ÚOHS pokutoval FAST za diktování cen. Firma zaplatí přes 30 milionů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže informoval na svém webu v polovině května, že uložil společnosti FAST ČR pokutu ve výši 30,2 milionu za určování cen maloobchodním prodejcům. FAST se toho dle Úřadu dopouštěl v období mezi 8. prosincem 2020 a 20. říjnem 2021. Konkrétně šlo o diktování minimálních cen u produktů, které FAST distribuuje. Společnost tak činila prostřednictvím e-mailů, z čehož vyplývá, že prokázání zakázané činnosti nebylo pro úředníky až tak složité. V tiskové zprávě je dále uvedeno, že FAST s Úřadem spolupracoval, k činnosti se přiznal, a dokonce poskytl další doplňující důkazy. Současně firma výrazně posílila svůj compliance program. Díky tomu byla uložená pokuta výrazně snížena. ÚOHS o sobě dal v nedávné minulosti v sektoru technického spotřebního zboží vědět. Loni na konci ledna zasahoval ve společnosti Electrolux. Firma se v návaznosti na šetření rozhodla propustit nejvyšší vedení česko-slovenského zastoupení a většinu svých obchodních týmů. Úředníci se v souvislosti s tím objevili také v některých dalších firmách včetně FASTu. Letos v závěru března pak ÚHOS zaklepal i v českém zastoupení firmy Beko. Na výsledek šetření Electroluxu se stále čeká – oznámení by dle našich zdrojů mohlo přijít co nevidět. Výsledek zásahu ve firmě Beko nelze v dohledné době očekávat. Komentář Lubora Jarkovského Slovenská Markíza šířila zavádějící informace o „odchodu Whirlpoolu z Evropy“ Poprask na slovenském trhu domácích spotřebičů způsobila květnová reportáž televize Markíza, která sice nebyla vyloženě dezinformační, ale obsahovala řadu údajů vytržených z kontextu. Celkově se ji proto nebojím označit jako zavádějící. Reportáž ve stylu současného televizního infotainmentu diváky zpravila o odchodu americké firmy ze Slovenska, potažmo z Evropy a dalších oblastí regionu EMEA. Whirlpool přitom ze starého kontinentu vyloženě neodchází – zakládá joint venture s tureckým Arçelikem, kde bude mít 25% podíl. To sice v závěru reportáže zazní, celkově však vstupy novinářů akcentují témata odchodu firmy, možné nejistoty zaměstnanců a kladou si i otázky ohledně servisu již prodaných spotřebičů. Jako kdyby nad servisem vysely nějaké otazníky. Udivující je, že si Markíza tématu všimla až pět měsíců po oficiálním ohlášení jednoho z největších obchodů roku v segmentu domácích spotřebičů a potřebovala k tomu tweet italských europoslanců. V lednu o změnách přitom psala snad všechna přední světová ekonomická média. Markíza navíc převzala senzacechtivou spekulaci ohledně důvodů „odchodu“ firmy – údajně Američanům vadí přísnější ekologické normy na výrobu v Evropě. Za celou dobu, co se v branži téma „Whirlpool a Evropa“ řeší, ani jednou z žádného našeho zdroje nezaznělo, že by americká firma svou strategii přehodnocovala kvůli evropským normám. Protiunijní šťouchnutí ale nepochybně dobře rezonovalo u masy milovníků Roberta Fica a Vladimira Putina, což byl pravděpodobně hlavní důvod, proč se ho televize chytla. O celkové kvalitě reportáže vypovídá každopádně nejlépe to, že ji Markíza již odstranila ze svého online archivu. 58EKONOMICKÝ BULLETIN 58 • Sell • 3/2023 Chicagský veletrh Inspired Home Show bude mít pozměněný formát Na veletrhu Inspired Home Show v březnu příštího roku dojde k několika zajímavým změnám, jak naši redakci informovali sami organizátoři. Představenstvo IHA (International Housewares Association) se rozhodlo zkrátit délku výstavy na tři dny na základě zpětné vazby z průzkumů v celém odvětví a speciálních výborů složených z vystavovatelů a prodejců. Pořadatel i vystavovatelé si od této změny slibují, že výstava bude produktivnější a dynamičtější. A samozřejmě bude pro všechny účastníky také méně nákladná. Současně dojde na místě k přesunům některých expozic a celkově lepšímu propojení jednotlivých zón sdružujících značky z určitých kategorií. Pořadatelé zdůrazňují, že nejde o skrytou redukci výstavní plochy. K té nedochází. Změny mají za cíl učinit veletrh lepším. Inspired Home Show se letos vrátila již podruhé od covidové pandemie, která ji neumožnila v letech 2020 a 2021 pořádat. První postpandemický ročník konaný loni byl celkem přirozeně menší akce než v roce 2019. Letošní veletrh již zaznamenal výrazný nárůst počtu vystavovatelů i resellerů. Magazín SELL plánuje přinést z příštího ročníku veletrhu podrobnou reportáž. Připravujeme se také na veletrh IFA do Berlína a dále pak na CES a KBIS, které jsou oba pořádané v Las Vegas. Z některých můžete očekávat také video reportáže na našem youtubovém kanálu.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=