38 38 • Sell • 3/2023 ANALÝZA • MIDEA & ELECTROLUX Přeroste Midea své někdejší chlebodárce? Čínský výrobce, jehož vznik se datuje až do roku 1968, byl dlouhá desetiletí v sektoru domácích spotřebičů znám jako dvorní dodavatel západních firem, které si u něj objednávaly výrobu mnohých produktů, jež posléze prodávaly pod svými vlastními značkami. Midea se tak dlouhé roky učila vyrábět kvalitní spotřebiče, přičemž získala přístup k rozličným technologiím a výrobním postupům. V podstatě tak mohla později vzít to nejlepší od různých značek a využít veškeré know-how při výrobě spotřebičů pod vlastním jménem. Přesvědčit se o tom mohli profesionálové z branže před pár lety i na zmíněném veletrhu IFA, kde byla spousta produktů včetně vestavných spotřebičů Midea k vidění. Rozhodně nešlo o žádné laciné nebo méně kvalitní výrobky. Západní značky si tak samy postupně vytvořily v čínské Midei rovnocenného soupeře. Ve Stockholmu si musejí být situace velmi dobře vědomi, a tak zprávy o chladnější reakci na nabídku nejsou překvapivé. Může jít o pouhou komunikační hru a snahu zajistit si mnohem lepší podmínky obchodu. S ohledem na situaci je Electrolux v jednoznačně silnější vyjednávací pozici, než byly před lety například Candy nebo Gorenje. Tehdy bylo v Evropě ke koupi více firem a čínští zájemci nebyli pod žádným velkým tlakem. Mohli vést jednání s více subjekty najednou. To je však dávno minulostí a Electrolux toho může využít ve svůj prospěch, a prospěch svých akcionářů. Co by mohla akvizice znamenat pro Electrolux? Při analyzování potenciálního obchodu roku, který by nejspíš zastínil i v lednu ohlášené joint venture „Beko-Whirlpool“, je potřeba se zamyslet nad tím, co by přinesl Electroluxu. Přestože jsme řekli, že je dle našeho názoru švédská firma v lepší vyjednávací pozici, rozhodně to neznamená, že by pro ni nebyly čínské peníze zásadní. Stačí se podívat na její celé roky upadající divizi malých domácích spotřebičů nebo jen na mapu Evropy. Je třeba mít na paměti, že pozice, kterou ještě do loňska Electrolux držel v Česku a na Slovensku, byla v rámci Evropy výjimečná. Pro Electrolux by proto příliv čínský investic mohl znamenat obrovský impuls pro další rozvoj jak na našem kontinentu, tak mimo něj. BSH by tak vedle dravého Haieru, ambiciózního Hisensu , nového tandemu „Beko-Whirlpool“ a nepolevujících Korejců vznikl další o poznání silnější konkurent, než kterým je současný Electrolux sám o sobě. Zatímco Midea v Evropě investuje například do výroby tepelných čerpadel, v segmentu spotřebičů zatím žádný jasný tah na branku nepředvedla. Naproti tomu její konkurenti Haier a Hisense již před lety koupili zavedené evropské výroby a jejich značky. Současně dále rozšiřují výrobu. Fotka z naší loňské návštěvy nově otevřené rumunské továrny Haier. Electrolux pokračuje v optimalizaci své evropské produkce. Zatímco v italské Suseganě firma investovala poměrně nedávno 130 milionů eur, aby v továrně na vestavné lednice nasadila výrobní prvky průmyslu 4.0, v maďarské Nyíregyháze se chystá produkci chlazení na začátku roku 2024 zastavit.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=