SELL: 02 / 2025

21 Sell • 2/2025 • 21 INTERNATIONAL TCG SUMMIT • EVROPSKÁ VÝROBA kdy byly dlouho připravovány konkrétní plány a postupy, ale následně bylo vše ve velké míře shozeno ze stolu a muselo se začít znovu. Energie, Čína a dodavatelské řetězce Velkým problémem pro Evropu zůstávají nadále náklady na energie, které jsou ve srovnání s USA či Čínou výrazně vyšší. Jelikož je produkce domácích spotřebičů energeticky náročná, ocitly se v posledních letech zdejší továrny ve svízelné situaci. Když se podíváme za hranici Balcıoğlovy prezentace věnované aktuálním výzvám, nelze ignorovat fakt, že za posledních 20 let zanikla spousta evropských továren spotřebičů – a to zejména vlivem vysokých nákladů na pracovní sílu a přibývajících regulací v evropském prostoru, kterými vznikají firmám další a další náklady. Neudržitelnost produkce je vidět napříč kontinentem – například Electrolux uzavřel v Maďarsku nejprve výrobu svých vysavačů v Jászberény a pár let nato chladniček v Nyíregyháze. Množství výrobních závodů dalších firem také zaniklo ve Francii, Španělsku či Itálii. A jako problematickou nakonec vyhodnotil evropskou produkci i čínský Haier, který letos uzavřel svou rumunskou továrnu na lednice. Tu přitom otevřel teprve před třemi lety. Vraťme se ale k prezentaci generálního ředitele Beko Europe, který vedle drahých energií jmenoval jako další komplexní výzvu pro obor spotřebičů Čínu. Respektive jakýsi ambivalentní vztah evropských firem k ní. Draví čínští výrobci totiž na jedné straně představují silnou konkurenci využívající nižších výrobních nákladů a státních podpor k posilování svých pozic v Evropě, na druhé spousta z nich dodává komponenty či celé produkty pro evropské výrobce. Ti se stali postupně na Číně závislí. A my dodáváme, že vidět je to jak v sektoru velkých, tak samozřejmě hlavně malých spotřebičů, které se až na pár výjimek vyrábějí téměř všechny v Asii, dominantně v Číně. Balcıoğlu vidí jako možné řešení zkrácení a lepší kontrolu dodavatelských řetězců spolu s investicemi do automatizace, zlepšení energetické účinnosti stávajících továren a zaměření evropských závodů na produkty s vyšší přidanou hodnotou. Fúze jako důsledek reality trhu Vývoj v Evropě i řada vnějších faktorů vedly postupně ke snižování konkurenceschopnosti evropských výrobců. Přímým důsledkem je postupná konsolidace trhu. Balcıoğlu jmenoval přímo fúzi Beko s evropskou divizí Whirlpool jako snahu dosáhnout zvýšení konkurenceschopnosti a efektivity. Vytvoření větší entity přináší logicky potenciál pro dosažení úspor z rozsahu v oblastech, jako je nákup surovin a komponent, výroba, logistika a marketing. Cena a zase ta cena S předchozím tématem se silně pojí další část prezentace věnovaná změnám v chování a preferencích spotřebitelů. Patří mezi ně především zvýšená citlivost na cenu, která stojí tak trochu v opozici vůči často deklarovanému zájmu o udržitelnost a ekologické aspekty produktů. Mnohé průzkumy, včetně některých prezentovaných během dalších prezentací na TCG Summitu, ukazují vysoký zájem spotřebitelů o udržitelnost. Jenže v době, kdy domácnosti čelí tlaku na své rozpočty, může cena snadno převážit nad ekologickými kritérii, zejména u produktů ve střední a nižší cenové kategorii. Udržitelnější produkty, využívající například recyklované materiály nebo pokročilejší technologie šetřící zdroje, jsou často spojeny s vyšší pořizovací cenou. Výrobci tak čelí výzvě, jak sladit tyto protichůdné signály trhu. Beko Europe chce reagovat v ještě větší segmentaci trhu a diverzifikaci produktové nabídky. Značka Beko může například nabízet cenově dostupnější modely a současně pod jinými značkami dodávat na trh výrazně úspornější modely vybavené sofistikovanými technologiemi. Beko Europe jich má po spojení s Whirlpoolem k dispozici 16 včetně některých regionálních se silnou působností v konkrétních částech kontinentu. Závěrem Hlavním poselstvím projevu generálního ředitele Beko Europe pro firmy působící v TCG sektoru a evropském průmyslu je naléhavá potřeba budovat strategickou odolnost a adaptabilitu. Současné prostředí vyžaduje více než jen optimalizaci stávajících procesů – vyžaduje fundamentální přehodnocení rizik, dodavatelských řetězců, výrobních strategií a obchodních modelů. Firmy by si měly klást otázky ohledně své závislosti na jednotlivých dodavatelích či regionech, své schopnosti rychle reagovat na změny poptávky a své připravenosti na další možné šoky. S generálním ředitelem Beko Europe po jeho vystoupení diskutovali (po jeho levici) Stefano Cappellini (Commercial Director West & South Europe, De‘Longhi) a Stuart Blanch (Senior Director, GM EMEA Compute, Qualcomm). Debatu moderoval zkušený britský novinář Declan Curry.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=