SELL: 08 / 2023

SELL 8/2023 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 15 LET NA TRHU Novinky ve světě kávovarů De’Longhi Co chystá lídr trhu na jaro 2024? TOMÁŠ ABRAHAM CHCE ZAHÝBAT S TRHEM KUCHYNÍ A SPOTŘEBIČŮ Zakládá nákupní sdružení KBBA. Co to bude znamenat pro obchod? TRH VELKÝCH SPOTŘEBIČŮ JE NADÁLE V POKLESU Co odhalila čísla GfK za měsíc říjen? SKUPINY VÝROBKŮ Kávovary – automatické a pákové s mlýnkem Vestavné trouby Indukční varné desky (s odsavačem) MAREK FICHTNER EXKLUZIVNĚ PRO SELL Proč začal spolupracovat se značkou Cuisinart? Marek Fichtner Karel Machovský NA TRHU PROFESIONÁLNÍCH KÁVOVARŮ SÍLÍ ZNAČKA DR.COFFEE Nejen o ní jsme hovořili s obchodním manažerem firmy Espresso Professional PRIVÁTNÍ ZNAČKY na trhu posilují Nezávislí výrobci a dodavatelé jsou pod stále větším tlakem

kuchyňský robot Cuisinart SM50WHE Marek Fichtner doporučuje!

rok 2023 je prakticky za námi. Jelikož jsem bilancoval uplynulých dvanáct měsíců v posledním vydání, budu tentokrát hledět vpřed. A musím říct, že budoucnost trhu domácích spotřebičů, respektive elektra obecně, nepůsobí ve světle letošního vývoje úplně pozitivně. Nenarážím ani tak na sníženou poptávku, inflaci a další aktuální negativní aspekty, jimž čelí celá Evropa a některé další oblasti světa. Co mě zneklidňuje z dlouhodobého hlediska, je vznikající jasný duopol dvou velkých prodejců, kteří rok za rokem posilují na úkor všech ostatních. A paradoxně za podpory značek, které směřují většinu kompenzací slev a akcí pouze k nim. Proč paradoxně? Protože další posilování dvou lídrů trhu není v jejich zájmu. Vlastně není v zájmu vůbec nikoho (kromě Alzy a Datartu, o nichž je řeč). Stačí si všimnout toho, jak oba lídři trhu celé roky zvyšují své požadavky směřované ke značkám, které jim nadále, byť mnohdy s určitou dávkou neochoty, nakonec vycházejí vstříc. Problém tkví v tom, že zde beze zbytku platí přísloví „S jídlem roste chuť“. Nabídnete prst a brzy vám utrhnou celou ruku. S tím, jak finance na kompenzace slev míří pouze do Holešovic a do Zlína, strádají všichni ostatní. Popravdě se zdá, že značky víceméně všechny ostatní tak trochu ignorují a místo toho, aby nabídly akci plošně všem, směřují ji zpravidla do Alzy nebo do Datartu. Zbytek trhu si musí poradit s výrazně omezenější podporou, což je jednak složité a jednak to způsobuje posilování hegemonů na úkor veškeré zbývající konkurence. A je opravdu v zájmu značek, aby Alza a Datart dál posilovaly a třímaly v rukou větší a větší tržní sílu? A tedy i moc. Myslím, že nikoliv. Skoro to působí, jako by si značky zcela vědomě pod sebou podřezávaly větev a ještě dřevorubcům zaplatily práci a věnovaly pilu jako bonus zdarma. Šílené? Ano, ale taková je realita. A letošní slevové šílenství tento trend jen potvrdilo. Přitom po loňské neslavné „planetární seanci“ Alzy se spousta značek tvářila, že je již poučena, že nebude opakovat chybu v přílišné závislosti na jednom prodejním kanálu. Dobře, nyní jsou závislé na dvou prodejních kanálech. To je přece pořád velmi, velmi riskantní. Kdykoliv mohou přijít další požadavky… a ony samozřejmě přijdou. Bez ohledu na to, kolik značky těmto velkým prodejcům nasypou, nikdy nemohou dát tolik, aby dorovnaly to, co mají tito prodejci na svých privátních „brandech“. Nejsem proti Alze ani Datartu. Dělají skvělý byznys. Jsem ale na straně konkurenčního prostředí, rovného byznysu a stojím především za zájmy spotřebitelů, pro které duopol dvou prodejců nic dobrého nepřinese. Jak v oblasti prodeje jako takového, tak v oblasti nabídky na trhu. Obzvlášť když se nezávislé značky a výrobci samy pasují do rolí vazalů a tento nerovný vztah jen dál prohlubují. Přitom stačí málo. Otočit lehce kormidlem a začít diverzifikovat zdroje. Tunelové vidění, kde mají manažeři před očima jen Holešovice a Zlín, se mi jeví jako cesta k pořádnému průšvihu. Ať už se bude trh vyvíjet jakkoliv, musím věřit, že nakonec zvítězí zdravý rozum. Jsem proto nesmírně rád, že široká podpora z trhu nám umožňuje již šestnáctým rokem nastavovat branži zrcadlo, i když se občas některé články v našem časopise nečtou úplně lehce a občas někoho i zvednou ze židle. Abych ale poslední letošní úvodník už uzavřel, řeknu jen prosté „díky“, které směřuji ke všem, kdo se ve větší, menší či zcela mikroskopické míře podíleli letos na tom, že tady SELL je. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

Unikátní spolupráce švýcarských ikon dala vzniknout unikátní edici výrobků Švýcarská rodinná společnost Laurastar navázala v letošním roce spolupráci se švýcarským módním návrhářem Kévinem Germanierem. Ze spolupráce vzešla exkluzivní kolekce, která je k dispozici v limitované edici pouhých 100 kusů. Odhalena a představena veřejnosti i předním postavám světové módy byla během letošního Pařížského týdne módy, konkrétně na přehlídce Kévina Germaniera. Spolupráce dvou švýcarských ikon Posláním značky Laurastar, která je již několik let privilegovaným partnerem haute couture, je zajistit bezkonkurenční péči o všechny textilie, i ty nejcennější. Laurastar a Kévin Germanier mají jedno společné – zápal pro inovace spolu se snahou dosáhnout ve svém oboru dokonalosti. Jejich spolupráce proto vznikla zcela přirozeně, jako vyjádření ambice tvořit krásné věci a zároveň ochraňovat svět okolo nás. Sám Kévin Germanier zdůrazňuje:„S Laurastar máme společný švýcarský původ a společné hodnoty: lásku ke kráse, dokonalosti, udržitelnosti a významu rodiny. Spolupráce je pro mě jasnou volbou.“ Sourozenecký tandem Michael a Julie Monney, působící od roku 2019 jako nejvyšší vedení Laurastar, spolu s návrhářem Kévinem Germanierem (uprostřed).

Kapsulová kolekce s nejmodernějšími technologiemi Spojením kreativity Kévina Germaniera a odborných znalostí společnosti Laurastar spatřily světlo světa výrobky nejen mimořádně funkční, ale i mimořádně krásné. Každý jednotlivý kus má své číslo a je zcela nezaměnitelný. Multichromové barevné nuance kolekce, které se mění v závislosti na úhlu okolního světla, jsou dalším prvkem, jenž činí výrobky jedinečnými. Jsou totiž ručně malované ve studiu specializovaném na luxusní automobily. Potah žehlicího prkna, inspirovaný designem„Fluid Art“, je zase ručně šitý v Itálii. Jako exkluzivní doplněk kolekce je ke každému výrobku přiložen křišťálový šperk Swarovski ve tvaru srdce vyrobený z upcyklovaných materiálů, který symbolizuje spojení obou švýcarských značek. Kévin Germanier se při tvorbě symbolu srdce této spolupráce inspiroval vzpomínkou na úplně první výrobek Laurastar, ikonický„Asse di Cuore“, který používala jeho matka. Kapsulová kolekce je vybavena špičkovými technologiemi, které speciálně vyvinuli švýcarští inženýři společnosti Laurastar. Zahrnuje dva unikátní modely pečlivě sestavené ručně, z nichž 90 % je z upcyklovaných dílů. Jedná se o žehlicí systém (Laurastar Smart Germanier), parní generáSpeciální limitovaná edice Laurastar + Germanier byla odhalena na módní přehlídce Kévina Germaniera během Pařížského týdne módy. WWW.LAURASTAR.CZ tor (Laurastar Lift Germanier) a k dispozici je také potah s jedinečným designem (Universalcover Germanier), který se hodí na většinu žehlicích prken na trhu. Kévin Germanier pochází z Valais a je dnes ikonou švýcarské i mezinárodní módní scény. Jeho cesta se vždy odchylovala od konvencí. Návrhář od počátku narušoval normy módního průmyslu. Postavil se do pozice průkopníka upcyklace a vdechl materiálům a látkám nový život. Dnes vytváří oslnivé kolekce a svým etickým a odvážným přístupem stanovuje nová měřítka v oblasti haute couture. Laurastar a udržitelnost Od svého vzniku se společnost Laurastar věnuje inovacím a dokonalosti ve snaze o krásu a trvanlivost. Díky certifikované desetileté záruce na opravy, která zajišťuje dlouhou životnost všech jejích výrobků, a exkluzivní 100% přírodní technologii Dry Microfine Steam (DMS), která obnovuje původní krásu tkanin, prodlužuje Laurastar životnost vašeho oblečení. Díky tomu se společnost Laurastar spolu se značkami a návrháři zasazuje o udržitelnější módu.

Sušičky Whirlpool Samočištění kondenzátoru, úsporný provoz a dokonalý designový soulad s pračkami

Kondenzační s tepelným čerpadlem Kapacita Senzorová technologie 6. SMYSL Řada speciálních programů Technologie 3Dry a WaveMotion FreshCare+ Energetická třída Čištění filtru kondenzátoru Typ motoru Hlučnost Kondenzační s tepelným čerpadlem Kapacita Senzorová technologie 6. SMYSL Řada speciálních programů Technologie WaveMotion FreshCare+ Energetická třída Čištění filtru kondenzátoru Typ motoru Hlučnost W7 D93SB EE Prémiová řada Supreme Silence, stříbrná barva, prémiové ovládání 9 kg 59 dB(A) A++ FFT M22 9X3B EE Cenově dostupnější model z řady FreshCare+ s vysokou kapacitou 9 kg 64 dB(A) A+++ FFT M11 8X3BY EE Top model řady FreshCare+ 9 kg 64 dB(A) A+++ FFT M11 72B EE Cenově dostupnější model z řady FreshCare+ 7 kg 65 dB(A) A+++ W7 D94WB CS Prémiová řada Supreme Silence, prémiové ovládání, displej v češtině 9 kg 59 dB(A) A+++ FFT M11 9X3BXY EE Top model FreshCare+ s chromovými dvířky 9 kg 64 dB(A) A+++ Sušičky Whirlpool Filtr Easy Cleaning Standardní WaveMotion Invertorový Invertorový Invertorový Invertorový Invertorový Automatické Automatické Automatické Automatické Automatické

Ať už budete doporučovat svým zákazníkům sušičku Whirlpool z cenově dostupnější řady FreshCare+, nebo prémiové a rekordně tiché řady Supreme Silence, vždy budete mít jistotu, že jde o spotřebiče dokonale designově sladěné s pračkami, spotřebiče úsporné, technologicky vyspělé a spolehlivé. Seznamte se s inovacemi a přednostmi sušiček Whirlpool. 6. SMYSL Chytré senzory monitorují zbytkovou vlhkost v prádle a optimalizují celý sušicí cyklus, přičemž program ukončí ve chvíli, kdy je dosaženo nastavené úrovně sušení. Díky tomu nespotřebovává sušička nadměrné množství energie a nehrozí ani zbytečné přesušení prádla. Sušení vlny i funkčního oblečení Sušičky Whirlpool disponují certifikátem Woolmark Blue – bez obav do nich tedy můžete vložit to nejjemnější vlněné oblečení. A stranou nezůstávají ani další materiály – hedvábí či syntetika. V nabídce programů pak nechybějí speciální cykly pro džíny, funkční oblečení nebo plyšové hračky. A samozřejmě ani krátký cyklus pro rychlé osvěžení prádla, které není špinavé a potřebujete ho načechrat a provětrat. Tepelné čerpadlo Díky tepelnému čerpadlu je provoz sušiček Whirlpool několikanásobně úspornější než staršího kondenzačního či ventilačního modelu. Tepelné čerpadlo přináší vedle nižší spotřeby energie také snížení teploty sušení ze zhruba 60 °C na 40 °C. Sušení je tedy šetrnější k prádlu. Extra záruka 10 let na invertorový motor Většina aktuální nabídky sušiček Whirlpool používá invertorový motor s proměnlivými otáčkami a bezuhlíkovou konstrukcí. Motor se přizpůsobuje parametrům sušení a minimalizuje vibrace a hluk pro ještě lepší výsledky sušení. Technologie bezkartáčového motoru kontroluje pohyby bubnu a ochraňuje tak textilní vlákna.

Prémiový povrch bubnu Speciální konstrukce bubnu je navržena s ohledem na účinnost sušení a šetrnou péči o prádlo bez ohledu na druh materiálu. Nízká hlučnost nejen u sušičky Sušičky z řady Supreme Silence se vyznačují mimořádně nízkou úrovní hlučnosti, která vaše zákazníky nepochybně překvapí. V případě prodeje setu s pračkou je určitě vhodné upozornit na rekordně nízkou hlučnost praček z téže řady nepřekračující 60 dB(A). Technologie FreshCare+ Stoprocentně svěží prádlo, dokonce až 6 hodin po skončení sušení. Technologie FreshCare+ zamezuje pomačkání prádla a udržuje ho svěží díky regulaci teploty v bubnu a jemnému otáčení bubnu ve dvou směrech. • Svěžest až 6 hodin po skončení sušicího cyklu • Zabraňuje pomačkání prádla Samočištění kondenzátoru, úsporný provoz a dokonalý designový soulad Velkým tématem je u sušiček prádla péče o jejich filtry, v nichž se zachycuje jemný prach a vlákna z textilu. Kvalita filtračního systému je klíčová pro udržení vysoké efektivity sušení. Pokud by se zanesl kondenzátor, výrazně se prodlouží doba programů a zvýší spotřeba energie. Whirlpool proto vyvinul dvojitý filtr DuoFilter, který zachytí většinu vláken. Nachází se před bubnem za dvířky spotřebiče, takže ho lze snadno vyjmout a vyčistit. U vybraných modelů sušiček pak najdete takzvaný systém AutoCleaning, u něhož není použit žádný spodní filtr. Kondenzátor se čistí pravidelným a zcela automatickým oplachem silným proudem vody, která je odvedena do odpadu, případně vedena do zásobníku na kondenzát. Uživatel v tomto případě žádný spodní filtr čistit nemusí. V případě modelů, které tento filtr mají, je vyjmutí a vyčištění filtru otázkou tří jednoduchých kroků. Co přinášejí technologie 3Dry, SoftMove a WaveMotion? K ochraně prádla i jeho efektivnímu sušení přispívá u sušiček Whirlpool také tvar bubnu se speciálně navrženými lopatkami. Dále pak technologie 3Dry přivádějící teplý vzduch do bubnu z více směrů, aby procházel prádlem rovnoměrně, a technologie SoftMove využívající speciálních pohybů bubnu, přizpůsobených různým typům látek dle programu. A opomenout nesmíme ani WaveMotion – inovativní systém využívající speciální asymetrický vzor pohybu v bubnu, který zajišťuje rovnoměrné rozložení prádla a dokonalé výsledky sušení.

Obsah 8/2023 3 Editorial 4 Unikátní spolupráce švýcarských ikon dala vzniknout unikátní edici výrobků 8 Union Distribution Legendární i neotřelé značky, které by neměly ve vašem obchodě chybět 10 Tomáš Abraham se vrací na trh domácích spotřebičů a zahajuje činnost nákupního sdružení KBBA 12 Strukturální změny u firem Samsung a Midea 14 Novinky a video Jak se liší jednotlivé technologie parních trub? 16 Novinky ve světě kávovarů De’Longhi 18 Privátní značky velkoobchodů Urazily dlouhou cestu, posilují svou pozici a vyvíjejí stále větší tlak na nezávislé dodavatele 20 Unikátní novinky JURA již na jaře 2024 Co nabídnou chystané kávovary J8 Twin a S8? 22 Skupina výrobků Automatické a pákové kávovary s mlýnkem 23 KRUPS Sensation Pohodlná cesta k espressu i filtrované kávě 27 Philips Series 3300 LatteGo Nejrychlejší čištění mléčného systému na trhu i extra tichá přípravy kávy 34 Italskou vášeň mají v krvi. Kávovary Gaggia osloví skutečné milovníky espressa 36 Zrcadlo aneb chvilka k zamyšlení O naději, realitě a nesplněných očekáváních 37 Čerstvě namletá káva. Kdykoliv a kdekoliv 38 Sage Nový The Barista Touch a další jedinečné kávovary 40 Případová studie Testování odstartovalo launch 7 vysavačů Electrolux 43 de Buyer Francouzské nádobí s 200letou tradicí 44 Karel Machovský z Espresso Professional: Profesionální segment kávovarů je v růstu 12 18 10

44 54 58 46 The Inspired Home Show 2024 Tři dny plné inovací, poznatků a inspirace 47 RepairSYS v letošním roce pokračoval v růstu. Co plánuje dál? 48 Je na čase změnit způsob péče o nádobí Nová generace vestavných myček Philco 50 Zaostřeno na veletrhy 2024. Na které akce v příštím roce vyrazíme? 52 Amica a Fagor Klíčové produkty současné nabídky a první informace o novinkách na rok 2024 54 Češi zmrazili útraty a drží na účtech rekordní úspory 56 Elegantní, funkční a moderní Indukční varné desky Miele TwoInOne s integrovaným odsavačem par 57 Vařte jako profesionál v konvektomatech Miele 58 Marek Fichtner, executive chef restaurace Červený Jelen: Cuisinart mě o svých kvalitách jednoznačně přesvědčil. Spotřebiče používám už několik měsíců 60 Úžasné nejen na první pohled Vestavné spotřebiče Beko 62 Novinky a video Nové recepty Marka Fichtnera a vaření se spotřebiči Cuisinart 64 Nepoškrabatelná varná deska SaphirMatt a další zajímavá vestavba od značek AEG a Electrolux 67 Skupina výrobků Vestavné trouby 73 Parní trouba Steam+ Zdravé pečení bez tuku 76 Haier I-Pro Shine Series 6 Nový systém ostřikovacích ramen a úsporné mytí v třídě A 78 Candy Black Collection Nové trouby s bohatým příslušenstvím pro zdravé vaření 80 V Německu se propad ochoty nakupovat zastavil a další novinky 82 Pravá italská pizza nyní z menší trouby a další jedinečné spotřebiče Teka 84 Skupina výrobků Indukční varné desky (s odsavačem) 90 Co chystá prémiová značka NOVY na rok 2024? VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08

Legendární i neotřelé značky, které by neměly ve vašem obchodě chybět Společnost Union Distribution, založená už v roce 2011 v Praze, dnes působí v Evropě i mimo ni. V jejím portfoliu naleznete mnoho věhlasných značek. Například německé legendy Blaupunkt a Metz, jejichž televizory sama firma produkuje. Na značku Blaupunkt má dokonce licenci pro 42 zemí světa. A tím rozhodně výčet zajímavostí nekončí. Zmínit můžeme například úspěšnou spolupráci s firmou Google nebo budování vlastní značky UD. Union Distribution Sharp Legendární japonská značka Sharp, založená v roce 1912, se nejprve proslavila svými mechanickými pery Ever-Sharp, která dala společnosti název, ale postupně se prosadila v segmentech rozhlasových a televizních přijímačů, dala světu první elektronické kalkulačky s LCD displeji a v současnosti vyrábí množství výrobků od solárních panelů po domácí spotřebiče. Union Distribution zajišťuje aktuálně dodávky mikrovlnných trub Sharp, které jsou na trhu dlouhodobě dobře etablované a zákazníky velmi dobře hodnocené. V nabídce nechybějí ani moderní modely bez otočného talíře a s další pokročilejší výbavou. K uvedení jsou pak připravovány ještě další kategorie, jako horkovzdušné fritézy a vysavače. Sharp tedy bude na českém trhu více vidět i v rámci domácích spotřebičů. Web: www.sharpconsumer.com Blaupunkt Slavná německá značka, která má své kořeny už ve 20. letech minulého století, ale svůj slavný název a ikonické logo používá od roku 1938, se proslavila především autorádii a ozvučením automobilů. Před pár lety se na trh vrátila v plné síle a vstoupila také do kategorie televizorů. Právě ty dodává na trh Union Distribution. Katalog tvoří modely v různých úhlopříčkách využívající přední zobrazovací technologie, jako QLED a nově i OLED. A to včetně zcela revolučního transparentního modelu 65 OLED ART TV, který Blaupunkt poprvé ukázal na veletrhu IFA a chystá jeho uvedení na trh v roce 2024. Těšit se mohou i čeští zákazníci. Web: blaupunkt-tv-cis.com

Metz Další slavnou německou značkou spotřební elektroniky je Metz, založený v roce 1938. V novodobé historii patřil mezi přední dodavatele televizorů pro náročnější zákazníky a na tento odkaz navázal v posledních letech i nový vlastník. Televizory typu OLED i LED se pyšní čistým a jednoduchým designem, který je německé značce vlastní. Stačí se podívat na majestátní OLED televizor Metz MOD9500 se 120Hz panelem, podporou nejnovějších formátů včetně Dolby Vision a integrovaným ozvučením 2.1, tedy se subwooferem, a efektním barevným LED páskem na čelní straně, abyste se přesvědčili, že Metz na trhu televizorů rozhodně vystupuje z řady. Web: metzblue.com Venta Další německou značkou v portfoliu Union Distribution je Venta, specialista na čištění a zvlhčování vzduchu, který hledá na trhu jen těžko konkurenci. Vždyť to byl právě zakladatel společnosti Venta Fred Hitzler, který v roce 1981 představil první koncept takzvaného „airwasheru“ kombinujícího zvlhčování vzduchu s jeho čištěním. Venta sklízela velmi rychle úspěchy jak se svými produkty pro domácnosti, tak obchodní či kancelářské prostory. V současnosti se řadí k lídrům trhu v Německu, Švýcarsku, Rakousku či Nizozemsku a působí po celém světě od Ameriky po Japonsko. Web: ventaair.cz UDtv Vlastní značka Union Distribution se zaměřuje aktuálně na segment televizorů vyznačujících se skvělým poměrem ceny a výkonu. Aktuálně nabízí modely s vyspělým systémem Android 11 a podporou pokročilých obrazových a zvukových formátů včetně Dolby Vision a Dolby Atmos. V nabídce ale nejsou pouze 4K modely s velkými úhlopříčkami. UDtv nabízí i menší formáty displejů, vhodné třeba do kuchyně, dětského pokoje nebo na chatu. Nabídka je skutečně pestrá a bohatá. Web: udtv.store

10 10 • Sell • 8/2023 Akvizice iRobotu naráží u Evropské komise Už více než rok zůstává neuzavřený a nedokončený plán amerického gigantu Amazon převzít za 1,4 miliardy dolarů firmu iRobot. Evropská komise nedávno informovala, že se obává narušení konkurenčního prostředí, pokud největší prodejce na světě integruje předního výrobce robotických vysavačů do svých struktur. Konkrétně uvádí Komise možné vytlačení konkurentů z nabídky Amazonu včetně jejich vylistování či přinejmenším snížení jejich zobrazování. V tiskové zprávě, kterou Komise vydala koncem listopadu, se také uvádí, jak by mohl z dominantní pozice dodavatele a prodejce robotických vysavačů Amazon těžit. O transakci by mělo být každopádně rozhodnuto do 14. února 2024. Tomáš Abraham se vrací na trh domácích spotřebičů a zahajuje činnost nákupního sdružení KBBA Bývalý dlouholetý generální ředitel českého a slovenského zastoupení Miele se po zhruba roční přestávce vrací na trh domácích spotřebičů ve zcela nové roli a se zcela novým projektem, který má potenciál výrazně zahýbat se segmentem kuchyňských a koupelnových studií. Dopad bude mít ovšem i na trh domácích spotřebičů. Tomáš Abraham totiž od ledna zahajuje činnost společnosti KBBA neboli Kitchen Bathroom Buying Association, která je novým členem silného německého nákupního sdružení Der Kreis, působícího na trhu už od roku 1979. Abraham bude zastávat pozici jednatele firmy. Der Kreis sdružuje 3 600 členů ze 17, nyní tedy už 18, evropských zemí a dosahuje obratu přesahujícího 5,2 miliardy eur. Sdružení oslovuje především nezávislé kuchyňské a koupelnové specialisty, pro které je na konsolidujícím trhu, kde dominují velcí prodejci, těžší se prosadit. Členství v Der Kreis, respektive z lokálního pohledu v KBBA, jim umožní získat přístup k lepším nákupním podmínkám zboží, zpětným bonusům nebo delším fakturačním lhůtám. Nejde však jen o přímé finanční benefity. KBBA bude svým členům nabízet i služby v oblasti poradenství, marketingu, a dokonce speciální slevy na profesionální software používaný v kuchyňských studiích. KBBA se chce na českém trhu etablovat jako silný hráč, který sdruží větší množství menších prodejců a učiní je konkurenceschopnějšími, a bude v příštích týdnech a měsících jednat se všemi významnými subjekty na trhu, včetně značek domácích spotřebičů. Tomáš Abraham naší redakci potvrdil, že chce navázat spolupráci s lokálními pobočkami. Přesto je jasné, že pokud KBBA získá na trhu dostatečnou podporu ze strany kuchyňských a koupelnových studií, ocitnou se výrobci spotřebičů pod určitým tlakem v oblasti nákupních cen. Nejen na domácím německém trhu je Der Kreis silnou organizací, která dokáže pro své členy vyjednat u značek mimořádně výhodné podmínky. Zleva doprava: Stephan Wörwag (právní zástupce Der Kreis), Ralph Leimbach (jednatel Der Kreis), Ernst-Martin Schaible (zakladatel a jednatel Der Kreis), Tomáš Abraham (jednatel KBBA), Donald Schieren (exportní manažer Der Kreis) Tomáš Abraham a Martin Schaible podepisují smlouvu o spolupráci, která odstartuje působení nákupního sdružení Der Kreis v Česku prostřednictvím společnosti KBBA. NOVINKY

www.delonghi.com Designové snídaňové kolekce od De‘Longhi Esence stylu a designu Prohlédněte si všechny designové kolekce De‘Longhi. Stačí jen naskenovat QR kód mobilem.

12 12 • Sell • 8/2023 NOVINKY Jakub Říha nastoupil do Samsungu. Libor Bauer na nové pozici. Jak se mění struktura firmy? Bývalý generální ředitel českého a slovenského zastoupení Amica Jakub Říha zamířil do korejského Samsungu, kde se ujal nově vzniklého oddělení TV/AV Czech&Slovakia, které je zodpovědné za kompletní strategii prodeje a marketingových aktivit televizorů a audio produktů v Česku i na Slovensku. Současně vzniklo v Samsungu i oddělení MDA Czech&Slovakia, tedy oddělení domácích spotřebičů, za jehož řízení je zodpovědný Libor Bauer, dosavadní head of product management v divizi spotřební elektroniky, do níž doposud spadaly jak televizory/audio, tak právě spotřebiče. Změna struktury vede i k tomu, že z firmy odešel po sedmi letech Tomáš Kučera, senior head of sales TV/AV and MDA. Jakub Říha působil poslední skoro čtyři roky na pozici generálního ředitele Amica CZ/SK. Celkově v této společnosti pracoval osm let, po většinu času jako manažer klíčových zákazníků. Mezi lety 2013 a 2015 zastával pozici prodejního specialisty a následně key account manažera v lokálním zastoupení Indesit Company, a to do jejího převzetí ze strany společnosti Whirlpool v roce 2015. Libor Bauer je se společností Samsung spjat již skoro devět let. Předtím pracoval v prodejní síti Electro World, a to na různých pozicích, zejména jako sales manager nebo category manager. Zásadní změny v Midea v CEE regionu. Luboš Filip nově odpovědný za Česko, Slovensko a Maďarsko Čínský gigant Midea provedl zásadní změny ve své struktuře ve střední Evropě. Firmu opustili dva manažeři doposud zodpovědní za trhy v oblasti východní a střední Evropy. Pro české resellery a profesionály z branže má zpráva lokální přesah, protože Luboš Filip, který do Midea nastoupil na přelomu letošní zimy a jara na pozici sales manažera pro Česko, Slovensko, Maďarsko a baltské země v kategoriích vestavných spotřebičů a malých spotřebičů, má nově plnou zodpovědnost za všechny produktové kategorie a celkové zastřešení značek Midea a Toshiba v regionu. Luboš Filip změnu krátce komentoval: „Můj cíl je jediný, začít spotřebiče Midea smysluplně obchodovat spolu s potenciálními partnery. Moje pozice se ale nemění. Pouze se celá struktura zpřehlednila a jsem nyní zodpovědný za značky celkově, nikoliv jen za určité produktové kategorie. Obchodní model se také nemění. Zůstáváme u klasického importu. Vznik lokální pobočky v plánu nadále není. Pokud jde o distribuční strategii, probíhají jednání s potenciálními partnery na úrovni značek a produktových segmentů. Víc zatím nemohu říct.“ Jakub Říha Luboš Filip Libor Bauer Novinky Candy a Hoover na rok 2024 – velký návrat mini pračky Aquamatic a zajímavý vysavač, který dokonale vysaje v rozích Po pračce Mini Drum od značky Haier se chystá na trh také varianta od italského Candy, které s tímto produktem pod dnes již legendárním názvem Aquamatic přišlo a mělo ho dlouhé desítky let v nabídce. Pračka s extra malými rozměry, vhodná do malých bytů nebo třeba na chatu, se dočkala výrazné modernizace. A to jak designově, tak technicky a technologicky. Připravovaná novinka bude vybavena invertorovým motorem, šetrným bubnem PillowDrum s laserem svařenými spoji, dvojitým přímým sprchováním prádla a antibakteriálním ošetřením zásuvky na detergent. Všimněte si moderního designu s poměrně štíhlým ovládacím panelem v černé barvě a plně dotykovým ovládáním bez otočného voliče. Pračka s označením CW50-BP12307-S bude mít kapacitu na 5 kg prádla. Druhou významnou novinkou, již jsme si osobně prohlédli a osobně vyzkoušeli už na veletrhu IFA, jak můžete vidět i ve video reportáži z veletrhu na našem youtubovém kanálu @sellcz, je vysavač Hoover HFX. V Česku bude dostupný ve 4 variantách lišících se výbavou. U všech modelů je klíčovou inovací speciální hubice Corner Genie, která usnadní a výrazně zefektivní vysávání nečistot v rozích i podél stěn. Pohon vysavače zajistí bezkartáčový motor – ve standardním režimu dosáhne sací síla 63 AW. V tomto režimu vydrží vysavač při použití obou dodávaných baterií v chodu až 60 minut. Praktická je nepochybně i parkovací pozice a praktický balík příslušenství. Více informací k oběma novinkám se dočtete v některém z příštích vydání časopisu.

14 • Sell • 8/2023 14 VIDEO https://bit.ly/beko2023 Produktový specialista Antonín Bouma z firmy Beko vysvětluje rozdíly mezi jednotlivými druhy parních trub, které jsou na trhu dostupné. Současně se věnujeme konkrétním zástupcům z portfolia značky Beko a řeč přijde také na chystanou plnoparní novinku značky Grundig. Rohnson připravuje uvedení kávovarů kompatibilních s předními kapslovými systémy Nové kávovary dostupné hned ve třech barevných provedeních by se měly dostat na trh v průběhu dubna až května 2024. Na první pohled mohou působit jako standardní „kapslovače“, ale zdání klame. Vymykají se svou širokou kompatibilitou s různými druhy kapslí, a nejen jimi. Extra štíhlé stroje budou totiž dodávány s příslušenstvím pro přípravu kávy z kapslí Nespresso, Dolce Gusto a Lavazza Blue. Kromě toho v nich bude možné používat E.S.E. pody i obyčejnou mletou kávu. Kávovary budou disponovat dvojím systémem extrakce – horké i studené kávy – a nastavením objemu nápoje. Nádržka na vodu bude mít objem 0,6 l a bude odnímatelná. Kávovary jsou připravovány ve více provedeních. NOVINKY A VIDEO

Detaily a další informace o produktech najdete na www.concept.cz Teleskopické výsuvy Parní asistent Pečicí sonda To pravé parní pečení Parní trouba Steam+ Concept ETV8960bcN

Dinamica Plus Inovovaná řada plnoautomatických kávovarů Dinamica Plus je kombinací sofistikovaného designu a pokročilých technologií, jenž přemění zrnko kávy v lahodný nápoj během okamžiku. Jeden dotyk k vašemu oblíbenému nápoji Nová řada Dinamica Plus se pyšní plně dotykovým barevným displejem s barevnými ikonami pro kávové a mléčné nápoje, které umožní interaktivní ovládání a přípravu nápojů jedním dotykem. Díky technologii Smart One Touch se nejpoužívanější nápoje objeví v úvodním menu a pro větší personalizaci nápojů kávovar nabízí až 4 uživatelské profily. Široká nabídka nápojů na jeden dotyk V závislosti na modelu dokáže kávovar Dinamica Plus připravit až 24 kávových a mléčných nápojů jedním dotykem. Ty největší kávové experty zaujmou 4 nové nápoje, které nejsou běžně k vidění. Mezi nimi je lahodné Café au Lait, francouzská varianta populárního caffè latte, rakouský Verlängerter, jenž potěší milovníky silné černé kávy, portugalská káva Galão s bohatou mléčnou pěnou a španělské dvojité espresso s kapkou horkého mléka, známé jako Café con Leche. Technologie LatteCrema Hot Patentovaný systém LatteCrema Hot automaticky završí nápoje bohatou mléčnou pěnou a poradí si i s napěněním rostlinných nápojů. Dokonce je možné si vybrat jeden ze tří stupňů napěnění – horké mléko, střední nebo hustá pěna. Karafa disponuje funkcí automatického čištění a je možné ji mýt v myčce. Model ECAM380.95.TB má navíc v balení přídavnou karafu na mléko, vhodnou i pro rostlinné nápoje. La Specialista Arte Evo Kompaktní pákový kávovar je skvělou volbou pro ty, kteří chtějí prožít autentický zážitek z přípravy kávy v pohodlí svého domova. Oproti modelu La Specialista Arte je novinka s Evo obohacena o tzv. technologii Cold Extraction pro přípravu osvěžujícího Cold Brew. Provedení kávovaru je z nerezové oceli a k dostání je ve dvou variantách - stříbrné a titanové. Kouzlo kávového rituálu Důležitým faktorem k dosažení nejlepších výsledků v šálku je přesné namletí kávových zrn. Kávovar La Specialista Arte má zabudovaný ocelový mlýnek s možností nastavit 8 stupňů hrubosti mletí. Inovované sítko u kávovaru nemá dvojité dno, a proto je možné pracovat s větším množstvím namleté kávy. Prémiová baristická sada navíc zjednoduší celý proces přípravy kávy. Cold Brew do 5 minut Kávovar disponuje 3 přednastavenými nápoji: Americano, Espresso a Cold Brew. Díky technologii Cold Extraction je příprava Cold Brew rychlá a výsledek v šálku perfektní. Klasické Cold Brew se maceruje až 24 hodin, kávovar La Specialista Arte Evo ho připraví za méně než 5 minut. Novinky ve světě kávovarů De’Longhi

Eletta Explore Ti, kteří chtějí experimentovat s druhy kávy, ocení plnoautomatický kávovar Eletta Explore, který otevírá svět plný kreativních kávových receptů. Příprava kávy s Eletta Explore představuje zážitek plný objevování a ochutnávání nových chutí druhů kávy. Nekonečné možnosti horkých a ledových nápojů Inovativní kávovar Eletta Explore nabízí až 50 ledových a horkých nápojů včetně Cold Brew. Technologie Cold Extraction přemění kávová zrna na skvělý šálek studeného nápoje Cold Brew. Ochutnejte Cold Brew Cappuccino s nadýchanou studenou mléčnou pěnu, nebo experimentujte a připravte si osvěžující koktejl Cold Brew Negroni. Barevný dotykový displej, intuitivní ovládání a aplikace Coffee Link umocňují experimentování s kávou. Technologie LatteCrema Hot & Cool Zatímco systém LatteCrema Hot připraví dokonalou horkou mléčnou pěnu, systém LatteCrema Cool našlehá mléko na studenou mléčnou pěnu, která se bude dlouho vznášet v ledovém cappuccinu, ledovém flat white nebo ledovém caffè latte. Speciálně vyvinutá receptura zajistí, že ledový nápoj je plný chuti a zároveň osvěžující. Oba systémy pěnění si navíc poradí i s rostlinnými nápoji, ať už jde o ovesný, sójový nebo rýžový nápoj. Co má De’Longhi připraveno na příští rok? Perfetto. Od zrnka po šálek. Magnifica Plus Na jaře společnost představí nového člena řady Magnifica - Magnifica Plus. Kávovary této řady nabízejí oproti stávajícím řadám Magnifica větší výběr nápojů. V závislosti na modelu dokáže kávovar Magnifica Plus připravit až 18 nápojů jedním stisknutím tlačítka. Barevný dotykový displej a pohlcující uživatelské rozhraní zjednoduší přípravu kávy. Inovativní funkce “My” pro přizpůsobení nápojů podle preferencí a systém pěnění mléka LatteCrema Hot obohatí každodenní kávový rituál. Rivelia Po úspěšném uvedení kávovaru Rivelia ve vybraných evropských zemích bude v příštím roce následovat i český a slovenský trh. Inovativní plnoautomatický kávovar nadchne nejen designem, ale především technologií Bean Switch, která umožní jednoduchou výměnu zásobníku na kávová zrna. www.delonghi.com N°1 v kávovarech na espresso* *Nezávislý výzkumný institut, lídr v prodejích pro rok 2022

18 18 • Sell • 8/2023 TÉMA • PRIVÁTNÍ ZNAČKY Běžný spotřebitel většinou vůbec netuší, co to je obchodní značka a jak se liší od výrobce. Sencor, ETA, ECG, Concept, Philco nebo DOMO jsou pro něj to samé jako Philips nebo Tefal. Pravda, poslední dvě možná vnímají lidé jako více prémiové, jak s oblibou říkáme „áčkové“, ale to je asi tak všechno. Úspěch obchodních značek je spjatý s dlouhé roky velmi levnou výrobou v Asii a také v jejich schopnosti velmi rychle reagovat na aktuální trendy, definované primárně „áčkovými“ hráči, tedy značkami s vlastním vývojem a výrobou. Celé roky tak trh fungoval na následujícím principu – výrobci uvedou zajímavý nový produkt, investují do jeho vývoje i propagace, přičemž s určitým časovým odstupem, dříve klidně ročním i víceletým, na něj zareagují obchodní značky a nabídnou levnější alternativu. To platilo poměrně dlouho, nikoliv však v současnosti, protože z ošklivých káčátek se postupně staly labutě, plně konkurující zavedeným západním výrobcům a jejich značkám. Sencor a ETA – vítězné tažení V rámci obchodních značek působících na českém trhu domácích spotřebičů mají Sencor a ETA výjimečnou pozici. Vděčí za to především tomu, že výrazně rozšířily svou nabídku a zvýšily postupně kvalitu svých produktů, a to platí i pro Etu, která má sice v Česku dlouhou historii a bývala výrobcem, nicméně jím už dávno není a ve svém fungování je dnes úplně stejnou obchodní značkou jako všechny ostatní. Ze své historie těží, protože zákazník o tom, kde a jak výrobky vznikají, nemá vůbec přehled. Pochopitelně sehrály roli v úspěchu Sencoru a Ety také obrovské investice do marketingu. Vše dohromady umožnilo posouvat nabídku do vyšších cenových segmentů – jakmile k tomu došlo, začaly obě značky představovat přímou konkurenci pro „áčkové“ subjekty. A to nejen v oblasti malých domácích spotřebičů. Sencor dnes dodává kdeco od televizorů po dětské chůvičky. ETA se zase výrazně angažuje na trhu velkých spotřebičů a nebojí se pronikat ani na velmi konzervativní trh vestaveb. Klíč k úspěchu – „vlastní“ prodejny Jak Sencor, tak ETA mají v onom úspěšném obchodním koktejlu ještě jednu ingredienci, jíž se nemůže většina ostatních obchodních značek pochlubit. A je to ingredience doslova klíčová. Obě značky patří významným velkoobchodům, FAST ČR, respektive HP Tronic Zlín, které provozují úspěšné sítě prodejen. Datart se postupně propracoval na jasného krále českého retailu, zejména ve velkých městech, nemalý výtlak zboží do trhu u něj zajišťuje i e-shop. Planeo patřící FASTu je zase silné v regionech a poměrně svižně rozšiřuje svou síť. Nedávno dokonce byla otevřena jubilejní stá prodejna. Zmíněné prodejny jsou podstatným odbytištěm zboží Sencoru a Ety. Naše redakce měla možnost nahlédnout do podrobných dat z ověřených zdrojů a z nich jednoznačně vyplývá, že pozice obou značek v retailu celkově je výrazně silnější než Privátní značky velkoobchodů Urazily dlouhou cestu, posilují svou pozici a vyvíjejí stále větší tlak na nezávislé dodavatele Před deseti lety byl Sencor jen levnou alternativou „áčkové“ nabídky. ETA stála na počátku své novodobé cesty a po letech problémů teprve chytala druhý dech. Během poslední dekády se ovšem situace na trhu výrazně změnila a privátní značky přestaly dělat pouhý komparz. Jejich vlastníci se naučili nakupovat kvalitnější zboží, zlepšila se i kvalita na straně asijských továren a ze značek, které nikdo na trhu nebral příliš vážně a tak trochu na ně hleděl skrz prsty, se stala tržní síla, s níž je potřeba počítat. V poslední době dokonce posílily natolik, že ve svých domácích prodejních kanálech ve vybraných kategoriích překročily v některých případech 50% podíl. A trh se začíná ptát, zda nezašla spanilá jízda privátních značek už příliš daleko, protože se role prohazují a věhlasné značky začínají mít pocit, že za drahé peníze dělají komparz ony.

19 Sell • 8/2023 • 19 TÉMA • PRIVÁTNÍ ZNAČKY v onlinu. Důvod je prostý – obě značky jsou v prodejnách svých vlastníků logicky protežovány. Pohled na data týkající se přímo těchto prodejních kanálů odhaluje, že mají v některých kategoriích dokonce nadpoloviční podíl. Obchodně jde o fenomenální úspěch. Nerovnováha na trhu Ačkoliv je nutné smeknout před úspěchy, jichž Sencor a ETA dosáhly, nelze opomíjet to, že ve svých „domácích“ prodejních kanálech jsou natolik silné, že začíná jejich pozice demotivovat ostatní hráče do trhu investovat. Týká se to dle nám dostupných dat hlavně značky ETA. O investice si samozřejmě říkají i velkoobchody, v poslední době hlavně HP Tronic, který po loňském přešlapu Alzy tak trochu převzal pozici jakéhosi hegemona dožadujícího se od značek větších a větších finančních prostředků. Současně se zdá, že ETA dostala v Datartu ještě více prostoru. Běžný spotřebitel si nepochybně při vstupu do obchodu řekne: „Ha, ta ETA, ta jede.“ Vůbec přitom netuší, že je pouze chytře manipulován, aby si pořídil její produkt. V Planeu to v případě Sencoru, ale i značky Philco není o tolik jiné, byť je nutné uznat, že v prodejnách FASTu dle našich inkognito návštěv netlačí tolik na pilu. Konsolidující se trh, na němž v Česku zbývá v retailu jediný nezávislý prodejní kanál bez vlastní značky, OKAY, se v retailu stává pro nezávislé značky tvrdým oříškem. V onlinu je samozřejmě situace odlišná, ale už i Alza investuje do své vlastní značky Siguro. Na Slovensku zůstává nezávislým (= bez privátní značky) řetězec NAY, ovšem jen do chvíle, než se spojí s HP Tronicem a bude z něho hlavní retailová platforma na Slovensku pro prodej produktů ETA. Vše popsané způsobuje na trhu určitou nerovnováhu, protože tradiční áčkové značky přestávají vidět smysl v investicích do zdejšího byznysu když pak u prodejců, kteří mají vlastní značku, hrají druhé housle. Leckteří zástupci těchto značek se mimo záznam nebáli označit svou draze zaplacenou prezenci na regálech těchto prodejen za komparz. Necítí se už jako hlavní hvězdy. Není pak divu, že naprostá většina trhu rozjíždí svůj vlastní přímý prodej, který se objevil s covidem, ale důvody s ním přijít jdou daleko za hranice pandemie. Lubor Jarkovský A jak jsou na tom ostatní obchodní značky? V článku je řeč primárně o dvou hlavních privátních značkách na trhu domácích spotřebičů. U firmy FAST jsou ale ještě další – zcela vymykající se Catler stavící na svém působení v prémiovém segmentu v době, kdy se pod touto značkou prodávaly výrobky z dílny australského Brevillu. Ve chvíli, kdy protinožci spustili v Evropě značku Sage, říčanský velkoobchod Catler transformoval na prémiovou obchodní značku, která cílí na specifickou skupinu náročnějších spotřebitelů. Nadále těží ze své dřívější etapy. Philco, jako další značka velkoobchodu FAST, se sice pohybuje v MDA i SDA, ale prioritní je pro ni z historických důvodů první jmenovaná kategorie. Značka dlouhodobě roste a postupně se etablovala i díky velmi zajímavému poměru ceny a výkonu. Leckdy přinesla inovativní technologie dříve než mnozí „áčkoví“ konkurenti – třeba dvouokruhové beznámrazové lednice. Nic to ale nemění na tom, že v Planeu má přirozeně výsadní pozici. Hůře na tom jsou pak další obchodní značky, jako je Concept, DOMO i ECG. V prvních dvou případech trpí tito hráči jednoduše tím, že mají složitou situaci v retailu – pro HP Tronic a FAST jsou často nadbytečné, protože si tyto firmy řeší obdobnou nabídku přes své vlastní značky. A ECG? Sice patří velkoobchodu K+B Progres, ale ten do značky neinvestoval nikdy takové prostředky jako jeho konkurenti. A vlastní prodejní kanál či partnerský Electro World nejsou natolik silné, aby ECG posadily bok boku Ety a Sencoru. Přitom má ECG ve své nabídce výrobky, které jsou kvalitativně s produkty Sencor nebo ETA naprosto srovnatelné. Uragán jménem Lidl Dalším a poměrně novým faktem na trhu domácích spotřebičů je německý Lidl, který „krade“ zákazníky nejen „áčkovým“ značkám, ale i těm obchodním. Činí tak tím nejjednodušším možným způsobem – vrhá na své regály, do svého eshopu i do svých letáků všelijaké elektro spadající do té nejlacinější kategorie. Slovo nejlacinější používáme schválně, protože nejde pouze o proklatě nízké ceny, nýbrž i úroveň výrobků chrlených po tunách čínskými továrnami. Tady se ani nepočítá s opravou. Čas od času ale vypustí do Lidlu za dumpingovou cenu nějaký model i velké značky. Mnohdy nejde rozhodnutí ani přes lokální pobočku, která se pak nestačí divit, jak jí prodeje v Lidlu degradují těžce budovanou hodnotu…

Unikátní novinky JURA již na jaře 2024 Co nabídnou chystané kávovary J8 Twin a S8? Už za pár měsíců, začátkem jara 2024, se můžete těšit na dvě klíčové novinky značky JURA, které přinesou zajímavá vylepšení a velmi dobře doplní stávající nabídku technologicky vyspělých kávovarů. JURA J8 Twin Když dorazil loni na trh model J8, překvapil revoluční funkcí Sweet Foam pro přípravu ochucené mléčné pěny. Doteď zůstává jediným modelem s touto funkcí na českém a slovenském trhu. Kromě toho u něho zákazníci našli praktickou funkci Coffee Eye měnící nabídku nápojů na displeji podle polohy šálku. V neposlední řadě pak elektronicky ovládaný mlýnek, u něhož lze měnit nastavení hrubosti nápoj od nápoje. Navíc nemusí mlýnek při úpravě nastavení běžet. Všemi zmíněnými funkcemi a technologiemi bude disponovat i chystaná novinka JURA J8 Twin, ale navíc přidává dva oddělené zásobníky na zrna a možnost mezi nimi přepínat. Případně použít k přípravě kávy směs vytvořenou z obou typů zrn. Další důležitou novinkou je nové ovládání s třísegmentovým displejem, jaký známe z vlajkové lodi kávovarů JURA, modelu GIGA 10. Novinka J8 Twin už má ale novější software s ještě intuitivnějším grafickým rozhraním včetně nastavení jednotlivých nápojů. Kávovar bude dostupný ve dvou barevných variantách. www.jura.com

JURA S8 Model, který nese označení S8, je prodejcům značky JURA již důvěrně známý. Kávovar cílený na náročnější zákazníky stál v portfoliu jako spojka mezi top modely Z10 nebo GIGA 10. Jednalo se ale o jednoznačnou nadstavbu prodejně nejúspěšnějších kávovarů JURA, tedy modelu E8. Popravdě řečeno právě z něho nová generace JURA S8 vychází. Přidává ale některé prémiové prvky, jako například extra velký dotykový displej s kompletně přepracovaným menu, jež přichází se stejnou logikou ovládání, na kterou jsme zvyklí u chytrých telefonů. Práce s kávovarem je díky tomu velmi intuitivní a příjemná, uživateli v podstatě důvěrně známá. Model S8 se také přidá k modelům J8 a J8 Twin s funkcí přípravy ochucené mléčné pěny. Nová verze modelu S8 bude v prodeji ve třech barevných provedeních. Prezentované novinky dorazí na český a slovenský trh na jaře 2024 a budou v době uvedení v magazínu SELL podrobně představeny.

Největším a nejdůležitějším segmentem zůstává pochopitelně segment automatických kávovarů, kde došlo zejména v loňském roce k tvrdým propadům prodejů při srovnání s covidovou etapou, kdy se domácí spotřebiče včetně kávovarů prodávaly takříkajíc „samy“. Období roku 2021 jsou aktuální čísla poměrně vzdálena, ale naštěstí už nelze čekat žádné zásadní výkyvy. Trh s kávovary má postcovidovou korekci za sebou. Letos už došlo k jeho stabilizaci Automatické kávovary: Firmy působící v sektoru kávovarů pochopitelně nemohou být s aktuálními prodeji zcela spokojeny, obzvlášť při vzpomínce na období let 2020 a 2021, ale o krizi určitě hovořit nemůžeme. Značky, které s naší redakcí spolupracují, celkem svorně informují, že vnímají zvýšený zájem zákazníků o levnější modely i pokračující nemalý tlak na cenu. To se ovšem týká většiny produktových kategorií domácích spotřebičů a nejen těch. Dostupnost: novinka již v prodeji AEG Beko CEG 7304 X • Dotykový ovládací panel • 1 mléčný nápoj na stisk „tlačítka“ • Výška výpusti až 14 cm • Ocelový mlýnek Značka Beko vstoupila do segmentu automatických kávovarů už před několika lety, ale doposud se držela pouze kompaktních modelů v cenově nejdostupnějším segmentu. Během letoška však představila zcela novou generaci svých kávovarů, s níž se posouvá cenově, technologicky a funkčně rozhodně výše. Aktuálně nejvýše je v nabídce posazený tento model s velkým dotykovým ovládacím panelem, kde jsou přímo přístupné všechny nápoje a funkce. Uživatel si může upravit velikost nápoje, nastavit hrubost mletí mlýnku (13 stupňů) i intenzitu aroma. K přípravě mléčné pěny slouží odnímatelná nádobka na mléko, kterou lze po použití skladovat v chladničce. Čištění mléčné trysky lze jednoduše provést dvojitým stiskem tlačítka na ovládacím panelu kávovaru. Objem nádržky na vodu je 2 l. Do zásobníku se vejde 250 g kávových zrn. Pokud se zaměříme na situaci jednotlivých hráčů, tak je v posledních měsících vidět celkem jasný trend opětovného posilování dlouholetého lídra trhu, společnosti De’Longhi. Ta se dle našich informací vrátila na pozice přesahující 50% tržní podíl v hodnotě prodejů. Jako jasná a významná dvojka se již dlouho drží Philips, jehož kávovary dodává ale na trh firma Versuni. Jedná se o nového vlastníka divize domácích spotřebičů, kterou Nizozemci v roce 2021 prodali investiční společnosti Hillhouse Capital. Trojkou pak nadále zůstává KRUPS. Následují Siemens a JURA. 22 • Sell • 8/2023

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=