SELL: 04 / 2023

65 Sell • 4/2023 • 65 Co vás vedlo k myšlence založit Dortie’s (Sweet Delight)? V době vzniku této myšlenky jsem měl již na starosti strategii a budování sítě pekařských fast foodů pro významný pekárenský holding. Měli jsme zkušenosti s mraženým pečivem, které jsme čerstvě rozpékali v prodejnách, a mnoho dat z průmyslové výroby mražených pekárenských produktů. Provozní management měl problémy najít dobré dodavatele cukrárenských výrobků v Česku i na Slovensku, což podpořilo myšlenku vyrábět profesionálně dorty a dezerty pomocí kryogenního mražení. Jak vás postihlo zdražení energií? A jak se propsalo do koncových cen vašich výrobků? Dopad inflace na firmu se promítl především do cen surovin. Ceny téměř všech potravin, které jsou pro nás důležité, výrazně vzrostly. Smetana se několikanásobně zdražila, máslo o 100 % (105 Kč/kg na 195 Kč/kg), cena cukru se také téměř dvakrát zvýšila a hodnota vajec vzrostla o 70 %. Takovýto vzrůst cen bychom zákazníkům dát nemohli. Rostli jsme jako firma a vedlo se nám. Naštěstí se naší společnosti podařilo zajistit příznivé podmínky pro dodávku elektřiny ke konci roku 2021. Museli jsme však oddělit naše odběrné místo od zařízení CTP, pod kterým jsme byli dříve, protože jejich ceny čtvrtletně rostly. Navzdory tomu jsme byli schopni zafixovat podmínky naší společnosti na tři roky za rozumnou cenu, což nám poskytlo určitou ochranu proti inflaci. Válka na Ukrajině však měla závažnější dopad na naše podnikání, zejména pokud jde o dodávky a cenu surovin. Narušení způsobené válkou mělo za následek nedostatek mnoha surovin a výrazně se prodloužily dodací lhůty. Zdražovali jsme, ale nemohli jsme to přenést vše na zákazníka. Bylo to strategické rozhodnutí, dělali jsme to tak, abychom udrželi provozovnu v provozním zisku. Nechtěli jsme zkazit to, co budujeme roky. Trh má nějaký svůj limit a v době krize jdou ty věci proti sobě. Spotřebitel pod tíhou všech informací také šetří a také si rozmyslí, zda půjde na dort jednou či dvakrát týdně. Kavárny si bohužel drží svoji marži. Když jim tedy zdražíme dort o deset korun, tak ony to v plné míře přenesou do své marže. Jenže pak neřeší, že je výrobek skoro neprodejný. Nemohli jsme to tedy přenést na spotřebitele v plné míře a museli jsme to z valné části absorbovat na náš vrub. Chystáte ještě další rozvoj výroby pomocí strojů a prvků automatizace? Budeme automatizovat celou balírnu na přelomu roku 2023/2024. Čeká nás tedy investice asi 25 milionů do automatizace celé balírny. Dále máme v plánu automatizovat naši studenou dílnu, tedy část s nepečenými dorty. A budeme muset již v příštím roce specifikovat objednávku zařízení, aby je výrobce dodal v roce 2025. Mini interview Michal Freiberger, generální ředitel a spolumajitel společnosti Sweet Delight REPORTÁŽ • VÝROBA DORTIE’S

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=