62 62 • Sell • 3/2023 TÉMA • SITUACE NA TRHU O důvodech, proč prodeje klesají, píšeme už několik měsíců a v zásadě se příliš nezměnily. Jde o kombinaci mnoha faktorů, které se bohužel sešly a vzájemně se ještě umocňují. Můžeme hovořit o postpandemické korekci vracející trh po dvou letech masivních prodejů do normálu, jak jsme doložili v posledním vydání daty GfK srovnávajícími výsledky trhu za první kvartál letošního roku a roku 2019. K tomu se ovšem přidávají další věci, které byznys s domácími spotřebiči, a nejen nimi, ztěžují. U vestavných spotřebičů je to zejména obrovský propad prodejů bytů. Celkově se pak na hodnotách prodejů podepisuje to, že lidé obecně nakupují levnější spotřebiče. Nejpostiženější je střední cenový segment, který byl pro trh celou poslední dekádu naprosto klíčový a dlouhé roky se chlubil růstem průměrné ceny produktu. Lidé ale z režimu investování do svých domácností přešli k šetření, a když už musí, vybírají spíše levnější spotřebiče. Počty prodaných kusů tak nevykazují takové poklesy jako hodnota prodejů. Dalším akcelerátorem negativního vývoje jsou e-shopy – po dvaceti letech kontinuálního růstu se po vzoru Ikara vydaly do závratných výšin a jejich křídla holt shořela. Už asi 15 měsíců klesají a táhnou s sebou celý trh. A to i tak stabilní segmenty, jako je chlazení, jak se můžete dočíst v našem rozboru na straně 42. Nejvíce to odnášejí značky soustředící se na střední a vyšší střední cenový segment a ty, které realizovaly nadprůměrnou část prodejů přes internet. Není proto divu, že hodnotově nejcitelnější pokles zažívají obě korejské značky, které jsou v chlazení současně lídry trhu. Oba zmíněné faktory se jich totiž týkají. Hypoteční trh se trochu nadechl. O jeho probuzení ale nemůže být řeč Přestože v březnu meziměsíčně posílil trh s hypotékami o úctyhodných 60 %, v meziročním srovnání naopak v tomto období zaznamenal o podobnou hodnotu pokles. V dubnu byl pak propad o něco nižší. 40% pokles ale určitě není něco, co by banky a developeři považovali za úspěch. Současně je potřeba nehledět pouze na výsledná čísla. Nutný kontext dodává například fakt, že statistika začíná být ovlivněna tím, že už loni byl hypoteční trh v poklesu. Nižší loňský základ přináší tedy mírnější letošní poklesy. Když se podíváme dále do minulosti, uvidíme, že ještě před dvěma lety byl hypoteční trh na čtyřnásobku současného stavu. To má nemalý dopad na prodeje domácích spotřebičů, hlavně těch vestavPokles trhu spotřebičů zpomaluje. Dolů ho ale nadále táhnou šetřící spotřebitelé, postcovidová nasycenost i e-shopy Pohled na graf společnosti GfK není nepochybně příjemný. Meziroční srovnání za měsíc duben vypovídá o pokračující korekci dobíhajících loňských covidových prodejů. Definitivní zvrat pozitivního trendu nastal před rokem během druhého kvartálu a od té doby přešel trh domácích spotřebičů z nadšení do prohlubující se deprese.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=