SELL: 01 / 2021

Sell • 1/2021 49 Velká diskuse se při tvorbě zákona ved- la také o tom, zda nemá být místo pro zpětný odběr na každých 10 000 obyva- tel, nikoliv v každé obci nad 2 000, jak platilo doposud. Nový zákon ale limit 2 000 zachoval. Některé subjekty na zvýšení limitu tlačily. Proč? Nepřispělo by ke zhoršení sběru elektroodpadu? Elektrowin má sběrnou síť již vybudova- nou a máme smlouvy ve všech obcích nad 2 000 obyvatel. Na oněch 10 000 tlačily kolektivní systémy, které síť vybudovanou nemají. Abych byl konkrétní, například na Vysočině máme 95 sběrných míst. Kdyby mělo být sběrné místo na každých 10 000 obyvatel, stačilo by nám 57 míst, protože bychom více menších obcí pokry- li jednu lokací. Je myslím pravděpodobné, že snížení počtu sběrných míst by vedlo ke snížení sběru. Nový zákon jde naopak vstříc požadavkům na vytvoření sběrných míst – každá obce, i do 2 000 obyvatel, může požádat kolektivní systém o uza- vření smlouvy a kolektivní systém musí ze zákona s touto obcí smlouvu uzavřít. „Limit 10 000“ by způsobil, že by se ko- lektivní systémy soustředily na větší obce, čímž by získaly dostatečný počet obyvatel a splnily kvóty… Elektrowin má celkem 14 000 sběrných míst včetně škol a hasičů. Možností, kde vysloužilé zařízení ode- vzdat, je tedy spousta. Naším cílem je, aby byl sběr co nejjednodušší a nejefektivnější. Zachování limitu 2 000 tedy vítám. Zákon hovoří tak, že povinnost za- jistit sběr a zpracování mají výrobci. Ti samotní ho ale přímo nerealizují – sběr mají na starost tzv. kolektivní sys- témy prostřednictvím posledních pro- dejců, sběrných dvorů a dalších aktivit. Loni v létě se i v mainstreamových mé- diích hodně řešila situace okolo zpět- ného odběru výrobků Samsung, který změnil kolektivní systém. Proč vůbec tato situace nastala? Přiznám se, že celé té situaci sám nero- zumím. Samsung, jako zakladatel a ak- cionář kolektivního systému Asekol, měl po dobu 15 let přístup ke kompletním informacím, podílel se na všech rozhod- nutích. O důvodech, proč odešel, nebudu spekulovat, ale nechápu, že když už se rozhodl Asekol opustit, vybral si REMA Systém a nás ani neoslovil v rámci nějaké- ho výběrového řízení, což bych u takové obří korporace očekával. Navíc je faktem, že REMA nemá například vybudovanou dostatečnou sběrnou síť. Pro Samsung je tak složitější plnit zákonné povinnosti. Asekolu pochopitelně vypadl poměr- ně významný zdroj příjmů a reakcí bylo, že odmítl odebírat televize Samsung. Osobně si nemyslím, že to bylo v pořád- ku, protože si vzal obce jako rukojmí. My jsme tehdy do těch jednání svola- ných MŽP o tom, jak situaci vyřešit, také vstoupili a nabídli jsme, že když televi- zory a monitory značky Samsung Asekol z daných míst neodveze, tak to uděláme my. Chci ale zdůraznit, že my v této věci fungujeme pouze jako dopravce a předá- váme vše REMA Systému, který se sta- rá o zpracování a nám za dopravu platí. Neděláme to z peněz našich výrobců. Rozhodli jsme se pomoci s řešením celé té situace také proto, že se tehdy řešila nyní již schválená odpadová legislativa a nechtěli jsme, aby ji něco ohrozilo. Současně jsme chtěli vyřešit problém obcím, které byly v nekomfortní pozici a za 15 let spolupráce si naši pomoc určitě zaslouží. Může tedy nastat situace, kdy někte- rý z výrobců uzavře smlouvu s určitým kolektivním systémem, který nemá vy- budovanou dostatečnou sběrnou síť, a dostane pak pokutu za to, že neplní povinnosti dané zákonem? Chápeme správně, že být součástí kolektivní- ho systému vlastně nestačí? Výrobce si musí hlídat, zda jsou povinnosti, které mu ukládá zákon a on je nechává na ko- lektivním systému, skutečně plněny? Přesně tak. Je to vlastně jeden z nejčas- tějších omylů výrobců, kteří se domnívají, že uzavřením smlouvy s kolektivním sys- témem a placením příspěvků je vše vyře- šeno. Zákon ovšem nic takového neříká. Výrobci mají rozšířenou zodpovědnost a ručí za plnění povinností, které jim zákon ukládá. Musí tedy hlídat to, zda kolektivní systém dělá vše, co dělat má. A ano, pokud něco kolektivní systém nesplní, může být výrobce pokutován. Je tedy v zájmu výrobce, aby kolektiv- ní systém opravdu kontroloval a aktivně se o jeho činnosti zajímal. Prodejcům i výrobcům přibyly nové po- vinnosti. U některých si firmy nebyly úplně jisté správným výkladem zákona. O které šlo? Co se týče prodejců, tak to bylo hlavně oddělené uvádění příspěvku na účten- ce, které je nyní povinné. Týká se to ale pouze elektrozařízení, nikoliv baterek a akumulátorů. Někteří si také mysleli, že musí uvádět výši příspěvku úplně všude – od letáků, cenovek až po e-shop. Není tomu tak. Zákon to vyžaduje pouze na účtence nebo faktuře. Jen pro doplnění – kontrola odděleného uvádění příspěvku je nově v kompetenci ČOI. Na straně výrob- ců se hodně řešila povinnost informovat spotřebitele o tom, jak bezpečně vyjmout z elektrozařízení baterii. Řeší to celkem přirozeně v návodu, kam přidali sek- ci věnovanou této problematice. A další zásadní novinkou je povinnost zpětného odběru také v segmentu profesionální techniky, a to na principu 1 : 1. Tedy ko- merční lednice za komerční lednici. Stejně jako spotřebitelé nemohou ani firmy při koupi pračky odevzdávat starou myčku. Celý zákon je postaven tak, aby se stíral rozdíl mezi spotřebním a profesionálním technickým zbožím. Pandemie koronaviru trh s elektronikou poměrně překvapila. Loni na jaře rušili výrobci a dodavatelé objednávky zboží ze strachu, že lidé přestanou v panice a strachu nakupovat. Nastal ale pravý opak. Lidé po celém světě začali mno- hem více investovat do svých domác- ností a na trhu nadále panuje globální nedostatek nejen domácích spotřebičů. Lidé při koupi nového produktu často vrací ten starý. Projevilo se to nějak na množství elektroodpadu, který jste loni vybrali? Určitý paradox je, že stouplo uvedení pro- duktů na trh zhruba o 15 %. Sběr se zvý- šil loni ve srovnání s rokem 2019 o 10 %. To je značný skok. Stojí za tím již mno- hokrát v médiích diskutovaná nezvyklá situace, kdy lidem zůstaly na účtech pení- ze na dovolené a jiné aktivity, které v pan- demii nejsou možné nebo velmi omezené. Peníze tak přesměrovali do vylepšování svých domácností. INTERVIEW • MARTIN DESORT • ORBICO

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=