SELL: 03 / 2023

ROVATCÍM 26 26 • Sell • 3/2023 Přestože světové trendy hovoří už několik let jasně, do Česka přicházel fenomén marketplaců dlouhou dobu relativně pozvolna. Změna nastala až letos s nástupem Kauflandu a Allegra. Moderní prodejní platformy budou v regionu určitě úspěšné. Česko má ale mnohem tvrdší skořápku k rozlousknutí. Tržištím jistě pomůže současná šetřící nálada ve společnosti. Na druhou stranu je potřeba vnímat i to, že česká e-commerce scéna je výrazně napřed před většinou světa. A to jak z hlediska kvality webů, tak po stránce služeb, na které si velká část zákazníků zvykla. Ať už zamíříte na skutečný trh, nebo do jeho moderní online varianty, základ zůstává stejný. Hledání nejlepší nabídky ze strany zákazníka a konkurenční boj mezi prodejci. O českém e-commerce zázraku se píše už delší dobu nejen u nás. Stačí se podívat na e-shopy v Americe, ale i v západní Evropě a máte pocit, že jste se octli o deset let zpět. Přidejme k tomu obrovskou míru inovací, s nimiž přicházela celé roky především Alza, definující trendy na české onlinové prodejní scéně. Inovativní způsoby doručování, partnerství s taxi službami, nadstandardní funkce aplikace včetně možnosti zahájit výdej zboží ještě před tím, než člověk fyzicky dorazí do prodejny, a vyhnout se tak dlouhému čekání… A abychom zde nevzývali pouze zeleného mimozemšťana, Datart má zase lví podíl na zlepšení služeb v oblasti doručování nadměrných produktů, jako jsou například velké domácí spotřebiče. A nejen doručování. Výrazněji se díky jeho úspěšné kampani rozmohl také trend instalace elektroniky u zákazníka doma. Český spotřebitel, bez ohledu na to, zda žije ve městě a nakupuje již převážně online, nebo bydlí na vesnici a nadále se drží spíše tradiční návštěvy místní prodejny elektra, je zhýčkaný. A i když našinec patří mezi úporné lovce slev, velká část populace byla celé roky kultivována vysoce nadstandardní úrovní české e-commerce a jejích služeb. Hráči přicházející z ciziny, tedy jak tradiční e-shopy, tak marketplaceové platformy, si to nemusejí plně uvědomovat. Zato domácí scéna to ví moc dobře. Není divu, že nás v loňském rozhovoru místopředseda představenstva Alzy Petr Bena upozorňoval, že jejich marketVe světě vládnou online tržiště. Specifický český trh pro ně může být oříškem Zatím posledním spuštěným marketplacem u nás je Allegro. Že to s budoucností značky Mall nevypadá příliš dobře, indikuje i grafika, kterou má Allegro na hlavní stránce.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=