SELL: 05 / 2020

30 30 • Sell • 5/2020 SITUACE NA TRHU Nadšení z konce karantény začalo v červnu opadat. Trh ale nadále pokračoval ve velkém růstu Vývoj prodejů v dubnu, kdy dokázala e-commerce zajistit i přes uzavření kamenných obchodů dvouciferný růst sektoru malých domácích spotřebičů, byl velkým překvapením. Stejně jako květen, během něhož vzali Češi obchody doslova útokem. Čísla předčila jakákoliv očekávání. V červnu již nastalo určité zvolnění tempa a dá se předpokládat, že prázdninové měsíce budou v tomto trendu pokračovat. Přesto mohou být obchodníci a výrobci s vývojem spokojeni, byť v zátylku všechny šimrá palčivá otázka: „Co bude dál?“ Nechceme se opakovat. Tématu obav ze čtvrtého kvartálu jsme se věnovali už v minulém čísle. Přestože od jeho vydání uplynul více než měsíc, žádnou odpověď na otázku, co očekávat, nemáme. Nemá ji nikdo. V mnoha oborech a oblastech svě- ta se mění podmínky a přijímaná opatření z týdne na týden, takže předjímat nelze opravdu nic. Data GfK z jarních měsíců a nyní i června pro nějakou predikci vývoje podzimu s ohledem na naprostou nejistotu použít dost dobře nelze. Přesto jsou čísla za červen velmi zajímavá, protože indikují určitý postupný proces sbližování podílu e-commerce a retailu, o kterém jsme psali už v dubnu. Jinými slovy se trh po divoké bouři začíná uklidňovat a podceňovat nebo zcela odepisovat retail by bylo předčasné. Na druhou stranu už od jara bylo jasné, že velké e-shopy, zejména Alza, vyjdou z celé situace silnější. Ondřej Černý, senior con- sultant market insights z GfK, pro náš ča- sopis shrnul červnový vývoj následujícími slovy: „Meziroční nárůst v červnu nebyl ve většině sektorů tak významný jako v květnu. Internetové prodeje v květnu stouply průměr- ně o 36%, v červnu jsme zaznamenali zpo- malení na +23 %.“ Trh se pomalu vrací do normálu. Alespoň prozatím Redakce SELLu vnímá červnová čísla jako dozvuky bezprecedentních jarních měsíců. Růst hodnoty trhu v meziročním srovnání o necelých 16% je s ohledem na propad ekonomiky a další důsledky, které teprve trh čekají, neudržitelný. Velké výstřelky v podobě raketového růstu vybraných pro- duktových kategorií jsou také u konce. Ja- roslav Hrubý, business unit manager MDA z Alza.cz, na náš dotaz ohledně srovnání aktuálního období s jarem odpověděl: „ Je jasné, že se po rozvolnění vládních opatření část zákazníků vrací zpátky do kamenných obchodů. Zároveň prodeje zboží populár- ního během karantény, například mrazáky, šicí stroje nebo pekárny chleba, se přibli- žují ke svým standardním číslům. V době ‚post-COVID‘ máme každopádně větší podíl na trhu než před ní.“ Jeho slova dokládají, že tu máme opravdu jen urychlenou evoluci než re- voluci, o níž leckdo pod náporem emocí v březnu hovořil. „Fyzikální zákony ob- chodu“ koronavirus nepřepíše, nicmé- ně červnový růst internetových prodejů MDA o 31,8% a SDA o 44,3% je nadále obrovský. Zajímavé jsou také informace z trhu, že například sušičky, o nichž jsme si na jaře mysleli, že by mohly být největší obětí v segmentu MDA, se dostávají opět do kurzu. Lidé si na nejistou situaci zvykli, částečně ji trochu vytěsňují a snaží se žít běžný život, v němž má plánovaný nákup sušičky nepochybně místo. Se vším může ještě zamávat další vývoj ekonomiky, nic- méně aktuálně to vypadá, že krize proza- tím neskončila na bedrech masy a běžné populace. Spíš dopadla na státní rozpočty a korporáty, které se ji snaží absorbovat. Zda je to udržitelné, uvidíme v následují- cích měsících.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=