SELL: 03 / 2023

15 Sell • 3/2023 • 15 INTERVIEW • JAKUB GAWRONSKI • DE’LONGHI GROUP dobré si uvědomit. Přesto jsou poklesy prodejů bolestivé, protože současné náklady jsou úplně jiné než v roce 2019. Zmínil jste srovnání s rokem 2019. V časopise jsme se tomu věnovali v minulém čísle a pokusili se na manažery apelovat, že po nějakou dobu bylo zcela chybné vycházet z meziročních srovnání. Během covidu trh fungoval úplně jinak, nenormálně. Nenormální jsou pak i současná meziroční srovnání. Jak vnímáte aktuální čísla a změnu poptávky vy? Máte pravdu, trh fungoval jinak. Jsme si toho vědomi. Za první čtyři měsíce letošního roku jsme stále nad čísly roku 2019, ale i roku 2020. Samozřejmě jsme upravili naši strategii a doufáme, že válka, jejíž dopady se v Evropě projevují i v poptávce po spotřební elektronice, brzy skončí. Co by nám nyní pomohlo, by byl návrat k normálu na stavebním a realitním trhu. V České republice maloobchodní tržby výrazně klesají. To se samozřejmě odráží i na trhu s domácími spotřebiči. Jaká je situace v Polsku? Přestože se jedná o sousední země, chování spotřebitelů je odlišné. Zatímco v České republice lidé skutečně začali šetřit, a to velmi tvrdě, v Polsku se chovají, jako by nemělo být žádné „zítra“. V České republice máte rekordní míru úspor, myslím, že druhou nejvyšší v EU. Naopak v Polsku jsou úspory druhé nejnižší v EU. Údaje z trhu ukazují, že společnost De’Longhi v posledních letech neustále ztrácí podíl na trhu s kávovary. Jeden čas se váš podíl dokonce pohyboval kolem 70 %. Proč k tomu dochází? Jak s tím souvisí konkurence a vaše vlastní strategie a změny ve společnosti? Udržet si 60% podíl na trhu není reálné. Dříve nebo později po vás konkurence půjde – získat 10% podíl na trhu, kde je jeden extrémně silný hráč, je mnohem snazší než na nasyceném trhu s rovnoměrněji rozloženými silami. A také si musíme přiznat, že v té době jsme naše kávovary prodávali opravdu levně, takže se dostávaly na jiné trhy v EU. To se změnilo, a tak náš podíl v grafech klesá. Všimli jsme si, že se společnost Philips se svými kávovary LatteGo výrazně prosadila v nižším a nižším středním cenovém segmentu. Po určitou dobu jste neměli proti těmto modelům adekvátní novinky. To se změnilo s příchodem nových modelů Magnifica Evo. Splnily jejich prodeje očekávání? Trh přijal naše nové kávovary velmi pozitivně. Zejména prodejní výsledky řady Magnifica Evo považujeme za velmi dobré. A co je důležité, budeme uvádět na trh další nové produkty v cenových segmentech blízkých těmto modelům. Letos jste na český trh uvedli novou řadu Eletta Explore. Původně se měla objevit již v loňském roce. Proč došlo ke zpoždění? A jak je tato řada zatím úspěšná? Zpoždění bylo způsobeno problémy v dodavatelském řetězci v období covidu. Proto jsme se rozhodli uvést řadu nejprve na hlavních trzích v Německu a Polsku. Ve druhé jmenované zemi se nám v loňském roce podařilo prodat 20 000 kusů modelu Eletta Explore, čímž se tato řada stala naším nejúspěšnějším „launchem“ na polském trhu. Co se týče českého trhu, kávovary dorazily do obchodů koncem února. Na hodnocení je zatím příliš brzy, ale naše prodejní očekávání se zatím naplnila. Celkem se jedná o pět modelů s přípravou studené mléčné pěny a extrakcí studené kávy. Jsem přesvědčen, že tato řada bude velmi úspěšná. I když je De’Longhi značkou číslo jedna, nemůžeme vynechat Braun, Kenwood a Nutribullet. V loňském roce jsme si všimli, že jste jim ve svých marketingových kampaních věnovali více prostoru. Bude tento trend pokračovat? Obecně řečeno ano. Z dlouhodobého hlediska se chceme zaměřit na všechny čtyři značky. Ale letošní rok je náročný, takže musíme v rámci našeho rozpočtu stanovit priority. Jaká jsou vaše očekávání pro zbytek roku? Prodeje byly slabší již ve druhé polovině loňského roku, takže meziroční srovnání by mohla začít vypadat lépe… Březen a duben vypadají o něco lépe, ale pro jakýkoli zvrat trendů by se musela zlepšit nálada spotřebitelů, klesnout inflace a dojít ke snížení úrokových sazeb. Prodeje se nezlepší bez změny makroekonomické situace.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=