22 • Sell • 4/2023 TÉMA ČÍSLA • ANALÝZA HP TRONIC & NAY 22 V retailu nebude mít Datart prakticky konkurenci Antimonopolní úřady obou zemí se budou spojením, o němž firmy uzavřely předběžnou dohodu, zabývat. S ohledem na cca 40miliardový obrat Alzy a působení dalších e-shopů a řetězců s elektrem lze očekávat, že mu dá česká strana zelenou. Na Slovensku spíše také. A i kdyby měly úřady nějaké výhrady, pravděpodobně navrhnou, aby byly prodány některé prodejny a podobně. Že by vystavily transakci kompletní stopku, si nemyslíme. Obratový pohled ale bohužel odvádí pozornost od skutečnosti, že v Česku nebude mít ve své kategorii v rámci retailu Datart prakticky konkurenci. Přestože působí na trhu téměř 700 prodejen, vlastně jen Electro World má v současnosti podobnou DNA jako Datart. Planeo, Okay, Expert nejsou prémioví prodejci zacílení na městského zákazníka. Výdejny Alzy a dalších e-shopů pak mají zcela jiný charakter než obchody Datartu. Žlutomodrý řetězec tak po spolknutí prodejen Electro Worldu bude jediným svého druhu. A ve své kategorii tedy jednoznačně dominantním. S 21 původními menšími prodejnami Expertu, nyní Electro Worldu, navíc posílí v mnoha menších městech a oblastech regionů, na které doposud zaměřen nebyl. Ve městech pak s velkou pravděpodobností dojde k optimalizaci – tu se zavře nějaký Electro World, tu nějaký Datart. Bude záležet na tom, která prodejna má lepší pozici. Na ovládnutí městského trhu elektro prodejen ze strany Datartu to podle našeho názoru nic nezmění. S tržní silou NAY to na Slovensku nebude o moc jiné. Koncovým zákazníkům to nepochybně přinese zlepšení služeb, ještě lepší skladovou dostupnost zboží, zvýší rychlost doručení a tak dále, ovšem za cenu snížené konkurence na trhu se všemi negativy, která to nese. V retailu tak hrozí podobný scénář, jaký trval několik let v e-commerce s Alzou. Opět může na trhu působit jakýsi hegemon. ETA ještě víc ohrozí lowendové značky Tržní síla, která ze spojení vyplyne, samozřejmě ještě dál posílí značku ETA a její aktivity. Z čistokrevného výrobce malých domácích spotřebičů se v poslední zhruba dekádě stala obchodní značka dovážející produkty z továren ze světa, značka, která pronikla do mnoha nových kategorií včetně velkých domácích spotřebičů. A to i vestavných. V prodejnách Datartu má ETA výsadní pozici a je celkem přirozeně a logicky protežována. Kdo přijde pro levnější myčku nebo lednici, snaží se ho zaměstnanci Datartu přesvědčit, aby zvolil místo nezávislé levné značky Etu. Nejinak je tomu v Planeu, pokud jde o Philco, v Expertu v případě ECG… Zákazník si to neuvědomuje, protože do byznysu s elektronikou nevidí. Výsledkem každopádně je, že spojení HP Tronicu a NAY ještě více oslabí pozici levnějších značek domácích spotřebičů. Na jednu stranu je to logické, jde o byznys, na druhou to znamená, že nabídka pro koncové zákazníky bude ještě méně vyvážená a pestrá. Pro trh jako celek tedy ona svatba z rozumu, jak potenciální fúzi vnímáme, není v žádném případě dobrou zprávou. Jakou formu bude možné spojení mít drží obě firmy pod pokličkou. Veřejně se mají vyjádřit až bude známo stanovisko antimonopolních úřadů. V branži se nejčastěji hovoří o výměně akcií. Že by jedna z firem vyloženě koupila druhou, považujeme i my za méně pravděpodobné. Expert a Electro World, vše mohlo být úplně jinak Přestože v roce 2021 koupila všechny vlastní prodejny K+B Expert, tedy nikoliv ty provozované franšízanty, slovenská NAY a přebarvila je na Electro World, mohl být tento obchod zcela opačný. Už několik předcházejících let se totiž na trhu spekulovalo, že naopak Expert odkoupí prodejny Electro Worldu. Jeho síť by tak rázem našla rychlou cestu k městským zákazníkům a samotná firma by měla výrazně větší základnu pro svou značku ECG. Německý vlastník K+B Progres a sítě Expert se ale nakonec rozhodl jinak. Už před lety jsme v SELLu upozorňovali na nadstandardní prostor na regálech, které má v Datartu značka ETA. Na jednu stranu je to logické – vlastník značky ji dává větší prostor i proto, že má při prodeji jejích produktů plnou marži. Na druhou stranu vždy vyvstává otázka, zda je to žádoucí z pohledu koncového zákazníka, který do Datartu míří za co nejširším výběrem.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=