SELL: 02 / 2025

ROVATCÍM 20 20 • Sell • 2/2025 První den summitu uzavřelo vystoupení šéfa Beko Europe. Ragıp Balcıoğlu varoval před úpadkem evropské výroby a riziky spojenými s očekávaným tlakem na cenu v důsledku zaplavení evropského trhu levnou čínskou produkcí. International TCG Summit Odolnost a síla evropských výrobců domácích spotřebičů klesá, varoval v Praze šéf Beko Europe Jedním z řečníků na nedávné konferenci byl také Ragıp Balcıoğlu, generální ředitel Beko Europe, který se během svého vystoupení zaměřil na pokračující oslabování evropských producentů spotřebičů jako důsledek přemíry regulací, růstu nákladů a silného tlaku ze strany asijských konkurentů, jejichž investice v Evropě v poslední dekádě výrazně stouply. Téma složité pozice evropských firem ale prostupovalo celým summitem a řešilo se na pódiu i o přestávkách mimo sál. Balcıoğlu se během svého vystoupení zaměřil na pokračující oslabování evropských producentů spotřebičů jako důsledek přemíry regulací, růstu nákladů a silného tlaku ze strany asijských konkurentů, jejichž investice v Evropě v poslední dekádě výrazně stouply. Téma složité pozice evropských firem ale prostupovalo celým summitem a řešilo se na pódiu i o přestávkách mimo sál. Autor: Lubor Jarkovský Letošní TCG Summit proběhl ve velmi zvláštním období, které přináší v lecčems větší míru ekonomické nejistoty než pandemie covidu. Ta sice ukázala zranitelnost globálních dodavatelských řetězců a tehdejší (pochopitelnou) nepřipravenost firem adekvátně reagovat, nicméně současná situace s nevyzpytatelným americkým prezidentem u kormidla, vysokým geopolitickým napětím a bezprecedentními disrupcemi v globálním obchodu bude mít na svět dlouhodobější či trvalé dopady. Z covidu se svět oklepal a v obrovském množství oblastí se postupně vrátil do starých kolejí. Současný vývoj v čele s měnící se rolí Číny a USA na globální scéně mění výrazně pravidla hry. Nejde o pouhé kýchnutí, nýbrž stav s trvalými následky. Odolnost tváří tvář šokům Prezentace šéfa Beko Europe vykreslila obraz trhu technického spotřebního zboží (TCG) jako vysoce volatilní a nepředvídatelný. Zdůraznil, že faktory jako přetrvávající inflace a zvyšování úrokových sazeb centrálními bankami mají přímý a negativní dopad na kupní sílu spotřebitelů. Tato makroekonomická nestabilita se bezprostředně promítá do chování zákazníků v TCG sektoru. Lidé čelící rostoucím životním nákladům a nejistotě ohledně budoucnosti častěji odkládají nákupy dražších spotřebičů, jako jsou pračky, ledničky nebo televize, které nepovažují za okamžitě nezbytné. Současně lze pozorovat přesun poptávky směrem k levnějším značkám nebo základním modelům, což zvyšuje tlak na výrobce ve středním a vyšším segmentu trhu. Tradiční modely predikce poptávky založené na historických datech ztrácejí na přesnosti v prostředí rychlých a často protichůdných změn spotřebitelských preferencí a možností. Nutnost rychle reagovat na měnící se podmínky si vynucuje posun směrem k agilnějšímu řízení. To může zahrnovat flexibilnější výrobní plány, častější úpravy marketingových strategií a cenotvorby a potenciálně i přehodnocení dlouhodobých investičních plánů. Firmy mohou upřednostňovat projekty s kratší dobou návratnosti nebo nižším rizikem, což může ovlivnit tempo inovací nebo expanze. Volatilita tak není jen externím faktorem, ale aktivně formuje interní procesy a strategická rozhodnutí výrobců. Balcıoğlu uvedl i konkrétní případ spojování struktur Beka a Whirlpoolu,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=