SELL: 05 / 2021

Sell • 5/2021 • 39 39 Ještě před tím se jeho firma stala vý- hradním zastoupením španělského výrob- ce malých domácích spotřebičů UFESA. Jen tak na okraj, tuto firmu koupila v roce 1998 německá BSH a přesně o 20 let později ji zase prodala. Pro Valentův tým byly následující roky poměrně úspěšné. Během éry devadesá- tých let po rozdělení republiky otevřel také místní pobočku na Slovensku. Byznys šlapal, ale šlo stále jen o zmíněnou předehru hlavního dějství, které přišlo na scénu v roce 2001. Založení značky Concept a dekáda velkých úspěchů Právě v roce 2001 měl Jindřich Valenta vážnou nehodu na horském kole během závodů ve sjezdu. Dokonce strávil část pobytu v nemocnici na jednotce intenz ivní péče a v bezvědomí. Následující týdny rekonvalescence upoután na lůžko nebo přinejmenším sotva pohyblivý v domácím prostředí měl najednou spous- tu času přemýšlet o budoucnosti a začal si pohrávat s myšlenkou založení vlastní značky. Navíc se ve stejném roce zúčastnil přednášky marketingového guru Philipa Kotlera, která ho ve správnosti jeho vize ještě utvrdila. Zastupovat značku UFESA nebylo špatné, ale Valentovi chyběla mož- nost vytvářet vlastní strategii či ovlivňovat sortiment produktů. Nutnost pohybu ve vytyčeném koridoru byla jedním z impulsů, proč přijít s vlastní značkou a osvobodit se. Krátce po událostech 11. září, kdy celý svět pohltil na nějakou dobu strach z létání, nasedl Valenta do letadla a zamí- řil do Hongkongu, kde zajistil od čínských výrobců první výroky pro svou novou značku. Šlo hlavně o vysavače, topidla a rychlovarné konvice. Následující roky se pak sortiment výrobků nadále rozšiřoval s cílem nabídnout zákazníkům skutečně „concepční“ domácnost. Vize byla posky- tovat prakticky všechny druhy spotřebičů, což se nakonec v roce 2020 definitivně podařilo uvedením praček, sušiček a dřezů či baterií. Překotnému rozvoji první dekády nového tisíciletí vystavila stopku finanční krize po roce 2008 a Valentovy plány dokonce málem zcela smetla ze stolu. Temné období po roce 2010 Když v roce 2008 uváděl Concept na trh své první vestavné spotřebiče, vládla ve firmě velmi dobrá nálada. Pár let předtím došlo k expanzi do Maďarska a Polska, prodeje rostly, dařilo se. Jak to tak bývá, opojeni úspěchem nevnímali v Conceptu realitu nastupující hospodář- ské recese. Sám Jindřich Valenta k tomu dnes s pokorou říká: „Byli jsme si tak jis- tí, že to děláme dobře, že to nikdo nedělá líp, vzájemně jsme se v tom dokázali udržovat, podporovat ego, že vše roste do výšin, až nemohlo nastat nic jiného než prudký pád. Kdybych měl označit nejhor- ší období z historie f irmy, tak by to bylo toto, protože to, co následovalo, byl už jen důsledek. Padali jsme jak ekonomicky, tak morálně.“ „V období po roce 2010 stál Concept chvíli skutečně nad propastí. Dostihla nás vlastní arogance a sebeklam, že děláme byznys nejlíp ze všech.“ Jindřich Valenta, zakladatel společnosti TÉMA • ELKO VALENTA A CONCEPT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=