SELL: 02 / 2021
tak se nám rýsuje další zásadní změna na trhu. Prodej divize domácích spotřebičů Philips čínské investiční firmě Hillhouse Capital, oznámený na konci března, je asi největší událostí pro sektor SDA od zrušení energetických štítků vysavačů. Jistě, tehdejší rozhodnutí Evropského tribunálu mělo v podstatě okamžitý dopad na trh a ovlivnilo všechny prodejce, distributory, dodavatele a výrobce nejen v Unii. Prodej Philipsu žádný takový efekt nemá a mít nebude, ale to význam události nesnižuje. Místo jednorázového šoku, kte rým bylo zrušení štítků, je akvizice tohoto typu plíživou předzvěstí změn, ať už budou jakékoliv. Stačí se podívat na Haier a jeho převzetí Candy Hoover – nic zásadního se nezměnilo, přesto vnímám po celé ty dva roky, jak čínský korporát postupně pohlcuje italské procesy, jistou jižanskou bezstarostnost a utahuje šrouby firemních regulí. To teď nemyslím ani nijak kriticky. Jen prosté konstatování toho, co se v Candy za ty zhruba dva roky změnilo. Efekt čínských peněz se pak projevuje ve velkých investicích včetně již do končované rumunské továrny na lednice, která může změnit poměry na trhu. Tradiční značky budou pod ještě větším tlakem než doposud, protože k Samsungu a LG se přidá další asijská síla. Žádná změna ze dne na den. Ony ty pohyby tržních podílů přijdou postupně. Mnozí se budou zaštitovat zaklínadly, jako je „brand awareness“, budou mluvit o Haieru s určitým despektem, stejně jako před lety mluvili s despektem o korejských značkách, a mezitím jim budou již chodit data GfK indikující posuny tektonických desek. Mnohé tradiční firmy se ve své zahleděnosti samy do sebe budou interně přesvědčovat, že to je jen určitý záchvěv, momentální výstřelek… Samozřejmě to bude osudová chyba – stejně osudová, jakou udělali před 15 lety manažeři segmentu televizorů v Panasonicu a Sony, když se ušklíbali nad nastupujícími Korejci. A proč to vše zmiňuji, když jsem začal psát o Philipsu? Protože čínské peníze mohou samozřejmě ve spojení se značkou Philips také přinést změny na trh malých domácích spotřebičů. Krátkodobě u Philipsu asi dojde k nějakému oslabení, protože se vše nebude dělat úplně stejně, dojde k jistému narušení kontinu ity, budou se řešit nové strategie a postupy. Z dlouhodobého hlediska každopádně očekávám, že Philips v globálním měřítku posílí, ještě více pronikne na asijské trhy, což mu bude dodávat sebejistotu také v akti vitách na jeho tradičních trzích. Na druhou stranu mám určité obavy, aby se z Philipsu nestala primárně jen taková lepší obchodní značka. Vždyť už nyní v mnoha kategoriích firma jen nakupovala výrobky u třetích stran v Číně – stačí třeba vzpomenout na fiasko, jakým bylo před pár lety uspěchané uvedení tradičních kuchyňských robotů v reakci na zrychlený růst jejich trhu. Roboty z portfolia Philipsu v tichosti zmizely se stejnou rychlostí, s jakou se v něm objevily. A stále mi zní v uších velmi upřímné vyjádření Petera Weisse v jeho loňském rozhovoru, který jsem s ním dělal. Narážím na jeho trefný komentář, že nevidí příliš velký rozdíl mezi mnoha výrobky Philips a ECG. Zástupcům nizozemské značky se to nepochybně nečetlo snadno a určitě měli mnoho protiargumentů. Já si ovšem myslím, že je to až neuvěřitelně výstižné. Bohužel. Kam se Philips v čínských rukách vydá, nevím. Určitě to bude za růstem a většími čísly. Teď jde jen o to, jakým způsobem. Zaměstnance firmy nečeká velké zemětřesení… letos ani příští rok. Za dva tři roky ale půjdou do jiné firmy než dnes. O tom jsem přesvědčen. Příjemné čtení přeje VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=