ROVATCÍM 37 Sell • 3/2023 • 37 Midea dobu, kdy se na kontinentu nabízelo hned několik firem ke koupi, prováhala. Určitou roli v tom mohla sehrát její poměrně nepřehledná struktura s množstvím samostatně fungujících firem, které nemají sladěnou strategii. Jak jinak si vysvětlit situace, kdy čínští manažeři zastupující jednu z firem ze skupiny Midea nabízejí svému zdejšímu distributorovi i zboží, které ale produkuje někdo jiný ve skupině a má na našem trhu úplně jiného distributora. Nemluvě o tom, že konkrétně v Česku nemá Midea jako značka žádnou jednotnou komunikační a marketingovou strategii. Každý z distributorů pracuje se značkou sám. A celkem přirozeně do rozšiřování povědomí o ní neinvestuje. Celý trh víceméně očekává, že dříve či později Midea založí vlastní zastoupení. Pro dovozce jejího zboží, jako je K+B Progres, Alza a další, nemá investice do značky Midea žádný smysl. Že nějaké změny v jejích tuzemských aktivitách visí opravdu ve vzduchu, dokládá fakt, že má Midea od letošního jara svého prvního českého zaměstnance Luboše Filipa, který do ní přešel ze společnosti FAST ČR. Když se ale ještě vrátíme k akvizicím evropských firem, faktem je, že Midea už aktuálně nemá v Evropě koho koupit. Candy a Gorenje získali její přímí čínští konkurenti. Evropskou část firmy Whirlpool se jí nakonec koupit nepodařilo, byť patřila mezi nejdiskutovanější kandidáty. Důvody nejsou veřejně známy, ale trh spekuloval o tom, že ve výběru Arçeliku, coby strategického partnera firmy Whirlpool v Evropě, rozhodla politika. Pro americké nejvyšší politické kruhy bylo údajně nepřijatelné, aby v současné době silného napětí mezi Západem a Čínou koupila evropský byznys Whirlpoolu právě čínská firma. Pro Mideu to musela být každopádně tvrdá rána, protože z firem s dostatečně silnými značkami a výrobními kapacitami tak zbyl ke koupi jen Electrolux, který je coby čtyřka v rámci Evropy mnohem větším soustem, než byl Whirlpool. O BSH nemá smysl hovořit – není příliš realistické, aby lídra evropského trhu Číňané koupili. Electrolux s Mideou úzce spolupracuje, mají i společný podnik O možném akvírování Electroluxu Mideou se mluví na trhu delší dobu. Téma se na nějaký čas vytratilo v situaci, kdy vypadalo jako velmi pravděpodobné, že Midea koupí evropský byznys Whirlpoolu. Vzhledem k pozici amerického výrobce na starém kontinentu se navíc vše jevilo jako realističtější plán. A opomenout nemůžeme ani to, že Whirlpool strategického partnera začal aktivně hledat. Electrolux ovšem nebyl nikdy zcela ze hry, a to i proto, že má s Mideou velmi blízké obchodní vztahy. V roce 2018 založili v Číně joint venture, jehož prostřednictvím uvedli na čínský trh prémiovou značku AEG. Velmi blízké komunikační kanály mezi oběma společnostmi jsou tak dávno nastaveny a jsou aktivní. Proč musí Midea koupit Electrolux a proč mohou dělat Švédové drahoty? Pro Mideu není podle nás koupě Electroluxu svobodným rozhodnutím, ale holou nutností, pokud chce být rovnocenným konkurentem jak tradičním hráčům, tak se vyrovnat svým domácím konkurentům Haier a Hisense, kteří mají v Evropě několikaletý náskok. Budovat zastoupení a strukturu od nuly, prosazovat své vlastní Evropanům neznámé značky je běh na dlouhou trať, navíc v delším horizontu mnohem nákladnější a náročnější běh, než je koupě firmy s vybudovaným zázemím a lokálně zavedenými značkami. Pokud chce Midea začít hrát v Evropě první ligu, musí se s Electroluxem dohodnout. V opačném případě může se svými plány expanze na západní trhy narazit. Midea se již několikrát prezentovala se svými značkami na veletrhu IFA. Vedle samotné značky Midea je to například i Toshiba. Divizi domácích spotřebičů koupila od japonské firmy v roce 2016.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=