SELL: 05 / 2020
32 32 • Sell • 5/2020 cítila. Petr Eibl, jednatel českého zastoupe- ní JURA nám řekl: „Asi vás to překvapí, ale my jsme opravdu letos nezaznamenali žád- ný propad. Za březen, duben a květen jsme v meziročním srovnání zůstali na loňských číslech. A za červenec máme dokonce 46% růst ve srovnání s tímtéž měsícem roku 2019. Ještě stojí za zmínku, že se dařilo celému našemu portfoliu, nikoliv jen nižším modelům. Lidé utráceli zkrátka za lepší kávovary. Obecně se JURA posunula výš v celé Evropě a těžištěm prodejů už nebyly modely ‚E‘, ale ‚S‘, jejichž cena se pohybuje okolo 40 000 Kč.“ Slova pana Eibla jen dokazují, že ko- ronavirová epidemie, její dopady a projevy nemají s běžnými hospodářskými propady a recesemi, jako byla krize z roku 2008, mnoho společného. Lidé reagují jinak, a opět musíme použít slovo „prozatím“. Nepodléhají skličující depresi, kterou v nich vyvolával realitní průšvih v USA, hrozící bankrot Řecka a další v té době kontinuálně diskutované události. Výsled- kem bylo držení peněz na účtech a omeze- ní útrat, což se na jaře ani nyní neděje. Nákupy na internetu dynamicky rostou i po otevření kamenných prodejen Sektor velkých domácích spotřebičů zů- stával dlouho konzervativnější, pokud jde o poměr mezi prodeji na internetu a v retailu. Koronavirus ale přiměl více lidí i mimo velká města objednávat onli- ne a části z nich to zatím vydrželo. Nejen v SDA. Znovu se podívejte na skoro 32% růst hodnoty prodejů v e-shopech za čer- ven. Oproti jaru je to nižší číslo a bude dál klesat. Indikace změny v chování lidí to ovšem je. Firmy z branže MDA jsou podle roz- hovorů, které jsme s velkým množstvím jejich zástupců během července a části srp- na měli, spokojeny a s nadějí vyhlížejí další měsíce. Například obchodní ředitel společ- nosti Whirlpool Josef Hegedüš naší redak- ci řekl: „Whirlpool se vrací směrem ke svým původním pozicím. Navzdory situaci okolo koronaviru jsme už od ledna rostli v meziroč- ním srovnání o více než 20%. Nebýt jarních karanténních opatření, jsem přesvědčen, že bychom vykázali ještě větší dynamiku.“ „O klimatizacích mi raději ani nemluvte…“ Takovým enfant terrible letošního roku jsou klimatizace. Po letech úporných ve- der začínajících už v červnu, kdy prode- je veškeré „ochlazovací“ techniky včetně ventilátorů a mobilních klimatizací trhaly rekordy, přišlo klasické české léto s množ- stvím dešťů a teplotami okolo 25 °C. Pro trh s těmito produkty katastrofa. „Dovezli jsme letos spoustu klimatizací, ale počasí nám nepřeje. Máme za ty roky vy- sledováno, že pro nastartování jejich prodejů je potřeba, aby bylo alespoň týden opravdu ve- dro, včetně několika tropických nocí. Až když se lidé horkem nevyspí, začnou o koupi klima- tizace vážně uvažovat. Obávám se, že horka, která přišla počátkem srpna, už prodeje neza- chrání,“ sdělil SELLu Josef Tvardík, jedna- tel českého zastoupení značky DOMO. Kontaktovali jsme také některé prodejce a Petra Hnyková, Director White Goods & Home z Mall Group, nám na dotaz ohledně klimatizací a celkového pohledu na vývoj posledních měsíců řekla: „ I přesto, že jsme v červnu již vnímali mírné zpoma- lení růstu prodejů napříč kategoriemi, stále se pohybujeme nad loňskými čísly. Kvůli velmi chladnému červnu byl meziročně největší pro- pad vidět u sezónního sortimentu, jako jsou klimatizace a ventilátory, kde jsou prodeje ve srovnání s loňskem poloviční a začínají opět postupně růst až nyní. Ostatní kategorie ale i nadále rostou, ať už jde o zboží každoden- ní spotřeby, jako je například drogerie, nebo hračky a sortiment zahrady a campingu.“ Trh domácích spotřebičů je na tom nadále dobře. Prázdninové měsíce velký zlom tam či onam nepřinesou. Češi si i dle plných restaurací a hospod, zámků a hradů, turis- tických tras a koupališť dali od tématu ko- ronaviru tak trochu pauzu. Srpnové modré nebe a slunce nad hlavou k tomu vybízejí. Co nás čeká ve čtvrtém kvartále, napoví spíš až září. Držme si palce. Lubor Jarkovský SITUACE NA TRHU
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=