SELL: 04 / 2023

20 • Sell • 4/2023 20 Sňatek z rozumu Český trh v napětí Když loni v květnu jednička českého trhu, e-shop Alza.cz, pozvala své obchodní partnery do pražského planetária, málokdo tušil, že se tento den zapíše do historie jako bod zlomu, kdy Alza začne přicházet o svou letitou pozici jakéhosi hegemona, jenž měl na trhu takovou sílu, že jeho tlaku na požadavky na marketingovou podporu, nákupní ceny produktů a spoustu dalších věcí mnohé značky nedokázaly čelit. Leckteré firmy dovážející elektroniku do Česka měly na spolupráci s Alzou do značné míry postavený byznys. Když Alza výrazně otočila kormidlem, zahájila výprodeje skladů, výrazně snížila u nespočtu položek ceny a uvrhla tím trh do jistého cenového chaosu, právě tyto dodavatele bolela situace nejvíc. Mnozí proto už loni ve snaze rychle diverzifikovat prodejní kanály a odpoutat se od závislosti na největším českém e-shopu mluvili o „dealzifikaci“ českého trhu. S ročním odstupem nelze než konstatovat, že došla jejich slova naplnění. Přestože je tato změna obratově bolela, a nejen je, celému trhu situace v dlouhodobém horizontu prospěla, protože došlo k výrazně vyváženějšímu rozložení sil v rámci prodejních kanálů. Nejvíce ze situace těžily HP Tronic a jeho síť Datart – dokázaly k dodavatelům přispěchat s nabídkou ve stylu „pojďme dělat byznys lidsky, čísla nejsou všechno, od nás excesy nečekejte“. A trh tuto zprávu přijal a reagoval na ni pozitivně. Obzvlášť v situaci, kdy už od loňska začala probíhat citelná korekce nepřirozených covidových prodejů, která trvá doteď. Trh se sice z nebeských výšin vrací do normálu a žádná mohutná krize nenastala, nicméně v meziročních srovnáních vypadají hodnoty prodejů už měsíce hrozivě. A celá branže je kvůli tomu v depresi, zejména e-shopy, které během covidu rostly nejrychleji, a tak celkem logicky zažívají nejtvrdší korekci. O to víc je pak bolí jejich přepálené investice. To však nechme stranou, o tom jsme ostatně už psali v minulých vydáních několikrát… Připočítejme do všech těchto událostí ještě dva zásahy ÚOHS, v Electroluxu a v Beku, které v sektoru domácích spotřebičů nepřímo přiživily další cenovou erozi, a samozřejmě silnou inflaci, která představuje pro trh s elektronikou kvůli jeho nízkým maržím nemalý problém. To vše v součtu vedlo za poslední zhruba rok k obrovskému napětí, nejistotě a neklidu. HP Tronic se v této situaci dokázal prezentovat jako klidný přístav a do určité míry převzal otěže od Alzy v pozici lídra trhu. Nikoliv obratově. Z pohledu dodavatelů a značek ovšem ano. Ty zlínskou firmu totiž nevnímají nyní pouze jako černého koně retailu, nýbrž jako černého koně trhu s elektronikou, byť i Zlínští loni na podzim agresivněji vyprazdňovali sklady. HP Tronic a NAY se chtějí spojit, aby čelily nastupujícím marketplacům. Hrozí „monopolizace“ na retailovém trhu? Autor: Lubor Jarkovský Černý kůň na českém trhu elektro specialistů a majitel značky ETA chce vytvořit společný podnik se slovenskou jedničkou NAY. Obě firmy prý reagují na dlouhodobé posilování e-commerce a aktuální příchod online tržišť. Spojení má ale ještě více rozměrů, které média informující začátkem června o uveřejněném plánu zcela opomíjejí. Ponořme se proto hlouběji do trhu s elektronikou a rozeberme kontext obchodu i jeho možné dopady, zejména tedy na trh domácích spotřebičů. TÉMA ČÍSLA • ANALÝZA HP TRONIC & NAY

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=