SELL: 02 / 2023

37 Sell • 2/2023 • 37 TÉMA • SITUACE NA TRHU dostal zpět na úroveň roku 2019 a bylo by přehnané probíhající korekci nazývat krizí, financovat vše z prodejů odpovídajících době před čtyřmi lety je mnohem složitější. Problémem totiž nejsou ani tak obraty, jako marže. Zatímco firmy v sektoru rychloobrátkového zboží si aktuálně mnou ruce a některé v zákulisí přiznávají až několikanásobné navýšení svých marží, v elektru je situace úplně jiná. A nepřímo na ni má vliv i stát. Dva zásahy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) u výrobců spotřebičů ve svém důsledku prohloubily cenovou erozi. Určitě v SELLu nepodporujeme porušování platných zákonů, nicméně dlouhodobě kritizujeme situaci, kdy se spotřebiče prodávají z našeho pohledu za naprosto nesmyslné ceny. Nemyslíme si, že by pračka, která má sloužit cca 10 let, měla stát 5 tisíc korun a měl by na ní být prakticky nicotný zisk. Celá branže také ví, že stačí, aby jeden jediný prodejce výrazně snížil cenu, a spustil tím dominový efekt. Jednání mnoha resellerů přitom nedává ani ekonomický smysl, protože se všemi aspekty prodeje, včetně například dotované dopravy, nejsou mnohdy na daném obchodu v zisku. Jeden z dlouholetých insiderů z branže komentoval tuto situaci lakonicky: „Když si to neumějí spočítat…“ Tlak na cenu vytváří také stále propojenější region s nadnárodními marketplacy a e-shopy, byť zde jde hlavně o sektor malých spotřebičů. Velké se vzhledem k nákladům na dopravu z Polska nebo jiných zemí ke koncovým zákazníkům vozit určitě nebudou. A na zvýšený zájem o přeshraniční objednávky má v poslední době i silná koruna. Trh je každopádně ze všech těchto směrů pod obrovským tlakem, ceny spotřebičů ve srovnání s předcovidovým obdobím nejsou zásadně vyšší. Firmy pak znervózňuje i to, že se v poslední době výrazně snížily prodeje středního cenového segmentu a zákazníci přesunuli svůj zájem do nižších pater, kde není celkem logicky velký „maržový“ prostor. Hypotéky a nové kuchyně Přestože to vypadá, že se v březnu trh s hypotékami začal stabilizovat, ještě v prosinci nebo lednu dosahoval propad poskytnutých nových hypoték v meziročním srovnání astronomických 80 %. Z toho logicky vyplývá obrovské zpomalení realitního trhu, které v důsledku (a se zpožděním několika měsíců) tvrdě dopadá na prodejce kuchyní, ergo i výrobce domácích spotřebičů. Tato situace je o to bolestivější, že v kuchyňských studiích se prodávají dražší vestavné modely, které jsou z obchodního hlediska pro spoustu výrobců klíčové. Jiří Svoboda, generální ředitel společnosti Favia, jediného specializovaného velkoobchodu vestavných spotřebičů v ČR, naší redakci potvrdil, že meziroční pokles prodejů samozřejmě jím vedená firma v prvním čtvrtletí zaznamenala. Ve srovnání s rokem 2019 a dokonce rokem 2020 ovšem nadále dosahuje lepších výsledků. Pro SELL dále poznamenal: „Covidová opatření se plně projevila od dubna 2020, kdy už byly kompletně zavřené kamenné prodejny. Nám i dalším prodejcům ale začaly tehdy zlaté časy na internetu. Od druhého kvartálu roku 2020 začaly být obraty opravdu velké – a ty určitě letos nepřekonáme, stejně jako celý rok 2021 a první pololetí 2022.“ Lepší čísla na obzoru Je současná nervozita na trhu oprávněná? Nepochybně ano, panika už však nikoliv, protože ta vychází výhradně z pohledu na meziroční srovnání prodejů. A ta mají stále ještě velmi malou výpovědní hodnotu. Chápeme, že meziroční porovnání je alfou a omegou byznysu už „od nepaměti“. Jenže covid dočasně tomuto způsobu nahlížení na vývoj trhu ubral na smysluplnosti. Etapa „pokřivených“ čísel ale naštěstí brzy skončí, protože druhá polovina roku 2022 již pandemií ovlivněna nabyla. Popravdě se loni v tomto období začalo projevovat přehřátí trhu s domácí technikou a pozvolna započala stále ještě probíhající fáze korekce. Už meziroční srovnání za druhý kvartál by měla být pro hodnocení a forecasty kvalitnějším materiálem. Trh na tom popravdě nebude o moc jinak než nyní, v absolutních číslech. Grafy ovšem budou vypadat lépe než například ten aktuální březnový, který se nebojíme označit za hrozivý. Meziroční srovnání prodejů za měsíc březen vykazuje ve většině sektorů výrazné poklesy. Loni se ve třetím měsíci roku ještě trh nesl na zbytku „covidové nákupní vlny“. Největší poklesy se v případě obou kategorií spotřebičů týkají internetu, což není překvapující. E-shopy dosahovaly v době pandemie extrémních růstů, a tak logicky následuje podobně extrémní korekce.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=