SELL: 01 / 2023

44 44 • Sell • 1/2023 Opravy zejména technického spotřebního zboží jsou velkým tématem celé roky. Od devadesátých let se situace postupně změnila v tom, že se oprava mnohdy finančně nevyplatí. Jak Češi přistupují k opravám a servisování zboží? Nejen současná ekonomická situace, ale i stále vřelejší postoj k ekologii a udržitelnosti zvyšuje podíl lidí, kteří raději spotřebič chtějí opravit než vyhodit a koupit nový. Z toho máme samozřejmě radost, protože tento trend koresponduje s našimi hodnotami a samozřejmě pomáhá našemu podnikání. Společně s našimi partnery v oblastech pojištění domácnosti se podílíme na realizaci projektů, kdy nejvíce ohroženým skupinám bude nabídnut produkt, který jim pomůže krýt náklady s případnou opravou spotřebiče a zajistí tak, že nezůstanou v neřešitelné situaci. Jak se vás dotklo aktuální ochlazení trhu? To je velmi složité. RepairSYS vnímá, že v segmentu domácích spotřebičů se prodeje nevyvíjely tak, jaké byly představy. Pokles prodejů znamená i pokles servisovaného objemu. Nicméně portfolio produktů, které RepairSYS servisuje, je široké od malých domácích spotřebičů přes velkou bílou techniku, zahradní techniku, fitness zařízení, ruční nářadí, profesionální nářadí, e-mobilitu, elektronické hračky, zdravotnické pomůcky, a proto i přes výpadek v jednom segmentu stále rosteme. Mimo to právě v těchto dnech otevíráme naši pobočku na Slovensku a zahraniční expanze je dalším zdrojem našeho růstu. Nejde ale současná situace naopak vstříc servisům, protože lidé místo koupě nového výrobku budou spíš hledat ještě možnost jeho opravy? Obzvlášť v případě, že vyjde oprava výrazně levněji? Ano, i my vnímáme zvýšený zájem lidí o servisování obecně. Pro RepairSYS jsou klíčoví B2B zákazníci a jejich záruční opravy a tady určitě díky nižším prodejům mohou objemy servisních zakázek klesat. Pozáruční servis díky složité ekonomické situaci bude nabírat na objemu a i my na to reagujeme – ať už účastí na projektech s našimi partnery, jako jsou pojistné programy, které mají pomoci lidem v případě, že si nemohou dovolit nový spotřebič, nebo přibližování se našim zákazníkům otevřením kontaktního centra v holešovické tržnici. Kolik výrobků průměrně za měsíc spravíte? Jaké druhy výrobků nejčastěji opravujete? Jak se do toho promítá sezonnost? V tuto chvíli nám projde rukama zhruba 2 000 oprav měsíčně, a to jak v našem moderním servisním centru v Českém Brodě s kapacitou 60 000 oprav ročně, tak i oprav přímo u zákazníků, v jejichž případě servisní síť RepairSYS garantuje rychlost oprav a maximální nájezd 100 km, což myslím moc ostatních servisů nabídnout nemůže. Pokud jde o sezonní výkyvy, ty jednoznačně jsou. Většina servisovaných produktů se do RepairSYS dostane 30 až 90 dní po prodeji. Takže například fitness stroje nakupované převážně v podzimních a zimních měsících k nám míří ve zvýšeném objemu do konce března a dubna. Jsou i zákazníci, pro které nejen v oblastech fitness strojů děláme garanční či profylaktický servis, a tím zvyšujeme životnost daných produktů. S jakými moderními nástroji pracujete, abyste servis zrychlili a přinesli lepší služby? Pracujeme s daty, která mohou pomoci našim partnerům v oblastech, jako je optimalizace nákupního řetězce. Poskytujeme detailní data o součástech, které jsou předmětem oprav, a v jakém výskytu. Velmi si zakládáme na tom, že náš vlastní IT tým vyvinul a dále rozvíjí systém RepairSYS pro správu a management zakázek a jehož součástí je i takzvaný „business intelligence modul“ pro práci s daty. Mimo základní provozní hlášení, jako úspěšnost oprav, rychlost oprav nebo kvalita oprav, se soustředíme i na dopadová hlášení. Například v oblasti uhlíkové stopy v rámci servisu. A co ještě musím zmínit, je, že máme pro naše B2B zákazníky propracovanou kalkulačku, která s velkou přesností spočítá, jaké produkty a v jakých hladinách nákupních cen se vyplatí opravovat a jaké již nikoliv. Stejně tak připravujeme kalkulačku pro výpočet uhlíkové stopy, aby si každý potenciální zákazník mohl dopředu spočítat dopad opravy produktu a výměny za nový. Jak se vaše platforma liší od tradičních servisů a jejich systému fungování? Vyvinuli jsme si vlastní RepairSYS systém, který neustále rozvíjíme, a reagujeme na podněty našich zákazníků a samozřejmě i přinášíme naše vlastní inovace. Management zakázek se snažíme pro zákazníky co nejvíce zjednodušit, ať už je to napojením na jejich systémy, nebo digitalizací na naší straně. Chceme se soustředit na servisní práci a maximálně zjednodušit administrativu spojenou s odbavením zakázek. Dalším důležitým aspektem naší platformy je reporting a práce s daty, o čemž už jsem hovořil. Záruční opravy jsou pro výrobce nákladnou záležitostí. Čím jim vaše platforma může pomoci ušetřit? RepairSYS pro své největší zákazníky zajišťuje hromadný svoz vlastním autem, kdy z jednoho místa svezeme velké množství produktů k servisu. Další úsporou je šíře spektra produktů, které servisujeme, a dokážeme proto nabídnout našim partnerům konsolidaci v oblastech servisu. Moderním způsobem řešení servisu v segmentech velkých produktů, ale i technologicky náročných je video diaMartin Katzer: RepairSYS chce být servisní platformou číslo jedna v Evropě Platforma RepairSYS získala v nedávné době další investice, otevřela nová servisní centra a vstoupila na Slovensko. A zde její ambice rozhodně nekončí. O jejím systému fungování, smělých plánech i vizích pro „servis 21. století“ jsme hovořili s Martinem Katzerem, který firmu spoluzakládal a působí jako její generální ředitel. INTERVIEW • MARTIN KATZER • REPAIRSYS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=