SELL: 05 / 2021
ROVATCÍM 38 38 • Sell • 5/2021 30 let Valentova byznysu v domácích spotřebičích. Proč s ním začal? A jak vznikla značka Concept? Letos je tomu přesně 30 let od chvíle, kdy český podnikatel Jindřich Valenta otevřel v centru Chocně svůj první obchod s domácími spotřebiči. Právě zde se začala pomalu psát historie o deset let později založené značky Concept, byť šlo teprve o pouhou předehru. Pro vstup na trh s vlastními produkty a vlastní značkou to ale byla zásadní „předehra“, při které Valenta a jeho postupně se rozrůstající tým pronikali do světa podnikání, obchodu, marketingu a sbírali důležité zkušenosti, které posléze zužitkovali při rozvoji Conceptu. Psal se rok 1991 a ještě studující Jindřich Valenta přemýšlel, jak se po změně režimu seberealizovat, jak zajistit mladou rodinu včetně teprve roční dcery a jak využít otevřeného trhu. Spousta lidí v té době dál chodila do práce, držela se sociálních jistot a nechtěla riskovat. Jindřich Valenta mezi ně nepatřil. V bance s žádostí o úvěr nepochodil, a tak hrál vabank. Prodal skoro vše cenné, co doma měli – zbavil se i auta, audio techniky či kytary – a vše vsadil na jednu jedinou kartu v podobě prodeje domácích spotřebičů. Vykročit touto cestou chce notnou dávku odvahy a leckdo by to označil i za bláznovství, obzvlášť z dnešního pohledu. Začátek devadesátých let byl ovšem ve znamení obrovského nadšení ve společnosti, kdy se z pozice „nemůže se nic“ přešlo do pozice „neomezených možností“. Kdo měl podnikatelského ducha a byl ochotný dřít mimo běžný rámec osmihodinové směny, pracoval o víkendech a někdy i svátcích, měl šanci na úspěch velkou. Pro čtenáře asi nebude velkým překvapením, že první obchod v Choc- ni začal velmi rychle prosperovat díky tehdejšímu hladu společnosti po veškerém vybavení domácností, které za komuni- smu buď vůbec nebylo dostupné, nebo velmi omezeně. Valenta proto krátce nato otevřel další obchody. Některé provozuje dodnes, konkrétně tři, a přiznává, že tak trochu z nostalgie, protože za těch 30 let jich spoustu dalších otevřel a zase zavřel. Zlomový rok 1993 Rozvoj nezávislého trhu byl v devadesátých letech obrovský. A ačkoliv Valenta v retailu začal, přiznává, že ho nikdy nedokázal dostatečně rozvíjet. Dlouhodobý úspěch a růst firmě zajistilo zahájení dovozu zboží z Německa v roce 1993. O dva roky později přišel také vůbec první výrobek Concept, ruční šlehač německé výroby. Šlo o jednorázo- vou záležitost a v té době ještě nápad na založení vlastní značky s tímto názvem v hlavě neměl. Slovo „Concept“ mu v ní každopádně utkvělo.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=