na trhu to zase vře. V první řadě samozřejmě kvůli meziročním propadům prodejů, které v grafech vypadají opravdu žalostně, byť musím pořád upozorňovat na to, že tato srovnání nemají nadále příliš velkou výpovědní hodnotu. Píšeme o tom podrobně na straně 36, kde prezentujeme i data GfK dokládající, že se trh po covidovém výletu do nebes holt vrací zpátky na zem. Nic víc. Firmy staví vše na ročních srovnáních, z čehož plynou nejen mohutné škrty, ale i celková deprese na trhu. Do toho se branže potýká s inflací zdražující chod firem, výrobu, logistiku… zkrátka vše… zatímco spotřebiče ne a ne pořádně zdražit. Potravináři či dodavatelé energií si mnou ruce. Výrobci a prodejci praček a ledniček naopak pláčou nad tristní cenovou erozí a chladnoucí poptávkou. A jako kdyby to nestačilo, dal o sobě po zhruba roce vědět antimonopolní úřad. Tentokrát zaklepali jeho úředníci ve firmě Beko, a mnohými tak otřásly ozvěny loňského traumatu z podobné akce v Electroluxu. Naštěstí to vypadá, že v Beku nehrozí podobně třeskutá reakce, protože to, co trhem zahýbalo možná ještě víc než samotný zásah, byla loni reakce švédského výrobce, u něhož skončilo tuzemské vedení i dva obchodní týmy. Přes to všechno se ale dějí i pozitivní věci. Takovým majákem světla v byznysové temnotě posledních týdnů byla akce velkoobchodu K+B Progres v pražském O2 Universu. Sjela se sem velká část značek a jejich čelných představitelů. Na místě se v průběhu dne objevilo přes 600 lidí, kteří mimochodem podle informací z K+B vypili v rámci barmanské show asi 300 ginů s tonikem. Takový impulz pozitivní nálady byl přesně tím, co trh v současnosti potřeboval. Zažeňte proto chmury. Probíhající korekce je sice nepříjemná a pro leckoho až bolestivá, jenže po covidovém hyper růstu nevyhnutelná. Pevně věřím, že etapu ostrých výkyvů nahoru a dolů máme skoro za sebou. Trh se postupně uklidní a přejde ke zdravému pozvolnému růstu. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský P.S. V minulém vydání jsme avizovali, že můžete v tomto čísle očekávat rozhovor s novým generálním ředitelem Electroluxu Janem Rožkem. Vzhledem k tomu, že není z pochopitelných důvodů proces přípravy takového interview vůbec jednoduchý, byli jsme nuceni ho nakonec posunout až do dalšího čísla. VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=