SELL: 03 / 2023

více než deseti letech spotřebitelé za výbavu domácností utráceli víc a víc, takže dlouhodobě rostla průměrná cena prodaných spotřebičů. Lidé do svých domácností investovali a byli ochotni si připlatit i za vyspělejší lednici. Značky Samsung a LG z tohoto trendu těžily a postupně se prodraly na samý vrchol trhu. Je určitě dobré si připomenout, že to byl právě Samsung, kdo v Česku masově prosadil beznámrazové lednice No Frost. Stejně tak byla tato korejská firma jednou z prvních, která se začala intenzivně zaměřovat na dvou- a víceokruhové lednice. Je trochu nepochopitelné, že LG, jako poslední významnější hráč na trhu s chladicí technikou, naopak stále lpí na zastaralé jednookruhové konstrukci s průchodkou z mrazáku, ale to by bylo na samostatný článek. Druhým významným hnacím motorem jejich růstu byla e-commerce, kde mají obě korejské firmy silnou pozici. S tím, jak prodeje přes internet celé roky rostly, a to pak zejména během covidu, Samsung i LG díky tomu ještě akcelerovaly svůj růst. Díky neustávajícímu marketingu a investicím do trhu včetně nadstandardní podpory pro obchodníky se oběma každopádně podařilo získat vedoucí pozice. Sestup z výšin Korejci si zvykli víceméně na kontinuální růst, byť za cenu obrovských investic, v jejichž kontextu si mnozí lidé z branže pravidelně kladou otázku, zda může být toto konání ziskové. V korejských firmách jde každopádně v první řadě o tržní podíly. V Samsungu si například platí týdenní reporty GfK – je to sice drahé, na druhou stranu prakticky nikdo jiný na trhu nemá tak detailní přehled o tom, co se děje. Samsung díky tomu dokázal být vždy o krok či dva před konkurenty, což k jeho růstu jednoznačně přispělo. Nehledě na to, že technologicky patří jeho lednice k absolutní špičce. Makroekonomická situace ale vede nyní k tomu, že Samsung i LG z dosažených výšin padají. Zda jde o chvilkou záležitost, či trend, ukáže až čas. Co stojí za propady korejských firem: • klesající poptávka po dražších spotřebičích a přesun zájmu zákazníků k levnějším řešením, která zejména Korejci nemají nebo jich mají omezenější nabídku • obě firmy v posledních letech rostly i díky tomu, že se velmi dařilo e-commerce, protože na tento kanál hodně vsadily. Samsung dokonce před lety zahájil prodej svých vestavných lednic výhradně na internetu. Jelikož ale prochází e-commerce od loňska citelnou korekcí, projevuje se to v číslech korejských firem více než u většiny jejich konkurentů, kteří mají prodeje rovnoměrněji rozloženy do jednotlivých prodejních kanálů Korejci nezůstali v poklesech sami. Růst naopak hlásí levné značky Mezi další strmě klesající subjekty patří dle našich informací Hisense, u něhož to není překvapivé, protože většinu jeho portfolia tvoří nadstandardní modely chladniček. U Electroluxu jsou důvody snad všem zřejmé a nemá smysl je sáhodlouze rozebírat – loňský zásah ÚOHS, vyhození dvou obchodních týmů ze tří, kompletní změna vedení a v očích obchodníků ztráta pozice maržového titána. V případě Whirlpoolu vidíme jako příčiny citelného poklesu prodejů výrazné ochlazení na realitním trhu, protože americký výrobce dlouhodobě těžil ze silné pozice v segmentu vestavných lednic. A kdo roste? Celkem nepřekvapivě značky jako Beko či Philco, u nichž se podle nás projevuje již zmiňovaná vyšší poptávka po levnějších lednicích. Změna trendu je zatím v nedohlednu, takže z na této situaci vydělají všechny firmy se silnou nabídkou v nižších cenových kategoriích. Situace může využít paradoxně také BSH u svých značek Bosch a Siemens. Oslabení vedoucích firem ve vyšších cenových sférách navzdory celkovým propadům prodejů může Němcům poskytnout prostor pro určitý růst. A to samé platí i pro Liebherr nebo Haier. Poslední jmenovaný navíc jako jeden z mála na trhu nadále pokračuje v marketingových aktivitách prakticky bez změn a nereaguje na propady prodejů tvrdými škrty. Pokud firma nepoleví, může ze současné „deprese na trhu spotřebičů“ vyjít vítězně. Ne že by se stala lídrem trhu, to v dohledné budoucnosti určitě nehrozí, ale pravděpodobně vyroste na úkor svých konkurentů. Jakákoliv krize už v minulosti ukázala, že ten, kdo během ní vytrvá v komunikačních aktivitách, v delším výhledu sklidí ovoce. Sell • 3/2023 • 43

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=