktových kategoriích už očividně protežuje (např. rychlým dodáním do boxů) či jí ve své nabídce vyklízí určitý prostor – naposledy vylistováním privátních značek konkurentů v kategorii velkých spotřebičů – na Alze už nenajdete MDA od Philco, ETA či ECG. • HP Tronic – zlínská firma má jednoznačně nejsilnější privátní značku na českém trhu. ETA těží ze své historie i toho, že v minulosti byla skutečným výrobcem a mnoho zákazníků ji vnímá jako „domácí zlato“, které koupí výrobku musí podpořit. Běžní spotřebitelé většinou netuší, jak privátní/obchodní značky fungují. Přestože ETA nakupuje v Číně či Turecku, ve vybraných kategoriích malých spotřebičů se nadále věnuje vlastnímu vývoji. Nic to však nemění na tom, že i v rámci fungování HP Tronicu je ETA (byť provozovaná pod jiným firemním subjektem) brána jako domácí značka a ve firmě i v prodejnách Datart je k ní tak přistupováno. Má zcela výsadní pozici a je jednoznačně protežována na úkor nezávislých značek/výrobců. HP Tronic i ETA z toho pochopitelně obratově i ziskově těží. S ohledem na konsolidaci trhu a sílu sítě Datart prožívá ETA velmi silný růst a v mnoha kategoriích patří mezi lídry či minimálně nejvýznamnější subjekty na trhu. • FAST ČR – poslední nejvýznamnější firma v oblasti prodeje elektra se vedle provozování řetězce Planeo nadále soustředí na velkoobchodní činnost. Na rozdíl od firmy HP Tronic, která s tímto podnikáním prakticky skončila. Ve FASTu je situace privátních značek, jako je Sencor, Philco a další, odlišná než ve Zlíně. Nejsou totiž tolik protežovány, což může na jednu stranu částečně omezovat jejich růst, na druhou stranu je FAST otevřenější vůči externím dodavatelům. Máme z trhu i náznaky, že chce firma současné situace využít a mírně se vůči zlínské strategii vymezit. Concept otevřeně o změně strategie. Přidávají se i další Změny na trhu už přinesly první oběti. V první vlně skončili někteří zcela nezávislí dodavatelé, jednotlivci, kteří čas od času zajistili zboží od méně zavedených a v našem regionu okrajově působících značek. Menší distributoři s klasickou firemní strukturou mohou následovat a pod tlakem jsou i větší firmy. Například Concept Jindřicha Valenty, který už zahájil změny ve firmě, aby nové situaci čelil. Concept se bude postupně víc zaměřovat na produkty s větší přidanou hodnotou – tedy dražší a technologicky vyspělejší produkty. Důkazem je chystané uvedení nové vlajkové lodi robotických vysavačů, u níž Valenta slibuje, že půjde o přístroj schopný konkurovat nejvyspělejším čínským značkám. Vyčnívat bude na trhu nepochybně i horkovzdušná fritéza se třemi oddělenými zónami – prozatím víme, že ji uvede Cuisinart, ale o masovou záležitost nepochybně nepůjde. Concept s tímto produktem bude na trhu nějakou dobu vyčnívat a má větší šanci na listing. Kromě toho vytvořil Valenta ve své firmě oddělenou divizi, již vede jeho syn, také Jindřich. V ní se zaměří na uvedení spotřební elektroniky, v první vlně audio zařízení, jako jsou sluchátka. Už během podzimu by se měly objevit první produkty v nabídce. Jindřich Valenta starší potvrdil naší redakci, že výběr zboží od čínských dodavatelů probíhá velmi pečlivě a nepůjde o nejlevnější sortu výrobků. Rozšíření portfolia a větší pozornost věnovaná dražším a vybavenějším produktům jsou základní pilíře nové strategie Conceptu, jak čelit konsolidaci prodejních kanálů. Pokud se podobnou cestou vydají další, je otázkou, jaký prostor pro všechny ve vyšším segmentu bude. Jisté každopádně je, že dovážet do Česka téměř stejné zboží, jaké mají velcí prodejci pod svou vlastní značkou, nemá smysl. DOMO, BVZ a další Zásadní změny na trhu samozřejmě neřeší pouze Concept. Dotýkají se všech, byť nejvíce menších subjektů a distributorů. Josef Tvardík, generální ředitel a majitel lokální pobočky značky DOMO, naší redakci potvrdil, že i na ně má pozměněná mapa trhu vliv. Na druhou stranu uvedl, že DOMO nyní těží z toho, že se spoluprací s dominantními prodejci firma nespěchala a od Nová horkovzdušná fritéza Concept se 3 oddělenými zónami bude již brzy uvedena na trh. A takto budou vypadat připravovaná sluchátka Concept, která dorazí na trh na podzim.

14 14 • Sell • 4/2025 TÉMA ČÍSLA • KONSOLIDACE TRHU A JEJÍ DOPADY počátku se intenzivně soustředila na nezávislý trh. Postupně sice do velkých kanálů pronikla, není na nich ovšem tak závislá. Navíc je dobře etablovaná v některých specifických či okrajovějších kategoriích, jako jsou zavařovací hrnce. Výzvou je současný trh i pro BVZ Commerce, BaSys a množství dalších firem. Všechny se snaží s překotnými změnami vypořádat. A všechny se shodují, že zásadní je nabídnout trhu produkt, který něčím zaujme nebo se cenově nebije s obdobným řešením privátní značky. Podobně hovoří také zástupci větších SDA značek. Už nějakou dobu totiž dochází u velkých prodejců, hlavně v Alze a Datartu, k nejen k odmítání nového produktu, ale také k vylistování již nějakou dobu prodávaného zboží. Leckdy bez toho, aniž by byl dodavatel o tomto kroku informován. Značky tyto praktiky vnímají jako silně nekorektní postup. Konsolidace dopadla i na velké výrobce a značky. Nejhorší propad zažil Samsung Obchodní značky a distributoři nejsou jedinými, na koho směřování trhu dolehlo. Jednoznačně největší pokles se v meziročním srovnání týká korejského Samsungu – v kategorii MDA je to dvouciferné číslo. Pro Samsung byl jednak silným partnerem Electro World a jednak se korejský producent rozhodl výrazněji soustředit na budování vlastního e-shopu. Je možné, že se mu z dlouhodobého hlediska tento krok vyplatí, ale to nic nemění na faktu, že na trhu zkrátka oslabil. Roli v tom pochopitelně hraje také horší kondice sektoru velkých spotřebičů a menší poptávka po dražších produktech. Samsung se už dlouhé roky soustředí na střední a vyšší střední cenový segment. V době současné nejistoty vyvolané válečnými konflikty, volatilitou cen energií i destabilizačními kroky současné americké administrativy (nejen) v oblasti světového obchodu lidé zkrátka sahají po levnějších spotřebičích. U Samsungu tak jde o souběh vícero okolností jak na světové scéně, tak lokální. A zapomínat nesmíme ani na to, že firmu jako celek ovlivňuje horší kondice její čipové divize, která je pro ni naprosto klíčová. Když si výrobek vybírá zákazníka Faktem je, že konsolidace trhu přináší benefity hlavně pro největší prodejce a jejich privátní značky. Negativní dopad má na rozmanitost nabídky v obchodech a v dlouhodobějším horizontu také na vývoj nových technologií a produktů, za nimiž nadále stojí hlavně zavedené firmy. Pokud se jim nebude na trhu dařit, těžko budou investovat miliony eur nebo dolarů do technologického rozvoje. Větší či menší důraz na privátní značky u jednotlivých prodejců pak znamená, že je zákazník veden k tomu, aby si vybral právě ji. A nikoliv jen při osobním prodeji. I na webu se dají dělat kouzla s cílem popostrčit nakupujícího k privátní značce. Ne že by snad prodej předtím nebyl ovlivněn bonusy a incentivami ze strany dodavatelů. Situace se ale posunula ještě dál a leckdy lze hovořit o tom, že si produkt vybírá zákazníka, nikoliv naopak. Paradox? I privátní značky pociťují důsledky změn Přestože růstu a rozvoji privátních obchodních značek jde současný trh jednoznačně vstříc, i pro ně se herní pole pochopitelně zmenšilo. Pohled na ně je u prodejců bez vlastní značky jiný než u těch, kteří „privátku“ mají. S koncem Okay, Mallu a Electro Worldu jsou privátní značky ještě více odkázány na domácí prodejní kanál. Není proto překvapivé, že se začínají ve větší míře soustředit (stejně jako distributoři a mnohé velké značky/výrobci) na nezávislý trh. Petr Donát z firmy FAST ČR v interview pro SELL 8/2024 uvedl, že Philco realizuje cca 30 % obratu přes tento kanál. A více se chce na nezávislý trh zaměřit v roce 2026 i ETA, jak nám potvrdil její ředitel importu velkých spotřebičů Luboš Filip. Posilování již silných prodejců má i světlé stránky Velkou část textu věnujeme negativním dopadům konsolidace, protože z pohledu nezávislého pozorovatele, jemuž jde o dynamický technologický pokrok, co nejširší konkurenci a maximálně pestrou nabídku produktů pro spotřebitele, zkrátka negativa převládají. Neznamená to však, že by pozitiva zcela chyběla. Ačkoliv se tedy spotřebiteli zužuje výběr a je při nákupu ještě intenzivněji manipulován, růst dominantních prodejců s sebou nese nebývalé zvyšování kvality a úrovně služeb. Zákazník je dnes hýčkán superrychlým doručením zboží do boxů nebo možností vyzvednutí v prodejně. Jednotlivé firmy se dál předhánějí v tom, která přijde s jakou novinkou. Síla platforem má i přes pevnější pozici privátních značek vliv na dodavatele. Mnozí už několik let přiznávají, že jsou na Alze či Datartu zalistováni pouze s cílem být více vidět, přičemž při prodeji přes ně realizují pouze minimální zisk. Spolupráci s nejsilnějšími prodejci vnímají v podstatě jako marketingový nástroj – zisk jim přináší prodej jinde nebo na vlastním webu. Nemluvě o tom, že jednání týkající se většinu obratu firem se dnes omezují na schůzky v Holešovicích, Zlíně a Říčanech, což dodavatelům usnadňuje práci. I pro ně má tedy v některých oblastech konsolidace pozitivní rozměr.

ROVATCÍM 15 Sell • 4/2025 • 15 Pizza trouby Ooni oficiálně na českém trhu. Traminal podepsal smlouvu o zastoupení Světový lídr na trhu domácích pizza trub se dočkal tuzemské reprezentace v podobě společnosti Traminal, která je od letošního června oficiálním a autorizovaným dovozcem celého portfolia Ooni na český trh. Traminal bude českým obchodníkům tedy dodávat jak plynové, tak kombinované i elektrické pizza trouby dosahující teploty až 500 °C. Chybět ale nebude ani inovativní kuchyňský robot Halo Pro Spiral Mixer, navržený s ohledem na optimální zpracování těsta. Z garážového nápadu k celosvětovému úspěchu v pečení pizzy Společnost Ooni, kterou založili v roce 2012 manželé Kristian Tapaninaho a Darina Garland, se zrodila z jednoduché frustrace – nemožnosti upéct doma pizzu v kvalitě srovnatelné s restaurací. Domácí trouby v té době nedosahovaly potřebných vysokých teplot a dostupné pece na dřevo byly drahé a neskladné. To vedlo Kristiana, i bez předchozích zkušeností v oblasti produktového designu či inženýrství, k vytvoření první přenosné pece na pizzu na dřevo na světě. Co vás možná také překvapí, je, že ani Kristian, ani Darina nemají italský původ a žijí ve Skotsku, kde také dodnes jejich firma sídlí. Základní myšlenkou a posláním firmy Ooni je, že každý si zaslouží skvělou pizzu. Z tohoto přesvědčení vzešel první produkt – rychlá, přenosná a cenově dostupná pec na dřevo. Od svého uvedení na trh se společnost rozrostla v mnohokrát oceněný podnik s celosvětovou působností a produkty prodává po celém světě. Rozšiřování sortimentu Inovace zůstávají jádrem strategie Ooni, což vedlo k rozšíření sortimentu o další modely pecí, které fungují na dřevo, dřevěné uhlí, plyn a nakonec také elektřinu. Portfolio doplňuje řada příslušenství a dalšího zboží pro milovníky pizzy. Mezi významné novinky patří i v úvodu zmíněný kuchyňský robot se spirálovým systémem hnětení těsta a rotující mísou, které přispívají ke vzniku silnější glutenové sítě. Pizza má díky tomu následně vzdušnější strukturu. Těsto je pružnější, méně se trhá a lépe se s ním pracuje. Elektrická pizza trouba Ooni Volt 12 se nahřeje až na 450 °C. Ooni můžete objednávat u firmy Traminal Společnost Traminal očekává v dohledné době naskladnění produktů značky Ooni a obratem je bude schopná dodávat českým obchodníkům. Poptávat jednotlivé modely můžete už nyní. Nezávisle na lokální distribuci budou nadále fungovat objednávky ze strany spotřebitelů provedené na globálním webu Ooni.com a ze strany velkých mezinárodních řetězců. Jak je na tom trh pizza trub? Globální trh s pecemi na pizzu dosáhl v roce 2024 hodnoty 1,9 miliardy USD a do roku 2033 by měl vzrůst na 2,64 miliardy USD při ročním růstu 3,72 %. Růst je důsledkem stoupající poptávky po přípravě kvalitní domácí pizzy. Na tento fenomén reagovaly v posledních letech nejen specializované firmy, ale také mainstreamové značky ze světa domácích spotřebičů, které se přirozeně zaměřily na elektrické modely. Zájem zákazníků ovšem reflektovali i výrobci vestavných trub, když u vybraných modelů zvýšili teplotu v pizza programu nad 300 °C. V případě některých firem je to až 350 °C. Kuchyňský robot Ooni Halo Pro Spiral Mixer.

Novinky z vestavby Philco: Design, který ladí s výkonem Královské trio vestavných trub Philco King Představujeme vám trojici nových vestavných trub Philco King. Tři modely – tři králové kuchyně, každý s vlastním esem v rukávu. Ať už dáváte přednost dotykovému ovládání, klasice s otočným knoflíkem nebo designovým detailům, vždy získáte velký objem 76 litrů, špičkový výkon a navíc řadu skvělých funkcí. AirFry – fritování horkým vzduchem, trouby díky ní zvládnou připravit křupavé hranolky, maso i zeleninu pro celou rodinu, zdravěji, rychleji a bez nutnosti dalšího spotřebiče na kuchyňské lince. SteamBase – pečení s podporou páry pro vláčné pečivo nebo šťavnaté maso, Nízkoteplotní pečení až 24 hodin, se kterým připravíte klidně přes noc kachnu nebo trhané vepřové, maso s plnou chutí a šťávou, které se bude rozpadat, funkce Sušení potravin umožní sušit horkým vzduchem ovoce, zeleninu nebo bylinky, připravovat ovocné kůže nebo masové jerky. Překvapí vás program Pizza 310 °C, který díky vysoké teplotě upeče domácí pizzu do pěti minut a bude chutnat jak z pizzerie. Ať už se pustíte do pizzy nebo domácího chleba, trouba vám pomůže i dobře vykynout těsto s funkcí Kynutí. Všechny modely mají trojnásobné prosklení dveří a až 2 páry teleskopických výsuvů v závislosti na modelu pro jednoduchou a bezpečnou manipulaci. Moderní design, precizní ovládání a výběr výbavy podle vašich potřeb zaručí, že si vybere každý král kuchyně! Král králů s pyrolýzou POP 7616 SFPB King Top model řady King s pyrolytickým čištěním, které zajišťuje maximální hygienu bez práce – zbytky se při teplotě 500 °C přemění na popel. Ve výbavě najdete i košík pro horkovzdušné fritování, ideální pro přípravu hranolků, kuřecích kousků či zeleniny. Trouba je určena náročným uživatelům, kteří očekávají design i maximální funkčnost. Samo údržba díky katalytické desce POB 7614 SFCB King Druhý model se také pyšní snadnou údržbou díky katalytické desce, která absorbuje mastnotu během pečení. Čištění trouby je pak otázkou chvilky. Ani zde nechybí košík pro horkovzdušné fritování. Snadné čistění párou SteamClean POB 7614 SB King Třetí novinkový model je vybavený funkcí SteamClean – čištění vnitřního prostoru pomocí páry, která uvolňuje nečistoty a mastnotu bez nutnosti používat agresivní chemii. Pára zároveň pomáhá zlikvidovat bakterie a udržuje troubu hygienicky čistou. V takové troubě budete rádi a často péct. Moderní vestavné spotřebiče už nejsou jen o funkci, stávají se součástí celkového konceptu kuchyně. Značka Philco přináší novinky z oblasti vestavby, které dokonale ladí s interiérem a zároveň nabízejí výkon a funkce, díky nimž už nebudete potřebovat další přístroje a svou kuchyň udržíte stylově čistou. Od chytrých trub přes nenápadné úsporné myčky až po bezdotykové odsavače par. Ať už hledáte udržitelnost, praktičnost nebo technologický náskok, s vestavbou značky Philco máte jistotu.

Čerstvý vzduch v kuchyni mávnutím ruky Perfektní čistota s minimální námahou Úzká myčka PDI 1049 BBIT umyje nádobí tak, že bude nejen čisté, ale hygienicky čisté díky programu Hygiena 72 °C, dále je vybavena programy Tichý, Rychlý, ECO s minimální spotřebou nebo užitečným programem Samočistění. Plně ji skryjete v kuchyňské lince, přesto poznáte, že má hotovo díky světelné signalizaci na podlahu FloorLight. Po domytí se funkcí iOpen sama otevře a nádobí může doschnout volně na vzduchu. Je úsporná v energetické třídě B a tichá díky invertorovému motoru, na který poskytujeme záruku 10 let. Oceníte flexibilní uspořádání, které umyje až 10 sad nádobí a nabídne výsuvný koš na příbory, košík ve spodním koši a výškově nastavitelný horní koš, a to i při plném zatížení. Když nepotřebujete naplnit celou myčku a potřebujete umýt například jen sklo v horním koši, nebo naopak jen hrnce ve spodním koši, je to možné díky funkci Zónové mytí, šetříte tak nejen čas, ale i spotřebu vody a energii. Pro další zvýšení hygieny je myčka vybavena antibakteriálním filtrem, má odložený start pro větší pohodlí a ochranu proti přetečení a AquaStop. Elegantní černý design CookingBlack dodá vaší kuchyni šmrnc, extra vysoký výkon zase usnadní každodenní vaření. Spojuje efektní černé sklo se silným motorem, který si poradí i s velkými otevřenými prostory. Díky maximálnímu výkonu odsávání 663 m³/hod. pohodlně ochrání i moderní kuchyně spojené s obývacím pokojem, kde je potřeba udržet vzduch čistý bez par a mastnoty. Tři úrovně výkonu umožňují přizpůsobit odsávání aktuálním potřebám, LED osvětlení zajistí přehled nad varnou plochou i při večerním vaření. Chcete nabídnout zákazníkům skutečně funkční a elegantní vestavbu? Philco přináší promyšlená řešení pro každodenní vaření s důrazem na design, výkon a snadnou údržbu. Protože dobrá kuchyně je ta, která nejen dobře vypadá, ale hlavně bezproblémově funguje. Hledáte spolehlivou a úspornou myčku, která se postará o perfektní čistotu nádobí a pořádek na lince? Při vaření, kdy máte plné ruce práce a často i ušpiněné od surovin, oceníte odsavač par, který díky inovativní funkci MoveControl spustíte jediným mávnutím ruky. Přesně to nabízí nový model Philco PEW 600 GCB. is a pending or registered trademark of Electrolux Home Products, Inc. and used under a license from Electrolux Home Products, Inc. Protect the Planet Save energy Více o značce Philco, jejích spotřebičích a probíhajících akcích se dozvíte na www.philco.cz CooKingBlack

18 18 • Sell • 4/2025 NOVINKY A VIDEO VIDEO https://video.sellmag.cz/dedietrich2 Laurastar v Hongkongu prezentuje své novinky přímo v obchodech Hugo Boss Švýcarský specialista na žehlicí a napařovací techniku se dlouhodobě soustředí na budování image značky, která nereprezentuje pouze samotné výrobky, ale je zosobněním mimořádně kvalitní a účinné péče (nejen) o oděvy. Produkty Laurastar jsou často využívány v zákulisí světových módních přehlídek a s firmou spolupracují zvučná jména. Od českého distributora máme náznaky, že by nějaká taková spolupráce mohla vzniknout také na lokální úrovni. Věc ještě nedospěla do fáze, aby mohla být oznámena. Když se vrátíme na světovou scénu, Laurastar nedávno zaujala prezentací speciální limitované řady Laurastar by BOSS přímo v obchodech slavné německé oděvní značky v Hongkongu. To není nepochybně místo, kde bychom se běžně setkávali s parními generátory a napařovači. Více informací o speciální řadě najdete v článku na straně 6.

Recykluji, tedy jsem aneb 20 let kolektivního systému Elektrowin Dvacet let je dlouhá doba a v činnosti firmy významný milník, který si zaslouží připomínku. A pokud je to 20 let úspěšných, platí to dvojnásob. Důkladně jsme proto diskutovali, jak toto výročí důstojně připomenout a zároveň nevynakládat neúčelně prostředky, které nám výrobci poskytli ke splnění svých povinností. Výsledkem jsou dvě aktivity, které jsme využili pro splnění naší zákonné povinnosti – informovat o zpětném odběru a připravit edukační kampaň. Výstava, která rozšiřuje obzory Připravili jsme putovní výstavu s názvem „20 let Elektrowin – Recyklujeme pro budoucnost“, která v průběhu roku 2025 zavítala a ještě zavítá do všech krajských měst v ČR. Těší nás, že naší výstavě poskytl svoji záštitu ministr životního prostředí pan Petr Hladík. Na výstavě se široká veřejnost dozvídá nejen o nejvýznamnějších aktivitách a výsledcích Elektrowinu v celé ČR i v jednotlivých krajích, ale i o dalších tématech. Výstava připomíná rovněž historii domácích spotřebičů, ale z větší části se věnuje obecným tématům, jako společenská odpovědnost, udržitelnost, závislost EU na dovozu strategických surovin, cirkulární ekonomika, opravitelnost, trendy a inovace ve zpracování elektroodpadu. Konference s mezinárodní účastí Druhou aktivitou byla konference„Recykluji, tedy jsem“, kterou jsme uspořádali 29. května 2025 v Letenském zámečku. Místo klasických prezentací jsme zvolili formu panelové diskuse. Velmi oceňujeme, že všichni pozvaní mluvčí si našli čas a zúčastnili se, což vnímáme jako ocenění a pozitivní vnímání činnosti kolektivního systému Elektrowin. První část diskuse obstarali Jan Vlak, prezident WEEE Fora, a Paolo Falcioni, generální ředitel APPLiA Europe. Nechyběl David Surý z ministerstva životního prostředí. Diskutována byla témata zpětného odběru v Evropě i v ČR, aktuální stav a další vývoj legislativy, nová směrnice EU a závislost Evropy na dovozu surovin. Lokální optika z různých úhlů Do druhé části panelové diskuse přijali pozvání zástupci našich spolupracujících subjektů. O zkušenostech obcí se zpětným odběrem a jeho praktickou realizací se za Svaz měst a obcí podělil Martin Vaněček, za Sdružení místních samospráv České republiky paní ředitelka Jana Přecechtělová. Výsledky naší dlouholeté spolupráce s hasiči a společné projekty zaměřené na mladé hasiče prezentovala paní starostka Monika Němečková. Paní Zdena Kašparová z Datartu se zaměřila na prudký nárůst sběru v důsledku zavážení spotřebičů z e-shopu a bezproblémové odevzdání vysloužilého zařízení dopravci. Připomněla také společné informační kampaně. Za zpracovatele vystoupil pan Milan Bureš za sdružení AREO, který pohovořil o trendech i budoucích výzvách, zejména v souvislosti s nárůstem spotřebičů s bateriemi a sílícím tlakem na získávání co největšího množství surovin. Rozebral také specifika zaměstnávání lidí s hendikepem. A opomenout nemůžeme ani brigádního generála Simona Michailidise, generálního ředitele Vězeňské služby, který přiblížil stav vězeňství, zaměstnávání vězňů a jejich zapojení do zpracování elektroodpadu. Konference se zúčastnilo více než 100 zástupců výrobců, měst a obcí, zpracovatelů i státní správy. Velmi si ceníme i účasti našich kolegů ze zahraničních systémů – z Nizozemska, Rumunska, Slovinska, Slovenska a Polska, se kterými jsme v minulosti společně formovali WEEE Forum do současné, všeobecně respektované podoby. www.elektrowin.cz

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=