21 Sell • 4/2023 • 21 TÉMA ČÍSLA • ANALÝZA HP TRONIC & NAY Česko-slovenské slabiny HP Tronicu a NAY Ačkoliv v Česku má v poslední době Datart, potažmo HP Tronic, nebývale silnou pozici, na Slovensku je firma ve výrazně odlišné situaci. Na domácím trhu má Datart už 117 prodejen, těší se kontinuálně rostoucí popularitě a daří se mu výrazně i v e-commerce, na Slovensku je to prodejen pouze 21. Jeho pozice je tak výrazně slabší, přičemž tamní lídr, NAY, nedovoluje Datartu výrazně prorazit. NAY provozuje skoro dvojnásobek obchodů, přesně je to 39, a má silnější pozici i v onlinu. Avšak u nás je v tak trochu podobné situaci jako HP Tronic na Slovensku. Firma už skoro před deseti lety koupila na českém trhu síť Electro World, a přestože nejde o vyložený průšvih, chybí tomuto řetězci dynamika, jakou se chlubí Datart. Nic na tom nezměnilo ani to, že předloni Electro World koupil a rebrandoval 21 menších obchodů Expert v regionech, čímž se oproti původnímu stavu dostal na dvojnásobek provozovaných lokací. Electro World pak dlouhodobě tíží jeho původní prodejny s historicky velkými plochami, na nichž postavil v době vstupu na trh svou image a strategii. Byť se některé podařilo zmenšit a modernizovat, o nějaké kompletní transformaci Electro Worldu hovořit nelze. Opomenout pak nelze ani to, že se řetězec neetabloval nijak výrazně v e-commerce, podobně jako Expert, Okay či Planeo. A nic na tom nezměnilo ani období covidu, z něho nejvíce těžily čistokrevné e-shopy a z původních retailerů jenom Datart. Privátní značky Jedním ze zásadních aspektů úspěchu HP Tronicu, který nemůžeme opomenout, je značka ETA. Původně československý výrobce se v podstatě proměnil v privátní značku HP Tronicu a pod jeho taktovkou začal fungovat jako klasická obchodní značka. Faktem tedy je, že majorita produkce pochází z čínských továren a v tomto směru se ETA nijak neliší od privátních značek Sencor, ECG či Siguro, s nimiž pracují konkurenční velkoobchody nebo prodejci. ETA má však zásadní výhodu ve své historii a původu. Běžný český zákazník nechápe rozdíl mezi výrobcem a obchodní značkou. Stejně tak neví nebo si neuvědomuje, že ETA již dávno není českým producentem domácích spotřebičů. A HP Tronic hraje chytře na notu tradiční české značky v marketingu. Obchodní úspěch ETA je proto značný, což vzhledem k tomu, že má na prodeji těchto produktů HP Tronic v rámci svých kanálů plnou marži, jejího majitele těší o to víc. Firma dává značce nadstandardní prostor v prodejnách Datart, někdy se může zdát, že až přehnaně velký ku škodě koncových zákazníků, kteří při návštěvě Datartu očekávají maximálně široký výběr, ale Zlínským nejde upřít, že z byznysového hlediska se trefují do černého. Slovenská NAY si naproti tomu nechala v oblasti privátních značek ujet vlak a v případě spojení s HP Tronicem by získala přístup k ETA v rámci nově vytvořené skupiny/holdingu. Rázem by tak v podstatě měla vlastní privátní značku s obrovskou tržní silou. To by jí pomohlo jak v obratu, tak v zisku. Když HP Tronic koupil v roce 2011 a následně přišel s tím, že chce pod značkou obnovit nabídku kuchyňských robotů, navíc ve vyšších cenových sférách, myslela si spousta lidí z branže, že půjde o obchodní fiasko. Opak se stal skutečností a ETA dokonce dobyla pozici lídra v tomto segmentu. Pohled z jedné a druhé strany Z pozice HP Tronicu a NAY působí jejich spojení logicky a výhodně. Společný podnik by se stal ještě větší protiváhou Alzy na české scéně, současně by v tuzemsku ovládal retail. Na Slovensku by sloučení dalo vzniknout ještě silnější jedničce, která by do své stáje získala značku ETA. Obě firmy by si tedy vzájemně pomohly a vytvořily silnou protiváhu velkých e-shopů a v celém regionu se etablujícím online tržištím. Na možnou fúzi nelze ale hledět jen očima jejích aktérů. Pro trh totiž další zásadní posun v konsolidaci rozhodně pozitivní událostí není. A to jak pro dodavatele, tak pro koncové zákazníky. V první řadě vznikne podnik s významnou tržní silou, která mu umožní získat lepší pozici v obchodních vztazích se svými dodavateli. Jak bude pozici využívat, je otázkou. Že by z ní ale netěžil, si lze jen těžko představit. Na straně výrobců domácích spotřebičů jsme vedli o tomto obchodu debatu s více než desítkou jejich nejvyšších představitelů a s výjimkou jednoho nikdo toto „česko-slovenské spojení“ nevnímá pozitivně. Popravdě, panují na jejich straně obavy. Že si nikdo nepřál být v článku citován, není překvapivé. Datart je jediný omnichannelový prodejce v Česku Přestože první etapa po převzetí sítě Datartu ze strany HP Tronicu byla vyplněna obrovskými technickými problémy včetně situací, kdy nebyla firma například schopná přijímat zboží na sklad, postupně se Zlínským podařilo najet na trajektorii úspěchu. Především tím, že odhodili devadesátkové principy fungování firmy a transformovali ji do moderního velkoobchodu a prodejní sítě. Pokud jde o Datart samotný, tak se jim navíc promyšleným a šikovným marketingem postupně podařilo zlomit kletbu všech původních kamenných řetězců. Zatím jako jediní dokázali v myslích zákazníků posunout Datart ze škatulky tradiční řetězec do škatulky omnichannelový prodejce. To je hlavní důvod, proč Datartu skutečně funguje e-commerce část jeho byznysu, tvoří skutečný pilíř v jeho aktivitách. Něco takového nemůže zatím prohlásit žádná jiná tradiční síť elektroprodejen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=