na české i mezinárodní scéně se dějí věci. Nejprve se v průběhu března objevily v médiích informace o jednání mezi HP Tronicem a slovenským NAY o možném spojení či partnerství obou firem a jen o pár týdnů později oznámila čínská Midea, že vzdává snahu koupit Electrolux. Oběma zásadním tématům se v čísle věnujeme. Sám jsem se na ně při přípravě vydání zaměřil, takže vedle základní zpravodajské roviny můžete v textech očekávat i mou vlastní analýzu a komentář. V úvodníku nebudu plýtvat místem, abych opakoval jinými slovy, co už jednou píšu dál v časopise, a tak bych zde dal prostor jinému tématu. Přesněji řečeno bych se chtěl ještě vrátit ke svému článku o online tržištích, který vyšel v minulém SELLu. Text se totiž dočkal nebývale silného ohlasu včetně toho, že měli někteří ze čtenářů pocit, že jsem vůči marketplacům příliš kritický, že stejně v delším horizontu uspějí. S tímto názorem určitě souzním. Online tržiště jsou celosvětový fenoménem, a přestože to nebudou mít v Česku stejně jednoduché jako na výrazně méně rozvinutých trzích, nakonec dosáhnou nezpochybnitelných úspěchů i u nás. Otázkou samozřejmě je, jak dlouho jim to potrvá a za jakou cenu ten úspěch bude. Osobně vnímám, že německý Kaufland měl povedenější start než polské Allegro. Němci přitom zvolili méně pompézní vstup na trh, zato se zcela evidentně důkladnější přípravou. Allegro vtrhlo na trh jako rozzuřený slon do manéže, čímž zanechalo vlastní šapitó tak trochu v troskách. Chci tím konkrétně říct, že degradace vlastních e-shopů Mall.cz a CZC.cz prostřednictvím bannerů a všudypřítomných upozornění, že lze zobrazené zboží koupit levněji na webu Allegra, působí přinejmenším zvláštně. V kontextu toho bych vám doporučil přečíst jeden z nejzásadnějších rozhovorů poslední doby, za nímž stojí, shodou okolností, můj gymnaziální spolužák Michael Mareš a nyní redaktor Hospodářských novin. Narážím samozřejmě na jeho interview s Jitkou Dvořákovou, dlouholetou šéfkou e-shopu CZC.cz. Interview mohlo běžným čtenářům připadat zajímavé, ale pro lidi z branže je doslova explozivní, protože v něm mimo jiné zazní, že polští vlastníci Mallu a CZC vůbec nechápou český trh a jsou manažersky neschopní. Spousta věcí, které paní Dvořáková během interview řekla, potvrzuje, co jsme už v minulosti o Mallu v SELLu psali. Kdo rozhovor nečetl, nechť to rychle napraví. Česká mainstreamová média velmi dlouho nepřinesla pro insidery z oboru prodeje elektroniky nic tak zajímavého a důležitého. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=