SELL: 02 / 2023

HAIER NEPOLEVUJE V INVESTICÍCH Šéf evropské centrály o výstavbě nových továren i ambicích udělat z Haieru lídra starého kontinentu EXKLUZIVNĚ Z CHICAGA Obrazová reportáž z veletrhu Inspired Home Show JSOU RECENZE Z TESTUJ.TO OPRAVDU KVALITNÍ? Postupy, výběry testerů a efekt na prodeje VELKÉ ZMĚNY V ORBICO Martin Desort vysvětluje svůj odchod z firmy SELL 2/2023 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 14 LET NA TRHU Nové „chlazení“ Electrolux Vestavné lednice nabité pokročilými technologiemi postupně nabíhají na trh Yannick Fierling Radek Černý PRODEJE se vrací do normálu ČÍSLA ODPOVÍDAJÍ ROKU 2019. FIRMY JSOU PŘESTO V NELEHKÉ SITUACI SKUPINY VÝROBKŮ Chladničky s mrazákem dole Vinotéky Napařovače oděvů K+B PROGRES PŘEKVAPIL Kontraktační výstavu přivezl do arény O2 Universum Martin Desort

Distributor: Orbico s.r.o., Vinohradská 1597/174, 130 00 Praha 3 Česká republika www.bissell.cz BISSELL® SpotClean Auto Pro Select si poradí s odstraněním právě vzniklých i starších odolných skvrn. Snadno s ním vyčistíte interiéry automobilů, koberce, koberečky, rohože, pohovky a další druhy měkkých povrchů.

na trhu to zase vře. V první řadě samozřejmě kvůli meziročním propadům prodejů, které v grafech vypadají opravdu žalostně, byť musím pořád upozorňovat na to, že tato srovnání nemají nadále příliš velkou výpovědní hodnotu. Píšeme o tom podrobně na straně 36, kde prezentujeme i data GfK dokládající, že se trh po covidovém výletu do nebes holt vrací zpátky na zem. Nic víc. Firmy staví vše na ročních srovnáních, z čehož plynou nejen mohutné škrty, ale i celková deprese na trhu. Do toho se branže potýká s inflací zdražující chod firem, výrobu, logistiku… zkrátka vše… zatímco spotřebiče ne a ne pořádně zdražit. Potravináři či dodavatelé energií si mnou ruce. Výrobci a prodejci praček a ledniček naopak pláčou nad tristní cenovou erozí a chladnoucí poptávkou. A jako kdyby to nestačilo, dal o sobě po zhruba roce vědět antimonopolní úřad. Tentokrát zaklepali jeho úředníci ve firmě Beko, a mnohými tak otřásly ozvěny loňského traumatu z podobné akce v Electroluxu. Naštěstí to vypadá, že v Beku nehrozí podobně třeskutá reakce, protože to, co trhem zahýbalo možná ještě víc než samotný zásah, byla loni reakce švédského výrobce, u něhož skončilo tuzemské vedení i dva obchodní týmy. Přes to všechno se ale dějí i pozitivní věci. Takovým majákem světla v byznysové temnotě posledních týdnů byla akce velkoobchodu K+B Progres v pražském O2 Universu. Sjela se sem velká část značek a jejich čelných představitelů. Na místě se v průběhu dne objevilo přes 600 lidí, kteří mimochodem podle informací z K+B vypili v rámci barmanské show asi 300 ginů s tonikem. Takový impulz pozitivní nálady byl přesně tím, co trh v současnosti potřeboval. Zažeňte proto chmury. Probíhající korekce je sice nepříjemná a pro leckoho až bolestivá, jenže po covidovém hyper růstu nevyhnutelná. Pevně věřím, že etapu ostrých výkyvů nahoru a dolů máme skoro za sebou. Trh se postupně uklidní a přejde ke zdravému pozvolnému růstu. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský P.S. V minulém vydání jsme avizovali, že můžete v tomto čísle očekávat rozhovor s novým generálním ředitelem Electroluxu Janem Rožkem. Vzhledem k tomu, že není z pochopitelných důvodů proces přípravy takového interview vůbec jednoduchý, byli jsme nuceni ho nakonec posunout až do dalšího čísla. VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

Obsah 2/2023 3 Editorial 8-9 Braun MultiMix Výkonnost, rychlost a preciznost 10 V Beko zasahoval na konci března ÚOHS. Impulz k akci úřadu dal údajně stejný subjekt jako loni v případě Electroluxu 11 Neutuchající boj firmy Dyson s neviditelným znečištěním našich domácností 12 Personální škatulata na českém trhu pokračují 14 Přenosné dotykové monitory Verbatim učiní opravdovou kancelář i z vašeho mobilu 16 Yannick Fierling, CEO Haier Europe: Naše investice do evropských trhů, zaměstnanců a značek pokračují. Chceme se stát na kontinentu lídrem 18 Seznamte se s budoucností uchovávání jídla Představuje se nová generace vestavných lednic AEG a Electrolux 21 Skupina výrobků Chladničky s mrazákem dole 23 Rytmy designové klasiky od značky Amica 27 Philco Od kompaktních podstavných chladniček až k vestavné „Side by side“ 30 Liebherr Budoucnost chlazení již dnes 32 Novinky Zajímavosti ze světa domácí techniky 34 Haier Úsporné chlazení s přímým vstupem 36 Trh se vrátil na předcovidová čísla. Situace není s ohledem na vyšší náklady a investice růžová. Panika ale není na místě 38 Nová řada chladniček Candy Fresco 40 Na skok v Chicagu. Inspired Home Show nabídla zajímavý mix tradičních značek a startupů 43 Dřezy Teka Nová povrchová úprava Fortinox: pohodlí a odolnost 12 16 10

46 Nové vestavné lednice Whirlpool nabízejí 70cm šířku i systém Total No Frost 48 Martin Desort: Značka Oral-B musí víc věřit v sebe samu a své technologie. Změny v distribuci a můj odchod nejsou ničím nečekaným 50 70 cm široké vestavné lednice Beko Více prostoru, věští variabilita 52 Novinky a video Podrobná videa prezentace super prémiového kávovaru JURA GIGA 10 53 SodaStream se mění Novým logem přichází nová vizuální identita i komunikace značky 54 K+B Progres překvapil. Přivezl kontraktaci do O2 Universa a přilákal masu obchodníků 57 Gaggia Magenta Milk bodovala v dTestu 58 Nutribullet Mixéry pro zdravý životní styl 60 Radek Černý z Testuj.to: Kladné recenze na klíč nedodáváme. Komunity testerů budujeme osm let 62 Legendární food procesor Cuisinart slaví 50 let 64 Ekonomický bulletin BSH na vítězené vlně, Haier v tenisu a další zprávy 65 RepairSYS Moderně a inovativně pojatá servisní platforma 66 Ne každá vinotéka dokáže simulovat podmínky vinného sklepa. mQuvée ano 68 Skupina výrobků Vinotéky 73 Philco Vždy optimální klima 74 Samožehlička Tefal Care For You je v inovované verzi úspornější, tišší a šetrnější 76 Skupina výrobků Napařovače 79 Horkovzdušné novinky DOMO smaží bez přidaného oleje 81 SOLAC je zpět na českém trhu. Seznamte se s jeho prodejními hity ze Španělska VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08 40 48 54 60

Stejně jako u ostatních produktových kategorií Braun, také tradiční ruční mixéry Braun MultiMix kladou důraz na inovace, technologie a kvalitu. To, čeho si zákazník nemusí všimnout při samotném výběru mixéru, jistě později ocení při každodenním používání. SmartMix, EasyClean, VarioControl… Nic vám to neříká? Seznamte se s technologiemi mixérů Braun MultiMix. Inovativní SmartMix pro uživatelský komfort Většina ručních mixérů má motor umístěný v horizontální části těla mixéru, zatímco část s příslušenstvím je umístěna na konci mixéru. To může způsobovat nepohodlí a únavu ruky při delším používání, a to zejména pokud se připravuje větší množství jídla. Technologie SmartMix řeší tento problém tím, že umisťuje motor do přední části ručního mixéru, která je nejblíže ruce uživatele. Tím se těžiště mixéru přibližuje k ruce a výsledkem je mnohem lepší rovnováha a snadnější ovládání pro maximální uživatelský komfort a výkon. Díky tomu může uživatel používat mixér s menším úsilím a po delší dobu bez únavy. EasyClean design a dlouhá životnost Výhodou technologie EasyClean design je, že na mixéru nejsou žádné ventilační otvory. To znamená, že se dovnitř nemohou dostat žádné nečistoty, jako jsou například prach nebo zbytky jídla. To je důležité z hlediska hygieny a zabraňuje také poškození motoru a následnému snížení výkonu mixéru. Povrchová úprava mixéru je navržena tak, aby se mixér dal pohodlně a rychle otřít. Příslušenství lze snadno odejmout stisknutím jednoho tlačítka a umýt jej pod tekoucí vodou nebo v myčce na nádobí. Braun MultiMix. Výkonnost, rychlost a preciznost. EasyClean SmartMix

Ovládněte chuť i rychlost s technologií VarioControl Technologie VarioControl u ručních mixérů značky Braun MultiMix umožňuje uživatelům přesné nastavení rychlosti mixování podle potřeby. Mixér je vybaven až 9 úrovněmi rychlosti, které lze snadno ovládat pomocí jednoduchého otočného knoflíku. Uživatelé mohou tak snadno přepínat mezi různými rychlostmi mixování a ovládat mixér jednou rukou a druhou mohou používat k odměřování či přidávání dalších ingrediencí. Multifunkční příslušenství Ruční mixéry Braun MultiMix nabízí různé typy příslušenství, které umožňují širokou škálu funkcí a způsobů použití. Mezi základní příslušenství patří šlehací metla a hnětací háky. Kromě toho ruční mixéry Braun nabízí také mixovací nohu s technologií PowerBell pro jemné výsledky a SplashControl proti rozstřiku surovin během mixování. U vyšších modelů je k dispozici také sekáček na sekání ořechů, tvrdých sýrů, bylinek a dalších surovin. Ruční mixér tak zastane práci šlehače, tyčového mixéru i sekáčku. Výkon, na který se můžete spolehnout Mixéry Braun MultiMix jsou vybaveny výkonnými motory, které poskytují výkon v rozmezí od 400 do 750 wattů v závislosti na modelu. Tento výkon je dostatečný pro zpracování velkého množství potravin a ingrediencí, jako jsou ovoce, zelenina, těsto a další. ComfortClick a pohodlná a snadná výměna nástavců Technologie ComfortClick u ručních mixérů Braun MultiMix umožňuje rychlé a snadné připojení a výměnu mixovacích nástavců jedním kliknutím. Poskytuje tak větší kontrolu a stabilitu při mixování. Díky této technologii je také možné pohodlně přecházet mezi různými druhy nástavců a příslušenství, což umožňuje rychle přizpůsobit šlehání, mixování či sekání různým potravinám a ingrediencím. Kombinace těchto inovativních technologií dělají z ručních mixérů Braun MultiMix výkonné a uživatelsky přívětivé nástroje pro každodenní vaření a pečení. Nyní se na tuto kategorii vztahuje také akce 60denní Záruka vrácení peněz, která platí do konce roku 2023. Objevte více na www.braunhousehold.com 60dní záruka vrácení peněz 750 W ComfortClick VarioControl

10 • Sell • 2/2023 V Beko zasahoval na konci března ÚOHS. Impulz k akci úřadu dal údajně stejný subjekt jako loni v případě Electroluxu České kanceláře firmy Beko v Praze navštívili 29. března zaměstnanci antimonopolního úřadu. Stejně jako v případě loňské akce ve firmě Electrolux má být důvodem udání ze strany menší moravské firmy ohledně údajného tlaku na ceny. Přítomnost úředníků v sídle firmy Beko potvrdilo redakci SELLu už v den zásahu několik nezávislých zdrojů z branže. Zástupci úřadu si dle nám dostupných informací stáhli informace z počítačů zaměstnanců a z cloudového úložiště. Šéf marketingu Beko Tomáš Bělohlav poskytl druhý den ráno naší redakci následující oficiální vyjádření: „V této fázi můžeme potvrdit přítomnost úředníků v kancelářích firmy dne 29. března. Důvod návštěvy v této chvíli komentovat nemůžeme. Co mohu nyní určitě potvrdit, je, že fungujeme i nadále v plném provozu a jsme plně připraveni poskytovat služby našim partnerům i zákazníkům. Nepředpokládáme ani žádné další omezení našich služeb.“ Tak trochu déjà vu Zásah přišel více než rok od téže situace v Electroluxu, která firmou značně otřásla. A nejen jí. Důsledky pocítil celý trh domácích spotřebičů v podobě intenzivnější cenové eroze v době, kdy začala v Česku sílit inflace a v maloobchodě, službách i energetice se začalo výrazněji zdražovat. Samotný Electrolux reagoval loni na celou záležitost rozpuštěním velké části svého dlouholetého česko-slovenského týmu v čele s tehdejším generálním ředitelem Martinem Svobodou a obchodním ředitelem Martinem Novotným. Celá záležitost v návaznosti způsobila, že Electrolux ztratil pozici lídra českého trhu velkých domácích spotřebičů a jeho tržní podíl citelně klesl. Stabilizovat situaci a nastartovat znovu růst má od loňského září na starost nový generální ředitel Jan Rožek a opětovně doplněný lokální tým. Jak Jan Rožek vnímá aktuální situaci na trhu, loňský dramatický rok i letošní ochlazení poptávky, se dočtete snad v příštím vydáním. Na rozhovoru s ním intenzivně pracujeme. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ani po roce a čtvrt od zásahu své šetření týkající se Electroluxu dle našich zdrojů neukončil, i když by se snad měla celá věc blížit ke svému závěru. Co budou znamenat březnové události ve firmě Beko pro její činnost, nelze v tuto chvíli vyvozovat. Od té doby se ve věci neobjevily žádné nové informace a ani je nelze v nejbližší době čekat. Beko a Whirlpool čekají velké změny Vlastník značky Beko a její evropské pobočky je aktuálně v procesu zakládání joint venture s evropskou pobočkou americké společnosti Whirlpool. Obě firmy už v lednu oznámily, že své evropské dceřiné společnosti převedou do nové entity, která má nést název Beko Europe B. V. Komplexní rozbor jednoho z nejvýznamnějších obchodů v sektoru domácích spotřebičů za několik let jsme přinesli v minulém vydání. Článek také najdete ve webové verzi na našich stránkách. Lubor Jarkovský Čelní představitelé společností Arçelik a Whirlpool podepisují dohodu o vytvoření nové joint venture. Fotka ze dne 17. ledna 2023.

Neutuchající boj firmy Dyson s neviditelným znečištěním našich domácností Ne všechny filtry, čističky vzduchu nebo vysavače jsou stejné. Zaleží, jak jsou navrženy, konstruovány a především utěsněny. Filtrace přitom nezávisí jen na dobrém filtru. Všechny součásti přístroje musejí spolupracovat v dokonalé harmonii – jen tak vychází ze zařízení opravdu čistý vzduch. Současná generace čističek vzduchu i vysavačů Dyson přitom staví na téměř 30 letech zkušeností a kontinuálního vývoje. Vzduch, který dýcháme, nebyl nikdy tak v centru pozornosti, jako nyní v době po pandemii koronaviru. Lidé po celém světě včetně Česka hledají způsob, jak dosáhnout ve své domácnosti vyšší čistoty – součástí toho je také snaha snížit prašnost v bytě a eliminovat co největší množství alergenů a zdraví škodlivých látek, které dýcháme. Neviditelné znečištění Uvnitř našich domácností, ale i pracovišť, škol a dalších veřejných míst najdeme miliony neviditelných znečišťujících látek. Pyl, zvířecí srst, vlasy, prach, roztoči, bakterie a viry tvoří jen pár příkladů těchto částic. Mohou být šířeny přímo uvnitř budov, jako prach a vlasy, nebo se mohou do interiéru dostávat zvenčí, když se otevírají a zavírají okna a dveře. Stejně tak můžeme rozdělit znečišťující plyny na vnitřní a venkovní. Od NO2, pocházejícího hlavně z dopravy a spalování hmotných paliv přes látky uvolňující se z běžného vybavení interiérů, až po těkavé organické látky (VOC) z čisticích prostředků či různé drogerie. Eliminace znečištění nejen pomocí HEPA filtru HEPA je typ vzduchového filtru, jehož jediným úkolem je zachytávat znečisťující částice přítomné ve vzduchu. Vnitřní část HEPA filtru je obvykle vyrobena z materiálu PTFE nebo skleněných vláken. V závislosti na velikosti částic jsou zachytávány HEPA filtrem jedním ze tří způsobů: impakcí, intercepcí nebo difuzí. Dyson používá ve svých přístrojích, včetně čističek vzduchu, HEPA filtry s vlákny s borosilikátového skla, které jsou těsně poskládané do harmoniky. Ale to není vše. Inženýři společnosti Dyson nově definovali filtraci vzduchu tak, aby odpovídala všem problémům se znečištěním interiéru. Nikoliv jen některým. Vedle filtrační vrstvy HEPA používají čističky vzduchu Dyson ještě uhlíkový filtr pohlcující plynné znečištění. Vrstva aktivního uhlí, upravená takzvanou Tris impregnací, zachycuje plynné molekuly včetně těkavých organických látek a plynů, jako je NO2. U vyšších modelů čističek vzduchu Dyson je potom i třetí vrstva se selektivní katalytickou oxidací (SCO), která nepřetržitě rozkládá formaldehyd na molekulární úrovni. Utěsnění je klíčové Aby bylo zajištěno, že veškerý vzduch vystupující z čističek vzduchu prošel filtrem, který zachytí až 99,95 % znečišťujících škodlivých látek o velikosti pouhé 0,1 mikrometru, vyvinuli inženýři společnosti Dyson pro své čističky a vysavače zcela uzavřený filtrační systém. Upozorňují totiž na to, že opravdu nejde pouze o kvalitu filtru, nýbrž i to, kudy vzduch proudí. A pokud není celý přístroj dokonale utěsněn, nečistoty se mohou kvůli takové netěsnosti dostávat zpět do místnosti. Dyson proto vyvinul dokonce vlastní test filtrace svých zařízení, aby mohl jejich fungování relevantně posoudit. Doporučte svým zákazníkům čističky a vysavače společnosti Dyson. Můžete si být jisti, že se jedná o zařízení, která jednak používají ty nejvyspělejší filtrační systémy a jednak z nich neunikají nečistoty kvůli konstrukčním nedostatkům zpátky do interiéru. Autorizovaní prodejci Dyson: Alza, Datart, Mall, Electroworld, Robotworld, Onlineshop www.solight.cz

12 12 • Sell • 2/2023 Martin Novotný zamířil do K+B Progres Někdejší dlouholetý obchodní ředitel Electroluxu nastoupil k 11. dubnu jako šéf obchodu společnosti K+B Progres, do níž přichází po zhruba ročním angažmá u kolektivního systému Asekol. Jeho přechod do klíčanského velkoobchodu není velkým překvapením. Firmu už loni posílil Martin Svoboda, bývalý generální ředitel Electroluxu. S Novotným tvořili úspěšný tandem po dobu deseti let, během nichž se švédská firma stala jasnou jedničkou českého trhu velkých domácích spotřebičů. Loni museli oba ze společnosti odejít – jednalo se o jeden z následků zásahu ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže). Lokální zastoupení Electroluxu opustily i dva ze tří obchodních týmů. Martin Svoboda se posléze dohodl na spolupráci s K+B Progres, kde od loňska postupně přebíral agendu od Petera Weisse, který společnost K+B Progres vedl nepřetržitě od roku 1995. Pozice generálního ředitele se Svoboda definitivně ujal před pár dny, konkrétně 1. dubna. Martin Novotný už loni v květnu nastoupil do společnosti Asekol, neziskové organizace zajišťující sběr elektroodpadu, kde řídil jeden z jejích nových projektů. V K+B Progres se ale v posledních měsících uvolnila odchodem Josefa Hegedüše pozice obchodního ředitele a o možném návratu týmu „Svoboda & Novotný“ se na trhu od zimních měsíců živě spekulovalo. Oznámení jeho současného nástupu tak tyto spekulace jen potvrdilo. Personální a byznysové změny v lokálním clusteru De’Longhi V posledním vydání SELLu jsme informovali o zrušení pozice obchodního ředitele De’Longhi pro Česko a Slovensko, k němuž došlo na konci února odchodem Stanislava Brázdy. Záhy nato firma oznámila, že tuto agendu převezme takzvaný national key account manager. A začátkem dubna nám vedení clusteru v Polsku potvrdilo, že se této role ujímá Adéla Shejbalová, která doposud v De’Longhi působila jako brand director Central East Europe za značku Braun. Na toto místo se nyní vrací po mateřské dovolené Dana Jirsíková. Z dalších zásadních novinek pak nesmíme opomenout ani to, že do zdejšího uskupení zemí Česka, Slovenska a Polska s centrálou ve Varšavě nově přibyla Ukrajina. Šéf clusteru Jakub Gawronski je tak nově zodpovědný i za válkou zmítaný trh. Nejen o něm s ním budeme hovořit v připravovaném interview, které najdete v příštím SELLu. Martin Desort odchází z Orbica. Braun a Oral-B prochází distribuční transformací V návaznosti na změny v distribuci značek Braun a Oral-B, u nichž v posledních letech docházelo k pozvolenému přesunu byznysu z distribuční společnosti Orbico přímo k firmě Procter & Gamble, která výrobky těchto značek produkuje, se Martin Desort dohodl s vedením společnosti Orbico na ukončení spolupráce. Z firmy odejde koncem května. Na straně 48 najdete s panem Desortem interview, v němž pozadí změn podrobně vysvětluje. Změny v Amica a Haieru Poslední důležitou změnou je odchod marketingové manažerky Marty Saxl a produktového manažera Radka Lanče z firmy Amica. Marta Saxl bude ve firmě pracovat do konce května a posléze přechází na pozici trade marketingové manažerky do českého zastoupení firmy Haier. Pozici přebírá po Kristýně Kopecké, která odešla na mateřskou dovolenou. Radek Lanč míří do společnosti FAST ČR, kde bude zastávat v týmu „Philco“ pozici produktového manažera. Personální škatulata na českém trhu pokračují Tandem „Svoboda & Novotný“ opět spolu. Desort odchází z Orbica, rošády v De’Longhi a změny v Amica a Haieru Poslední týdny opět přinesly plejádu zásadních změn ve firmách z oboru domácích spotřebičů. TÉMA • PERSONÁLNÍ ZMĚNY Martin Novotný Martin Desort Adéla Shejbalová Dana Jirsíková Marta Saxl Radek Lanč

Mini chladnička, nebo mrazák? Unikátní chladnička/mrazák Severin vám umožní se rozhodnout, zda potřebujete chladit, nebo mrazit – obojí je možné díky jednoduchému přepnutí. Buď do režimu lednice, anebo mrazáku. Vzhledem k velikosti je tento spotřebič vhodný do malých prostor, kuchyní nebo na chalupy, kde pouhým přepnutím můžete nechat nedojedené čerstvé jídlo zamrazit a bezpečně ho zde uchovat do dalšího pobytu a zbytečně ho nepřevážet domů. Severin oblékl tuto jedinečnou novinku do stylového retro hávu, takže v interiéru rozhodně ostudu dělat nebude. Vnitřní kapacita je 31 litrů a roční spotřeba 147 kWh, což odpovídá energetické třídě E. www.bvz.cz

Přenosné dotykové monitory Verbatim učiní opravdovou kancelář i z vašeho mobilu Ať už připojíte nový monitor Verbatim ke svému notebooku jako druhou obrazovku, nebo jím výrazně rozšíříte zobrazovací schopnosti svého chytrého telefonu, v každém případě se vám bude na cestách mnohem lépe, pohodlněji a rychleji pracovat. A ve chvíli volna monitor využijete i k posunu svých herních zážitků na novou úroveň. Svou širokou kompatibilitou a univerzálností nabídne monitor dokonalou flexibilitu. Dotyková obrazovka pracující s 10 dotykovými body a podporou potáhnutí, posouvání, přetáhnutí a změny velikosti stažením prstů usnadní práci ve všech rozšířených operačních systémech. Jste zvyklí v kanceláři pracovat na velkém nebo ultra širokoúhlém monitoru a vadí vám na laptopu malá obrazovka? Připojením externího monitoru Verbatim vám půjde práce od ruky i v„polních podmínkách“ hotelového pokoje. Vysoké rozlišení Přenosné monitory Verbatim zobrazují 16,7 milionu barev a mají nativní full HD rozlišení (1080p) a tradiční poměr stran 16 : 9. Jelikož se jedná o LCD panely typu IPS, můžete se spolehnout na ostrý obraz s širokými pozorovacími úhly (178°). Použití monitorů usnadňuje integrovaný výklopný stojan – lze je vyklopit v přesně takovém úhlu, jaký potřebujete. A zapomenout nesmíme ani na to, že obrazovka podporuje vysoký dynamický rozsah (HDR), což nepochybně oceníte například při použití tolik populárních streamovacích služeb, kde je množství filmů a seriálů v HDR. Připojte monitor jedním kabelem Jednodušší už to být nemůže. Monitor můžete připojit k notebooku, telefonu, herní konzoli či jinému zdroji obrazu prostřednictvím kabelu USB-C, který zajišťuje jak napájení, tak přenos obrazu a dalších informací. Alternativně lze zvolit také připojení HDMI, ale v takovém případě je potřeba zajistit ještě napájení. Zdroj i kabel jsou samozřejmě přibaleny. K podpoře dotykové funkce je vyžadován při použití HDMI dodatečný USB kabel. Nové přenosné monitory Verbatim jsou lehké a tenké, takže je bez jakýchkoliv problémů zabalíte do kufru nebo cestovní tašky. Díky pevnému a odolnému tělu z hliníku a dodávanému neoprenovému obalu se nemusíte bát, že byste svůj monitor při přepravě poškodili. Monitory v nabídce • Klasický monitor ve velikosti 14“ • Dotykové monitory ve velikostech 14“, 15,6“ a 17,3“ www.verbatim-europe.cz Více informací o jednotlivých modelech Distribuce: DISKUS, ED SYSTEM, IT TRADE

Výměna filtrů Kompletní vyčištění Vyčištění kartáče Diagnostika baterie Vyšší výkon Prémiový servis zdarma V Conceptu si zakládáme na péči o naše zákazníky chytře vymyšlenými službami. Nyní přicházíme s Prémiovým servisem. Novinkou, kterou dáváme zdarma k našim nejlepším robotickým a tyčovým vysavačům. Součástí služby je rozebrání vysavače, vyčištění, promazání, výměna filtrů a diagnostika baterie. Díky pečlivému vyčištění vysavače se prodlouží jeho životnost a dojde k obnovení výkonu, který vysavač přirozeně ztrácí nedostatečným čištěním. Chceme aby naše vysavače sloužily zákazníkům co nejdéle a usnadnili jim každodenní život i po několika letech. Připote se i vy do naši akce na Prémiový servis zdarma. Podrobnější informace o akci získáte na www.my-concept.cz Detailnější pravidla a informace o akcích naleznete na www.my-concept.cz

16 16 • Sell • 2/2023 Haier je v současné době nejrychleji rostoucím výrobcem domácích spotřebičů v Evropě. Na tuto trajektorii se v podstatě vydala koupí společnosti Candy Hoover s celým jejím přístupem na trh, zavedenou strukturou a místními výrobními závody. Co můžeme očekávat od firmy Haier dál? Jaký je její současný cíl v Evropě? Za pouhé čtyři roky se nám podařilo zdvojnásobit náš obrat. Myslím, že to ukazuje naši sílu, která pochází z oddanosti a nadšení našich lidí a z naší úspěšné akvizice Candy Hoover, která přinesla růst všem značkám, které nyní máme v portfoliu. Do roku 2026 chceme zdvojnásobit náš obrat na 6 miliard eur, což je, přiznávám, velká ambice. Věříme však v náš obchodní model budování celého ekosystému kolem našich produktů. Naším hlavním cílem je stát se lídrem na evropském trhu. Posledních několik let bylo pro společnost Haier velmi úspěšných, ale váš příběh v Evropě je delší. Jak jste na kontinentu začínali? Haier je poměrně mladá společnost. Byla založena teprve v roce 1984 a svou činnost v Evropě zahájila poměrně pozdě. Abych byl přesný, do Evropy jsme vstoupili v roce 2008, takže jsme přišli na již přeplněný, nasycený a rozvinutý trh. Přesto od roku 2015 rosteme každým rokem. Já jsem do firmy nastoupil ve stejném roce a mým cílem od začátku bylo dostat ji na pozici, kam patří. Zejména posunout značku Haier do prémiového segmentu, což se nám podařilo, ale stále je zde obrovský potenciál pro další rozvoj, a to ve všech segmentech. Candy Hoover jste získali v roce 2019. Zmínil jste, že tato akvizice byla velmi důležitá. Co konkrétně znamenala pro společnost Haier a její evropské aktivity? Akvizice se nesla v duchu dokonalé shody – souladu obou společností na mnoha úrovních. Zejména geograficky a po stránce portfolia. Chci tím říct, že Haier nebyl příliš silný v segmentu vaření nebo vysavačů, ale Candy Hoover ano. Italská společnost byla v Evropě i lídrem v oblasti konektivity a chytrých spotřebičů. Haier měl přitom stejnou pozici z globálního hlediska. Jednoduše řečeno, perfektní shoda, jak jsem řekl. Velkým tématem je i nadále nedostatek polovodičů na trhu. Jak to ovlivňuje vaše podnikání, když se zaměřujete na inteligentní spotřebiče a konektivitu? Když se vrátím do roku 2020, čelili jsme opravdu neuvěřitelné situaci. Součástky a díly chyběly obecně, nejen polovodiče. Na druhé straně byla obrovská poptávka po spotřebičích. Naší výhodou tehdy byla a stále je velikost firmy. Jsme největší skupinou v tomto oboru, takže jsme byli schopni se vypořádat se všemi výzvami lépe než někteří naši konkurenti. Potvrdilo se také, že klíčovými prvky pro dosažení úspěchu se staly hlavně dvě věci – být co nejblíže koncovému zákazníkovi a lepší podpora místních trhů. Situace v Evropě není jednoduchá a nebude snadná ani v dohledné budoucnosti. Jaká jsou vaše očekávání pro rok 2023? Zdá se nám, že zejména velké firmy s korporátní strukturou nejsou ochotny akceptovat negativní trendy, jako by všechny očekávaly další růst po bezprecedentním růstu v covidových letech… Když jsou časy těžké, lidé mají tendenci deinvestovat. My děláme pravý opak. Haier dosud investoval do svých nových továren v Rumunsku a Turecku zhruba 180 milionů eur a dalších 190 milionů eur investuje v příštím roce. Do čeho přesně tyto nové investice směřují? Budeme pokračovat v rozšiřování těchto továren. V našem novém závodě v Rumunsku produkujeme chladničky. Máme také opravdu velký průmyslový park v Eskişehiru v Turecku, včetně technologického a servisního centra. Nedávno zde byla zahájena nová výroba myček nádobí. A letos na stejném místě dokončíme výstavbu naší výroby špičkové varné a pečicí techniky, což je segment, ve kterém jsme nyní relativně malí a máme ambice růst. Sortiment našich kuchyňských spotřebičů chceme brzy výrazně rozšířit. A další továrna je právě nyní plánována na stejném místě. Usilovně pracujete na rozšiřování evropské výroby, ale současně vyrábíte spotřebiče určené pro evropské trhy v Číně. Jedná se o generické výrobky cílené obecně na globální trh? Nebo jsou šité na míru evropským zákazníkům? Haier je velmi odlišná globální společnost, protože přemýšlíme „lokálně pro lokální zákazníky“. Nechceme nabízet jednu pračku pro USA a její menší verzi pro Evropu. Naším cílem je sloužit jednotlivým trhům a jejich potřebám, čemuž se musí naše produkční týmy přizpůsobit. Trh se nepřizpůsobuje nám. My se přizpůsobujeme trhu. A nezáleží na tom, zda je výrobek vyráběn v Číně nebo v Evropě. Naše platformy a výrobní nástroje nám poskytují vysokou úroveň adaptace, což znamená, že dokážeme vyrobit spotřebič se specifickými úpravami pro český trh Yannick Fierling: Naše investice do evropských trhů, zaměstnanců a značek pokračují. Chceme se stát na kontinentu lídrem Bez ohledu na to, zda trh roste, nebo klesá, společnost Haier nadále intenzivně investuje do evropské výroby a vývoje. Rozšiřuje své týmy a je velmi aktivní v oblasti marketingu. O její strategii a plánech jsme si více než hodinu povídali s Yannickem Fierlingem, generálním ředitelem společnosti Haier Europe. INTERVIEW • YANNICK FIERLING • HAIER

17 Sell • 2/2023 • 17 INTERVIEW • YANNICK FIERLING • HAIER a umíme ho vyrobit i v Číně. A nejen že to umíme. My takhle skutečně pracujeme. Evropa se nyní nachází v energetické krizi, která hned tak nezmizí. Situace má mimo jiné obrovský dopad na výrobní náklady. Jak tuto situaci řešíte? Téma cen energií má dvě roviny. Jedna je na straně výroby. V této oblasti jsme nebyli zaskočeni, protože pracujeme na udržitelnosti naší výroby už dlouho. Naším cílem bylo snižovat náklady na energie ještě dávno před zmíněnou krizí. Druhá rovina je spotřebitelská, protože stále častěji a intenzivněji se zákazníci zajímají o spotřebu energie a vody u svých spotřebičů. Haier proto vkládá do vývoje ještě větší úsilí. Chceme nabízet energeticky úsporné výrobky, a to nejen tradičními inovacemi, jako jsou vakuové panely nebo jiné technické inovace, ale také moderním přístupem k využívání našich produktů. Spolupracujeme proto s dodavateli energií v celé Evropě, abychom využili konektivitu ve spotřebičích ke komunikaci s inteligentní rozvodnou sítí. Tímto způsobem může poskytovatel energetických služeb rozhodnout, kdy je pro pračku nejvhodnější a nejméně nákladné praní prádla nebo pro myčku mytí nádobí. A v neposlední řadě chceme pomocí umělé inteligence a dalších moderních technologií snížit spotřebu našich zařízení, které spolu vzájemně komunikují. Vše tak může fungovat ve větším souladu a lépe. Dalším krokem je samozřejmě vytvoření komplexní chytré domácnosti, tedy celého ekosystému produktů, v němž vše spolupracuje s cílem dosáhnout lepšího uživatelského zážitku a efektivnějšího provozu. Můžete uvést ještě nějaký konkrétní příklad? Jaké další inovace by měly pomoci k dosažení lepších výsledků a vyšší efektivity? Například náš koncept WashPass, který využívá jednak špičkové spotřebiče a jednak unikátní řešení pracího prostředku s lepší a šetrnější péčí o oblečení. Jde totiž o vícesložkový prací systém, jehož rozdělení umožňuje pračce pracovat s jednotlivými oddělenými složkami v různých fázích pracího cyklu. Uvědomte si, že například prací enzymy a bělidlo spolu nejdou dobře dohromady – vzájemně si snižují účinnost. Vícesložkové řešení dává proto smysl. Náš systém WashPass, v jehož rámci probíhá i automatické doobjednávání detergentů, když dojdou ty stávající, je takovým maximálně uživatelsky přívětivým řešením. Uživatel dosahuje lepších výsledků, prací prostředek je využíván efektivněji a péče o prádlo je celkově lepší. Ekologie je samozřejmě spojena i s životností spotřebičů, která je nyní výrazně nižší než například před 30 lety. Všichni samozřejmě víme, že dnešní spotřebiče stojí zlomek toho co tehdy. Nezdá se vám však, že situace zašla příliš daleko? Je dlouhodobě udržitelné, aby pračka stála 200 eur? Celé odvětví se snaží neustále inovovat spotřebiče a zároveň je činit cenově dostupnějšími. V minulosti byly spotřebiče poměrně drahé a ne každý si je mohl dovolit. Výrobcům domácích spotřebičů se podařilo tuto bariéru odstranit a zpřístupnit je obrovské mase zákazníků. Mohu vás však ujistit, že životnost našich výrobků je mnohem delší než pět let. Naším cílem je 10 a více let služby. Jednou z věcí, která nám v tom pomáhá, je konektivita, protože můžeme ve spotřebičích upgradovat software. Dokážete si představit, že máte počítač nebo mobilní telefon, který neaktualizujete? Jejich životnost by v takovém případě byla výrazně kratší. Možnost aktualizace udrží i starší modely našich spotřebičů relevantní a pomůže s údržbou a servisem. A samozřejmě jim prodlouží životnost. Haier je technologická společnost. Není tedy divu, že vsázíte hodně na konektivitu a chytré funkce. Nejen kvůli údržbě a servisu. Problémem je však fragmentace platforem. Podporujete nějaké otevřené iniciativy na integraci spotřebičů různých značek? Máme jednu aplikaci s názvem hOn pro všechny naše spotřebiče Haier, Candy a Hoover a jsme členem Connectivity Standards Alliance, takže kráčíme ruku v ruce s ostatními členy směrem k otevřeným standardům. Pohodlí uživatelů je samozřejmě naší nejvyšší prioritou. Až dosud se konektivita používala hlavně k dálkovému ovládání a monitorování spotřebičů. Jaký další potenciál vidíte vedle inteligentní rozvodné sítě, o které jste již hovořil? Haier chce nabídnout něco jedinečného. Takže mít tlačítko „zapnutí/vypnutí“ v aplikaci nestačí. U našich spotřebičů proto najdete jedinečné chytré funkce, jako je třeba Snap&Wash. Tato funkce vám umožní vyfotit várku prádla a nechat aplikaci ji analyzovat. Aplikace následně uživateli nabídne nejvhodnější program. Je to intuitivní, rychlé a jednoduché. Jsme také lídrem v chlazení vína. V naší aplikaci hOn jsme díky spojení s Vivino schopni nabídnout například doporučení nejvhodnějšího vína, které máte ve své vinotéce Haier, pro právě připravovaný pokrm. Pojďme se teď ještě na chvíli věnovat střední Evropě. Tvoří ji několik zemí s různými jazyky, a dokonce i rozdíly v nákupních zvyklostech, což nepochybně ztěžuje centrálně řízené podnikání v tomto regionu. Jak naši část světa vnímáte ze svého pohledu? Česká republika je ve výjimečné pozici díky rekordním online prodejům. Jsou nejvyšší v EU. To je opravdu něco výjimečného. Celkově vidíme v regionu střední a východní Evropy velký potenciál a směřují sem některé z našich největších investic. A to jak do značek, tak našich místních zaměstnanců. Konkrétně v Česku se podařilo vybudovat opravdu skvělý a silný tým. A v celoevropském měřítku jsme od akvizice v roce 2019 zdvojnásobili počet našich zaměstnanců. Víme, že plánujete uvedení malých spotřebičů Haier. Kdy je můžeme očekávat? Haier masivně investuje do SDA, a to nejen do samotné značky Haier, ale také do značky Hoover. Velmi stručně řečeno je cílem firmy vyrábět pětihvězdičkové malé spotřebiče. Naše připravované novinky Haier nebudou zastoupeny produkty, jako jsou obyčejné varné konvice. Půjde o opravdu inovativní řešení, přičemž očekávat je na trhu můžete ještě letos, ale konkrétnější být v tuto chvíli nemohu.

Seznamte se s budoucností uchovávání jídla Nová generace vestavných chladniček AEG a Electrolux s plejádou inovací Postupná kompletní obměna portfolia vestavných lednic značek AEG a Electrolux byla zahájena již loni. Technicky a funkčně nejzajímavější modely se ale dostávají do prodeje teprve letos. Nejvyšší modely včetně vlajkové lodi pak můžete očekávat do konce roku. Proč byste měli svým zákazníkům doporučit právě tyto chladničky, se dozvíte v následujícím technologickém článku. Extra objem i extra široké police U vestavných chladniček dlouho platilo, že jsou ve srovnání s volně stojícími modely menší, protože mají s ohledem na vestavné provedení užší vnitřní prostor. Situace se však v poslední době změnila. Vedle standardních modelů tak najdete v nabídce AEG a Electrolux nově i varianty s šířkou 69 cm. Díky výšce 188 cm pak tyto modely označované jako MaxiSpace poskytují až o 45 % větší prostor než standardní vestavné lednice. A to je pouze jedna z mnoha zásadních novinek pojících se s novou generací chladniček AEG a Electrolux. Snížená hlučnost až na hranici 33 dB(A) To, že nové modely lednic používají spolehlivější a úspornější invertorové kompresory, asi nikoho na trhu nepřekvapí. Profesionálům z oboru je již známo i to, že jsou invertory tišší, a tak i v případě chladniček přispěly ke snížení hlučnosti. U nové generace chladicí techniky AEG a Electrolux ale naleznete vedle nejnovější generace invertorových kompresorů ještě některé důležité úpravy v konstrukci, jako například misku na vodu zcela oddělenou od kompresoru, vylepšené vedení trubek, zadní kovový panel či nové usazení kompresoru. To vše dohromady přispívá ke snížení vibrací a ve výsledku také snížení hlučnosti o 1 dB(A). Nejtišší modely se tedy pyšní hlučností pouhých 33 dB(A).

ColdSense Rychlá obnova vnitřní teploty Už u základních řad AEG série 5000 a Electrolux série 500, které cílí na méně náročné zákazníky, je použita nová technologie ColdSense zajišťující kvalitnější uchovávání čerstvých potravin zamezením teplotních šoků. Trojice senzorů včetně jednoho monitorujícího klima v místnosti detekuje jakékoliv výkyvy teploty a zajišťuje rychlou reakci spotřebiče, aby bylo jídlo v chladničce uloženo v prostředí s minimální fluktuací teploty. TwinTech® No Frost Plus Vylepšená konstrukce revoluční technologie, která prodlužuje čerstvost jídla Oddělení chladicích okruhů není na trhu ani u AEG nebo Electroluxu už žádnou novinkou. Přesto je nutné zdůraznit, že se jedná o jednu z nejdůležitějších inovací u beznámrazových chladicích a mrazicích kombinací, protože zamezuje jednak tvorbě námrazy v mrazničce a jednak umožňuje vytvořit v chladicím oddíle prostředí s optimální teplotou i vlhkostí. Rozdíl oproti tradičním lednicím typu No Frost, u kterých je suchým vzduchem z mrazáku chlazeno i čerstvé jídlo? Jednoznačně delší udržení čerstvosti bez nepříjemného osychání potravin. Lednice typu TwinTech No Frost používají tedy dva výparníky – jeden pro chladicí část, druhý pro mrazicí. V případě inovované verze technologie TwinTech NoFrost Plus byla tradiční konstrukce se sériovým zapojením nahrazena paralelním obvodem, což ještě 4× snižuje úroveň výkyvů teploty (a to na 0,05 °C) a zajišťuje o 9 % lepší využití energie. Systém TwinTech No Frost používají modely AEG série 6000, Electrolux série 600 a vyšší. Moderní výroba v Itálii a používání recyklovaných plastů Investice přesahující 130 milionů eur dala vzniknout v italské Suseganě jednomu z nejmodernějších výrobních závodů na domácí spotřebiče v Evropě. Na 42 tisících metrech čtverečních jsou produkovány úsporné chladničky nové generace. Při produkci jsou využívány chytré systémy a množství automatizovaných nástrojů využívajících více než 6 000 senzorů a 116 robotů. Electrolux neponechává nic náhodě a na místě se věnuje i důkladné výstupní kontrole kvality. Každý model je podroben 6 720 hodinám testování, jen dvířka musí například vydržet 200 tisíc otevření a zásuvky 50 tisíc vysunutí. Nový design obalů navíc chrání spotřebiče před poškozením při pádu během přepravy, bočním nárazům a vibracím. Důležité je také zmínit, že v případě vnitřních stěn vybraných modelů lednic používá Electrolux ze 70 % recyklované plasty. Classified as Internal Mraznička Chladnička TwinTech® No Frost Plus (Parallel Twin) Mraznička Chladnička TwinTech® No Frost TwinTech® No Frost Plus /Parallel Twin Protect the flavor of ingredients with temperature stability with almost no fluctua�on, bellow 0.05 degrees*. Up to 9% be�er energy performance** thanks to fully dedicated systems that op�mize cooling independently for fridge and freezer, the best technology to meet higher energy classes. And you never have to defrost the freezer. In Combi-Bo�om with parallel twin system, the freezer evaporator and the fridge evaporator are connected in parallel (instead of in series as in tradi�onal twin), and they are cooled sequen�ally.  Advanced temperature stability with almost no fluctua�on! Fluctua�on/swing within 0.05 degrees, over 4 �mes be�er than standard product with evaporators connected in series  Dedicated systems op�mize cooling independently for fridge & freezer, new parallel twin so�ware regulates ideal cold supply to fridge & freezer  Best technology to meet higher energy classes. Up to 9% be�er energy performance Temperature fluctua�on test New Built In Range Launch 17 * Temperature fluctua�on within 0.05º compared to standard TwinTech with 2 evaporators connected in series **Compared to similar technology with 2 evaporators (TwinTech) TwinTech TwinTech Plus Max Min Swing Max Min Swing T1 5 4,7 0,15 6,3 6,3 0 T2 2,8 2,6 0,1 3,9 3,8 0,05 T3 1,4 0,7 0,35 1,9 1,8 0,05 Rozdíl v konstrukci původní technologie TwinTech No Frost a vylepšené verze TwinTech No Frost Plus.

www.aeg.cz www.electrolux.cz GreenZone a GreenZone+ Uchovejte až 95 % vitaminů v ovoci a zelenině Ovoce a zelenina si žádají odlišné podmínky skladování než mnoho dalších druhů čerstvého jídla. Důležité je zachovat nejen jejich svěžest a přirozený vzhled, ale i obsah vitaminů. Modely AEG od série 7000 a Electrolux série 700 proto nabízejí speciální zásuvku GreenZone s vlastním mikroklimatem, které není ovlivněno zbytkem chladicího prostoru. Uživatel přitom může upravit úroveň vzdušné vlhkosti v zásuvce. Varianta GreenZone+ se speciální membránou dokonce optimalizuje vlhkost zcela automaticky. Cooling 360° Ještě rovnoměrnější distribuce chladného vzduchu O důležitosti stabilní teploty v chladničce již byla řeč. Neméně důležitá je ovšem i rovnoměrná distribuce chladu, aby bylo jídlo přiváděným vzduchem doslova obklopeno. Vzduch se musí dostat na každou polici, do každého koutu lednice. Systém Cooling 360° používaný v modelech AEG série 8000, Electrolux série 800 a vyšších kombinuje aktivní distribuci vzduchu Multiflow spolu se zadní stěnou z nerezové oceli, která přispívá po otevření a zavření dvířek lednice k rychlejší obnově teploty. Chladný vzduch je navíc přiváděn na každou polici. Výsledkem je o 30 % lepší distribuce chladu. MultiChill 0° Zásuvka s teplotou blízko nule Nejvyšší řada chladniček bude na trhu reprezentována modelem značky Electrolux. Půjde o sérii 900 a do prodeje bude uvedena v závěru letošního roku. Chladnička bude disponovat všemi pokročilými technologiemi, které jsme v článku popsali, stejně jako prémiovou výbavou. Jedinečná v portfoliu pak bude díky zásuvce MultiChill 0°. Zóna bude sloužit především k prodloužení čerstvosti vybraného jídla – například čerstvou rybu v ní lze skladovat po dobu až 3 dnů. Nedojedenou večeři nebo oběd v ní můžete mít až po dobu 5 dnů. Případně lze zásuvku používat pro skladování dalšího ovoce a zeleniny nebo za účelem šetrného rozmrazování potravin. Nejrychlejší instalace na trhu aneb o 50 % méně kroků při instalaci U vestavných spotřebičů je pro resellery, zejména kuchyňská studia a truhláře dodávající celé kuchyně na klíč, zásadní i proces instalace. AEG a Electrolux proto přicházejí u nové generace chladniček s výrazně zjednodušenou a zrychlenou instalací tvořenou v případě posuvných dveří o 50 % méně kroků, než je na trhu běžné.

SKUPINA VÝROBKŮ • 21 Sell • 2/2023 • 21 AEG AEG RCB836C5MX • 160 kWh/rok • 266 l / 101 l • Oddělené chladicí okruhy s No Frost • Invertorový kompresor Žhavá novinka v portfoliu značky AEG dorazila na trh na přelomu dubna a května. Jedná se o nadstandardně vybavený 2m model z řady 8000 s pokročilou aktivní distribucí chladného vzduchu Cooling 360°, díky níž se dostává chlad do všech koutů lednice. Navíc má kovovou zadní stěnu přispívající k ještě rychlejší obnově teploty po otevření a zavření dveří. Kompletně beznámrazový provoz povyšuje na další úroveň systém TwinTech se dvěma oddělenými chladicími okruhy, díky kterým je v chladicím prostoru optimální teplota i vlhkost. LED osvětlení se nachází po stranách, což zlepšuje přehled v uložených potravinách. Součástí výbavy je i zásuvka Extra Chill s nižší teplotou, než je ve zbytku chladicího prostoru, a nechybí ani druhá zásuvka na zeleninu s regulací vlhkosti. Mrazicí kapacita je 9,8 kg / 24 h a akumulační doba 10 h. Klimatická třída SN-N-ST-T. Hlučnost za chodu nepřekračuje 36 dB(A). Rozměry: 201 × 59,5 × 65 cm (v × š × h) I v segmentu chladicí techniky probíhá postcovidová korekce, byť nebyl donedávna zasažen stejně jako některé další kategorie velkých domácích spotřebičů. Informace z trhu hovoří o stagnaci v posledních měsících a aktuálním propadu trhu dvouciferným tempem. Trh s chlazením stagnoval a přešel do poklesu Zda půjde o trend, nebo jen dočasný výkyv napravující nepřirozený covidový růst, je otázkou. Trh lednic se každopádně na předcovidová čísla zatím nevrátil, takže jeho aktuální propad není až tak překvapivý. I zde visela celou dobu korekce ve vzduchu. Důležité je také zmínit, že zejména v loňském roce pomáhal tomuto segmentu zvýšený hlad spotřebitelů po nových modelech v nejvyšších energetických třídách. Loni nás například zástupci firmy Samsung informovali, že se jejich modely v energetické třídě A s cenou okolo Dostupnost: novinka již v prodeji 30 000 Kč prodávají mnohem lépe než varianty ve třídě D, jejichž pořizovací cena byla o cca 10 000 Kč nižší. Od té doby se ceny již změnily – konkrétně cena lednic ve třídě A kvůli zvyšující se konkurenci klesla. Samsung nyní nabízí „áčkový“ model už za 26 tisíc, přičemž zástupce Siemensu se přiblížil v prodejní ceně 20 tisícům. Zvýšené náklady na život, konec fixací energií u statisíců domácností a další inflační prvky se ale pochopitelně projevují na kupní síle populace. Odložení nákupu drahého spotřebiče může být jedním z logických důsledků situace ve společnosti.

22SKUPINA VÝROBKŮ • CHLADNIČKY S MRAZÁKEM DOLE Značka Amica se v posledních letech zaměřila na rozšiřování svého sortimentu lednic v retro designu. Nabízí je v různém provedení a rozměrech. Základ nabídky samozřejmě tvoří kombinované modely s mrazákem dole. Do přehledu jsme vybrali 181cm variantu v červeném provedení. Dostupná je také v béžové a modré. Jedná se o klasickou chladničku s mechanickým termostatem, stropním osvětlením a vnitřním prostorem rozděleným skleněnými policemi a zásuvkou na zeleninu. V mrazáku se nacházejí 3 šuplíky. Chladnička vydává za chodu hluk na úrovni 40 dB(A). Zamrazit dokáže 4 kg potravin za 24 h a v případě výpadku proudu udrží potraviny v bezpečí po dobu 8 h. Klimatická třída je ST. Rozměry: 181 × 55 × 61,5 cm (v × š × h) Amica KGCR 387100 R • 202 kWh/rok • 181 l / 63 l • Statické chlazení • Standardní kompresor Novinkou v portfoliu značky Beko jsou chladničky z řady Beyond, která zahrnuje nejen lednice, ale i další produkty, včetně praček a vestavby. Společným prvkem je kruhový ovládací panel s intuitivní logikou ovládání. V této řadě vynikají lednice s mnoha pokročilými technologiemi, jako je přihrádka HarvestFresh, která uchovává vitaminy a čerstvost díky střídání světla. Kromě toho má lednice vylepšený rozvod vzduchu AeroFlow, což umožňuje rychlejší chlazení a méně úniků teploty. Přihrádka EverFresh+ se speciální cirkulací vzduchu pro delší čerstvost, filtr FreshGuard s UV pro odstranění molekul zápachu a bakterií a multizóna s možností nastavení teploty od mražení po chlazení jsou další výhody, které tato lednice nabízí. S funkcí HomeWhiz můžete lednici dálkově ovládat a monitorovat. Hlučnost spotřebiče nepřesahuje 35 dB(A). Mrazicí kapacita dosahuje 5 kg / 24 hodin a akumulační doba 11 hodin. Klimatická třída SN-T. Rozměry: 203,5 × 59,5 × 66,5 cm (v × š × h) Dostupnost: v prodeji Tento model Candy už produkuje nově postavená továrna Haier v Rumunsku, do níž jsme loni měli možnost zavítat, a natočit přímo ve výrobě video, které najdete na našem youtubovém kanálu. Lednice v černé barvě i přes svou cenovou dostupnost nepostrádá konektivitu (aplikace hOn), v níž mimo jiné najdou uživatelé doporučení vhodného umístění jídla a mohou si vést i evidenci toho, co v lednici mají. Chladnička používá systém Total No Frost Circle+ s ještě rovnoměrnějším rozvodem vzduchu, stabilnější teplotou a vlhkostí – nemá ale 2 samostatné okruhy s optimalizovanou vlhkostí. Slibuje prodloužení čerstvosti až o 40 %. Uvnitř chladicího prostoru se také nachází zásuvka Cool Box s mechanickou regulací vlhkosti. Displej a ovládání jsou skryty za dvířky chladicí části. Hlučnost za chodu dosahuje maximálně 39 dB(A). Akumulační doba je 10 h a mrazicí kapacita 5,4 kg / 24 h. Klimatická třída je N-ST. Rozměry: 185 × 59,5 × 65,8 cm (v × š × h) Beko B5RCNA406LXBW Candy Fresco CCE4T618EB • 170 kWh/rok • 249 l / 106 l • Oddělené chladicí okruhy s No Frost • Invertorový kompresor • 256 kWh/rok • 222 l / 119 l • No Frost • Standardní kompresor Dostupnost: v prodeji Dostupnost: v prodeji AEG Bosch Serie 6 KGN39AIAT • 104 kWh/rok • 260 l / 103 l • Oddělené chladicí okruhy s No Frost • Invertorový kompresor V závěru loňského roku dorazila na trh tato chladicí a mrazicí kombinace s velmi nízkou spotřebou atakující hranici 100 kWh za rok a aktuální rekordně nízkou hlučností 29 dB(A). Hned na úvod je potřeba zmínit, že společnost BSH začala loni přecházet na novou výrobní platformu a přidala se k dalším výrobcům dodávajícím kombinované lednice s oddělenými chladicími okruhy. Čerstvé potraviny tak jsou uchovávány nejen v optimální teplotě, ale i vlhkosti a nehrozí jejich vysušování, k němuž dochází u klasických lednic typu Total No Frost. V chladicí části najdete i zásuvku VitaFresh s teplotou blízkou 0 °C určenou hlavně pro čerstvé maso a ryby. Pod ní se nachází VitaFresh XXL 0 °C pro ovoce a zeleninu – zde lze regulovat úroveň vlhkosti. Rozvod vzduchu je řešen systémem Multiflow. Konstrukce Perfect Fit zase umožňuje instalovat lednici u boční zdi nebo do nábytku. Akumulační doba je 21 h, mrazicí kapacita 11 kg / 24 h. Klimatická třída SN-T. Rozměry: 204 × 60 × 66 cm (v × š × h) Dostupnost: novinka již v prodeji Dostupnost: novinka již v prodeji 22 • Sell • 2/2023

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=